söndag, december 03, 2006

lussekatter

Förra året var jag i Madrid hela december , året innan var jag i Paris en del av december och för tre år sen var jag i Venezuela hela december.
Det känns som att det är mer kring jul i Sverige än i många andra länder. Visst har alla länder julskyltning och visst är köps det julklappar överallt och bland dom som har råd är köphysterin stor och visst har många länder sin speciella julmat och julgodis. Fast här i Sverige verkar det finnas så många fler "måsten" kring jul än i många andra länder.

Adventsstjärnor , adventsstakar , julkalender och en hel del mat och bak som ska fixas. Spanska hem är inte fulla av tomtar och saker med tomtemotiv , inte heller har man speciella ljusstakar och stjärnor i fönsterna. Ingen spanjor har heller en ljusstake med fyra ljus och tänder ett varje söndag i december. Enligt Aftonbladet köper vi svenskar heminredning för 630 miljoner bara i december.

Jag tycker också att många länder verkar ha mindre , diskretare och finare juldekorationer på stan än vad vi har i Sverige. Fast det är naturligtvis inte helt sant. Visst kan man se helt groteska saker i utlandet. I Venezuelas huvudstad Caracas kunde man se stora vräkiga , självlysande tomtar och renar i plast uppe i palmerna.
Ska väl också påpeka att många länder har precis lika mycket eller mer juldekorationer än i Sverige. Antingen har jag blivit mer van eller omedvetet börjat gilla julen mer för jag tycker att juldekorationerna i Stockholm är finare nu än för 10-15 år sen.
Fast dom vackraste juldekrationerna tycker jag man hittar i Paris även om Madrid också är fint och mysigt i december.

Ska jag vara ärlig har jag inte varit något större fan av jul och julförberedelser. Fast går bakade jag och barnen lussekatter och drack en massa julmust och det var både mysigt och gott.

I Spanien äter man en sorts nogaut som kallas turron på julen. Det är fantastiskt gott och verkar svårt att få tag på i Sverige men den som har chansen bör absolut prova.

De här blev väl lite svamligt, jag har så dåligt med idéer sen jag flyttade tillbaka till Sverige.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Av alla "måsten" i Juletid är åtminstone den svenska julmaten ett äkta måste. Den är så god och består i hög grad av köttprodukter!!!

Eftersom den är så god känns den inte som ett påtvingat "måste" - utan snarare som något väldigt angeläget och lockande!!!

3:22 em  
Anonymous Anonym said...

Lussekatter är visserligen goda - men kan inte jämföras med riktig katt, som först marinerats ett par dygn i olivolja, timjan och vitlök innan den bryns i panna för att sedan ugnsstekas.

4:20 em  
Blogger Per said...

niklas: Förr hade man ju en hel stekt gris med ett äpple i sitt tryne på julbordet(jag tror att den var glacerad också). Något för dig, och kanske en tradition att ta upp igen?

6:58 em  
Blogger Anna Malaga said...

Jag älskar den svenska julen. Däremot tycker jag att den kommunala julbelysningen är trist pâ mânga ställen. Här i Malaga och i byarna runt omkring är det verkligen jättefint.
Julpynten i hemmen är ju inte sâ mysiga utan mer glittriga och guldfärgade. Jag har en äkta diskogran med blinkande ljus i alla färger ;-)

8:50 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - Lussekatte är jättegott. Skinkan , laxen, silen och det andra som är gjort av djur kan jag klara mig utmärkt utan. Grönkål som hör julen til , iallafall i södra Sverige är väldigt mumsigt.
Jag har hört att Lenin var förtjust i katter men jg har inte tidigae vetat hur dom tillagades. Tack för recptet

Per - en hel gris med äpple i munnen på julbordet verkar groteskt.

Anna - jag tycker också det känns mysigt med svensk jul nu trots snöbristen. Tyvärr har jag inget julpynt att mysa med , inte ens någon spanska blinkande discogran. Får be någon i Madrid skicka en.

10:06 em  
Anonymous Anonym said...

Sluta säg att det blir svamligt. Det blir det inte alls det. :)

Lussebullar/saffransbullar, som jag brukar kalla dem, är vääääldigt gott. Mamma har bakat jättegoda som jag har hemma i min frys. Och köpt (jaa, har ingen lust att baka) pepparkakor har jag gjort, samt en flaska glögg. Det är det mysiga med julen. Annars är jag inget stort fan av julen faktiskt.

5:16 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - okey jag ska sluta säga att det blir svamligt ;)
Jag hade nog inte heller bakat om jag inte hade barn. Fast baka pepparkakor ska dom göra hos min mamma. Glögg och julmust har jag köpt

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Per, är du helt säker på att ni hade hela grisen på bordet på 70-talet? Att huvudet prydde bordet kände jag till men inte att man baxade upp hela suggan.

Niklas, varför måste katten marineras i flera dygn? Kör du den hel som man brukar göra med kanin eller styckar du den?

8:29 em  
Blogger Per said...

herman: Inte hemma hos mig, men hos min dagmamma. Mamma jobbade kväll på lassarettet och då firade jag jul där. Jag minns huvudet med äpplet men att det var mer än huvet. Har även sett i gamla pilsnerfilmer, typ Edvard Persson o liknande

8:56 em  
Blogger Per said...

herman: Jag tror griskulting är lättare att baxa upp än en 200kg's sugga. Har sett sådana i spanska köttaffärer (carnecerias) hänga på en krok. Man blir väl kanske inte helt sugen av att se. Trots det har jag alltid velat äta grillat vildsvin som dom gör i asterix

9:01 em  
Anonymous Anonym said...

Herman: Jag marinerar katten hel - inte uppstyckad.

Jag marinerar den i flera dygn för att marinaden skall få ordentligt fäste. Följ receptet på marinerade lammytterfiléer - men byt ut lammkötter mot katt.

11:37 em  
Blogger Thérèse said...

Herman - sugen på katt?

Per - Jag tror Herman har rät , det brukar vara svinhuvudet och inte hela suggan som ligger på julbordet. Ett svinhuvud med äpple i munnen verkar ganska groteskt. Jag skulle nog tappa aptiten

Niklas - Brukar du ofta njuta marinerad katt? Hur skiljer det sig i smaken från lamm?

11:59 em  
Anonymous Anonym said...

Äh, kom igen , Therese. Nog vet du hur lammkött smakar...

8:06 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - lammkött kan jag nog ha smakat någon gång i forntiden men katt har jag definitivt inte smakat.

5:05 em  
Anonymous Anonym said...

Apropå marinering i flera dygn, det finns folk som inte tycker det lönar sig.

7:24 em  
Blogger Thérèse said...

Herman hedning - jag har också hört det där om att marinering av kött inte ger så mycket. Marinerar man däremot grönsaker så blir det både gott och myttigt

9:45 em  
Anonymous Anonym said...

Har du belägg för det där eller svamlar du nu igen?

10:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Jo men Herman, detta med marinering av grönsaker kan stämma. Therese kan faktiskt - för en gångs skull - ha rätt! Om man marinerar dessa grönsaker i köttspad så blir de såklart både goda och nyttiga.

12:54 em  
Anonymous Anonym said...

Men hon svamlar ofta, det håller jag med om.

12:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home