tisdag, november 28, 2006

konstiga inlägg och kommentarer

I lördags låg det under en kort tid ett antal tomma inlägg och bilderna från El Escorial ute på bloggen. Några läsare hann se och kommentera så en förklaring kanske är på sin plats. Min son är som jag har skrivit autistisk. Han gillar verkligen datorer och är väldigt duktig på att använda datorer. I helgen var han hos mina föräldrar. Han satt och surfade på deras dator eftersom han suttit bredvid mig ibland när jag bloggat kan han mitt användarnamn och lösenord så han passade på att publicera några tomma inlägg och skriva några märkliga kommentarer. Samma sak har hänt vid något tidigare tillfälle men ska inte hända igen då jag nu har ändrat lösenord och det nya har han inte hunnit se.

För övrig har jag varit duktig och anmält mig till två bemanningsföretag. Ska anmäla mig till alla jag hittar. Ska också ringa på två jobb idag.
Tycker det är så tråkigt , svårt och jobbigt att söka jobb men det är ännu tråkigare , svårare och jobbigare att vara arbetslös. Ekonomiskt är det också jobbigt för jag får ju ingen som helst ersättning. Jag har faktiskt aldrig varit så här stressad över min ekonomi och haft så här dåligt med pengar tidigare. Inte kul. Vissa stunder känner jag mig ganska nere.
Tack alla som tipsat om jobb och bemanningsföretag. Fortsätt gärna. Jag jobbar gärna med vad som helst bara jag får något att göra och en lön.

18 Comments:

Blogger becka said...

Åh han är väl för gullig! Jag minns för några år sedan då han hela tiden skickade sms till mig från din telefon:-) Ibland var de tomma,ibland stod det nåt konstigt. Jag fattade ingenting förrän du förklarade att det var han som skickat haha. Krama honom från mig!

2:08 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Hamnade på din blogg av en slump, och kände igen mig i mycket!
Bodde utomlands i flera år och flyttade hem till Sverige 2005, hamnade då på den OBEMANNADE arbetsförmedlingen på Ekerö! Ska man skratta eller gråta? Till slut fick jag jobb som konsult på Poolia Ekonomi, och det var då inte arbetsförmedlingens förtjänst! Kontakta Poolia, de är jättebra! Lycka till!

Om du vill ha något tips om spanska aktiviteter, så kan jag nog luska fram nåt, maken är bolivian.

Intressant att höra hur andra reagerar på hemflytten, jag själv tyckte det var rätt jobbigt att anpassa mig till Sverige igen. Kändes som om jag inte kunde nånting om Sverige och livet här!

2:38 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - ja ett tag skickade han massor av sms så fort jag lämnade mobilen obevakad men nu är det datorn som gäller.

Miita - även om jag tycker mycket om staden Madrid var det nte så bra när jag bodde där så jag tycker mest det är könt att vara hemma. Fast jag kan absolut tänka mig att bo där eller någon annanstans i utlandet någon gång i framtiden men inte just nu.
Arbetsförmedlingen här på Ekerö är fortfarnade OBEMANNAD. Dom har några datorr där man kan leta jobb på ams.se men det kan ju lla med internetuppkoppling göra hemma. Har hört rykten om att den ska läggas ner och vi ska få å till den på Kungsholmen i fortsättningen. Skulle nog vara lika bra för den är bemanad och har en hl del aktiviteter. Jag har anmlt mig hos Poolia och Manpower , ska registrera mig hos fler bemanningsföretag. Arbetsförmedlingen känns så där måste jag säga...
Luska gärna reda på spanska aktiviteter som kan passa en 5 årig flicka om du kan. Mitt mail är theresesundqvist@yahoo.com

3:01 em  
Anonymous Anonym said...

Extra jobbigt med pressad ekonomi så här i jultider också kan jag tänka mig. Hoppas det löser sig snart!

3:48 em  
Blogger Anna Malaga said...

Jag trodde att det var spöket som hade varit framme ;-)
Ta det lugnt, det gâr nog bra pâ bemanningsföretagen!

4:11 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, så lågt att skylla på sina barn. Erkänn att det var du som hade ett delirium på grund av köttbrist.

Apropå din stressade situation: Ät kött - det lugnar eventuell oro.

4:27 em  
Blogger Thérèse said...

Shadow - javiss är det extra jobbigt i juletid och nä man har barn. Sen ligger nställningar och intervjuver nere 2-3 veckor över jul och nyår. Inte bra om man vill hitta jobb nu

Anna - haha , tyvärr har inte spöket visat sig men jag hoppas fortfarande

Niklas - Jag njuter ständigt av min köttbrist. Hade jag ätit kött hade jag säkert varit otroligt mycket mer stessad.

5:32 em  
Anonymous Anonym said...

Jahaa, det förklarar saken. =) Vilken gullig son du har som hjälper mamma att blogga.

Du sitter nog på ett jobb fortare än du anar. Se bara till att du har tillgång till dator där. ;)

6:17 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - ja jag såg att du hade varit inne och kommenterat min sons inlägg , tyvärr försvann din kommentar när jag raderade. Jo han är jättegullig men lite väl snabb att fixa och ändra på datorn ibland.

8:34 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Får du "ingen som helst ersättning"? Inte ens socialbidrag? Jag förstår om du känner dig nere. Men en bra person som du borde kunna få ett jobb.

En idé bara: Starta eget kanske vore något? Men det kanske man måste ha en del startkapital för, oavsett vad man ska starta för företag...eller kanske inte? Ja, som du ser har jag inte så stor koll, men det var en idé i alla fall.

9:57 em  
Anonymous Anonym said...

När jag kom tillbka till Sverige fick jag ingen ersättning alls, så det fick bli socialen, men första månaden hemma är man tvungen att klara själv. För att få tex alfa-kassan så måste man först jobba minst 15 tim i veckan i 4 veckor i Sverige, sen kan man få grundersättningen (typ 320 kr per dag minus skatt). Så mitt tips är att hitta vilket jobb som helst och jobba några timmar i veckan under tiden som du letar fast jobb. Kolla med Uniflex, de brukar ha mycket telefonförsäljar-uppdrag.

1:59 em  
Blogger Thérèse said...

Cliff - Tack , vad gulligt skriviet ;)soc har konstaterat att jag och barnen ligger under "normen" som dom kallar det men ädå gett mig avslag på ansökan. Jag har överklagat så vi får se. Man måste väl ha en någorlunda genomtänkt idé för att starta eget? Visst skulle jag kunna tänka mig det men nu vil jag nog jobba et tag. Skulle vara skönt att ha arbetskamrater också.

Miita - räcker det med 15 timmar i veckan i fyra veckor? Jag kan ju inte jobba nu tyvärr för min 5 åriga dotter har ingen dagisplats förrän i januari. Precis som du säger har jag ingen a-kassa för jag har inte jobbat i Sverige det senaste året. Jag var kanske lite slarvig som inte kollade upp sånt här innan jag åkte till Madrid men jag hade säkert åkt ändå...
Jag tar gärna precis vilket jobb som helt nu så jag får en lön oc sen kan jag fotsätta söka efter drömjobbet vad nu det är.

2:12 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, Therese, hade jag bott i Uppsala eller Stockholm hade jag lätt tagit hand om din gulliga dotter så att du kunde jobba lite. Men sorry, bor lite för långt bort...

7:47 em  
Anonymous Anonym said...

Så du känner av köttbrist? Låter läskigt.

Din son kanske kan ta jobb som hacker och dra in lite stålar till familjen?

12:42 em  
Blogger Stora Morran said...

Hmm du och jag är nästan i samma situation. Fast jag har ju bara mig själv att oroa mig över.

gå in på www. academicwork.se de har en massa jobb med anställning omgående.

3:35 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - åh tack , det hade varit topen.

Herman - varken jag eller banen lider av någon köttbrist , det är bara propaganda. Sonen blir säkert en utmärkt hacker.

Morran - Jag har tänkt att registrera mig på academic work , tyvärr kan jag ju inte börja jobba omgående. Dottern har ingen dagisplats förrän i januari :( Trist för både henne och mig. Annars tycker jag det verkar finnas mycket jobb att söka. Hoppas det ordnar sig för dig med jobb , bostad och allt annat.

3:40 em  
Blogger Per said...

Jag håller med Herman, han är ett hackerämne... Han kan lära sig hur man gör phishing (låtsasbank hemsidor), så blir det lite extra inkomster!

1:42 em  
Blogger Thérèse said...

Per - det låter ju som en bra idé

9:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home