måndag, november 20, 2006

arbetsförmedlingen

Jag hade tänkt skriva något om arbetsförmedlingen , där det verkar vara obligatoriskt för alla arbetslösa svenskar att vara inskrivna. Egentligen är jag för trött nu och ska upp sjukt tidigt i morgon så det blir bara lite hastigt svammel.

Jag har inte tidigare haft så mycket med arbetsförmedlingen att göra men nu har jag hamnat i deras klor. Fast eftersom jag inte är berättigad till någon a-kassa skulle jag nog kunna slippa om ganska mycket om jag ville. Går man på a-kassa krävs det ju att man kommer på vissa möten och sånt annars blir man av med a-kassedagar.

För att få a-kassa krävs att man har jobbat minst 6 månadr det senaste året och då har ju jag varit i Madrid och jobbat ytterst lite och sporadiskt. Jag har hört flera som ha varit utomlans en längre tid som hamnat i samma situation. Man kan ju hoppa över studier , föräldrarledighet och annat och räkna a-kassan på året innan om jag inte har fel , borde inte utlandsvistelse också kunna göras överhoppningsbart?

Hur som helst har jag varit på ett obligatoriskt informationsmöte som var tämligen meningslöst. Vi fick lära oss hur abetsförmedlingens hemsida fungerade. Alla som var på informationsmötet kunde läsa , hade använt internet och varit inne på hemsidan så ingen lärde väl sig direkt något nytt.

Idag hade jag en timmes träff med min handläggare En överdrivet hurtig kille som slängde floskler omkring sig. "Nu ska vi fokusera på möjligheter" mm. Han spelade golf och hade en nyliberal frisyr som påminde lite om den Orup hade under sin glansperiod.
Han frågade om mina barn , något han säkert inte hade frågat en arbetssökande man. När han fick veta att jag inte bodde med barnens pappa frågade han om mina "relationer". Jag blev sugen på att säga att "Jag bor med ett spöke men vår realtion är enbart sexuell" fast tråkig som jag är skärpte jag mig och sa att jag bor ensammed mina barn och vem eller vilka jag träffar eller inte träffar har knappast något med mina möjligheter att arbeta att göra. Även det kändes som en fråga en man inte skulle ha fått.

Hur som helst satt vi i en timme , han ritade figurer som skulle visa vägen till jobbet , snackade hurtigt "pep-talk", knappade på sin dator och ställde frågor. Jag hade tråkigt och tyckte att timmen gick ohyggligt långsamt.

Nu ogillar inte jag arbetsförmedlingen. En hel del av deras aktiviteter verkar vettiga. Bland annat har dom en CV-akut eller CV-jour en gång på Kungsholmen dit jag hörför vår förmedling på Ekrö är obemannad och har inga aktiviteter. Dit kan man bara gå om man har en bokad tid. Så jag tänke försöka komma iväg till CV-akuten i vckan och få lite tips och visa dom en anskan jag har börjat skriva och kanske få tips på vad jag eventuellt ska ta bort eller lägga till i ansökan.
Dom här meningslösa möterna och informationträffarna kunde jag gärna vara utan. Jag har ingen egen erfarenhet av söka-jobb-kurser men dom verkar ju inte heller vara alltför givande.

Ett hinder för mitt jobbsökande är att min dotter inte har fått dagis än. Det tar tydligen lång tid i den här kommunen. Har jag bara barnomsorg kan och vill jag börja jobba nästa dag. Lite tröttsamt att ringa och tjata på kommunen. Tydligen lång väntetid i den här kommunenfast senast 1 veckan i januari ska hon få börja på dagis så lika bra att jag söker jobb redan nu. Jag är less på att inget göra och att inte få någon lön eller a-kassa.

Som upplysning kan jag också säga att jag ännu inte har sett spöket här i prästården , än mindre haft sex eller hånglat med det. Varken spökhångel eller spöksex lockar mig särskilt myckt om jag ska vara ärlig.
Det har funnits en prästgård på den här platsen sen 1500-talet men huset jag bor i är "bara" drygt 100 år gammal så det borde ju kunna spöka en del men tvyärr har jag inte sett något.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det finns mycket man bör undanhålla i ett CV. På den sk CV-jouren kommer ni att få information kring detta.

Framförallt bör du inte i ditt CV nämna att du är vegetarian, eftersom många arbetsgivare söker folk som kan jobba...

11:02 em  
Anonymous Anonym said...

Du verkar ha fatt varsta grymma arbetsformedlaren, ju! Skulle du inte kunna fa honom att slappa loss lite? Lite hangel arbetsformedlingens reception kanske kunde vara nagot? Det kanske till och med skulle kunna fa honom att sluta spela golf.

11:41 em  
Blogger Anna Malaga said...

Man hjälp, frâgar de efter ens relationer pâ AF? Han var kanske tänd pâ dig... Men jag antar att golf och nyliberala frisyrer inte samlar mânga poäng hos dig, hehe.
Kan bara önska dig lycka till! Sök redan nu, det finns säkert ställen som vill ha folk efter 1:e janiari och tittar redan nu. Urval kan ta lâng tid och de vill säkert vara klara innan jul. Kram!

1:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Arbetsförmedling+a-kassa suger. Jag har aldrig varit med om något bra där, förutom arbetsförmedlingens vägledningscentrum för studier - där var de jättebra.

Men AMS att söka jobb med. Näe. ingen höjdare. Jag var på samma introduktionsmöte för drygt två år sedan. Helt värdelöst. Jag har surfat på AMS hemsida i många år och nu skulle de lära mig hur det gick till... herregud!

Ibland känns AMS som en myndighet (?) som bara ska finnas till, bara för att, för jag har då inte fått hjälp från dem - snarare tvärtom. När jag skulle anmäla mig till a-kassa förut fick AMS hjälpa mig att fylla i blanketten för att jag skulle slippa få tillbaka den och krångla. Tror du inte det blev fel ändå? Suck.

Vilket bra svar du gav honom! Men det hade varit ännu roligare om du svarade att du bodde med ett spöke men att er relation endast är sexuell. Hahaha!

Jag var förresten på ett AMS i Stockholm, intervjun för Disney vet du... Norrmalm var det på. De verkade snälla där iaf. :)

Hoppas det går framåt för dig... det låter inte lätt, men jag är säker på att det släpper snart. Bara dottern får dagis! Massa pepp till dig!

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

Arbetsförmedlare frågar alltid om barn och relationer. Eftersom du inte har a-kassa så spelar det ingen roll, men om du inte har barntillsyn så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och hade inte kunnat få a-kassa även om du annars hade haft rättighet till detta. Jag vet eftersom min svåger var tvungen att ha min far som är pensionär att intyga att han kunde rycka in med kort varsel. Det kan vara bra att veta.
Sätt igång och sök jobb på allvar, men skippa arbetsförmedlingen – jag har aldrig hört talas om någon som fått hjälp där.
Lycka till.

4:27 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - eftersom vegetarianer aldrig är sjuka så är det nog en högintressant information för den som ska anställa. Att man äter kött bör mandäremot undanhålla

Nadia - Ha var jättejobbig och tråkig. Min kompis ska träffa onom i morgon. Jag är int avundsjuk. Skull inte hångla upp honom om han så var en enda mannen i världen. Orups avlagda frisyr är inget jag går i gång på.

Anna - Haha , nej jag uppfattade inte som om han stötte på mig. Han ville väl snarare kolla om jag hade någon annan en barnens pappa hemma som kunde passa dom ibland. Barnens pappa är ju som bekant i Madrid. Jodå jag ska söka , har hittat flera jobb som verkar passa mig så det är bara att ringa run och sen få i väg ansökningar.

Johanna - ja , AF suger. Känns mest som om dom är till för att kntrollera oss arbetssökande. Jag känner inte att jag har några problem att söka jobb , jag kan både ringa och skriva till potentiella arbetsgivare. AF borde satsa mer på dom som har problem med jobbsökeri och inte meningslösa möten och kontroll

Chui - jag vet att jag inte står till arbetsmarkandes förfogande när jag inte har barnomsog. Det suger verkligen för jag sökte dagis för 3 månader sen och min dotter är 5 ch har förtur. Jag söker jobb iallfall och ringeroch tjatar om dagis. Det bör bli i nästa månad säger dom på kommunen och om 4 veckor kommer dotterns pappa ht från Madrid , då har jag någon som tar hand om henne om jag eventuellt skulle ha fått drömobbet och hon inte dagisplats

6:06 em  
Blogger Thérèse said...

Anna Malaga - nu förstår jag inte vad du harfått för bild av mig ;) Jag älskar ju golf och nyiberala frisyrer , helt om dom påminner om Orups gamla ;)

6:07 em  
Blogger Per said...

det är alltid nåt nytt på AF så att ingen av persolaen känner till "det nya systemet"=garanterat strul för den sökandes del.

Du får väl vattenkamma dig som fin flicka, skaffa äffärskvinna-looken, gärna i rutigt och hatt.

10:12 em  
Anonymous Anonym said...

Har oxå vart på ett totalt ogivande möte på ams en gång med "under25årgruppen!" Man var tvungen att vara där kl. 9 på morgonen. Vi var typ 30 pers och handledarna var 2. Alla skulle gå in en och en. Jag var där till 11.30. Slutade med att jag fick sämre månadsersättning än en lumpare.

12:23 fm  
Blogger Thérèse said...

Pr - haha ja det stämmer pecis , det är alltid något so ändrats , ågra nya regler eller liknande som inte ens personlen har koll på. Nu har ja fått svara på fåiga enkäter och ritat pilar om vägen till jobbet. Eftersom jag inte har a-kassa och förhoppningsvis snart ett jobb kanske jaginte behöverbry mig så mycket om dom

Mandi - Ja det är totalt meningslöst , jag får ju ingen a-kassa eller annan ersättning allas , man ska tydligen straffas för att man bott i Spanien.

7:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu tycker jag iofs att det inte är så konstigt att man inte får någon arbetslöshetsersättning om man inte har jobbat det senaste året - jag kan förstå tanken. Däremot borde det ju finnas någon sorts ersättning - hur tusan ska man annars göra?

Kan berätta en annan kul (inte) grej... En kille jag känner är 27 år och arbteslös. Jag är snart 23 år och har jobbat på det här företaget i två år, jobbar just nu 75%. Gissa vem som får ut mest pengar? Inte är det jag kan jag tala om. Även om jag hade jobbat 100% hade jag fått mindre i lön än vad killen får i a-kassa. SJUKT! (Och jag vill poängtera att nu är det ju min lön som är sjukt låg och inte a-kassan som är hög.)

9:44 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag vet , jag har hört liknande historier , en kompis berättade om en tjej som slutade jobba för hon tjänade obetydligt mindre att gå på a-kassa och jobbet var trist. När jag var vikarie i hemtjänsten fick jag höra om kollegor som skulle fått mer som arbetslösa för då skulle bostadsbidrag och kanske andra bidrag höjts.
Annars tycker jag 75% verkar lagom arbetstid , imorgon ska jag ringa på ett jobb som är 80%. Håll tummarna

7:29 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller mina tummar jättejättejättehårt! 80% låter väl lagom för dig som har barn? För min egen del är 75% för lite. Visst är det skönt att gå hem halv tre varje dag, men just nu vill jag hellre tjäna mer.

9:53 em  
Anonymous Anonym said...

¡Suerte, amiga!

12:13 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag tycker 80% vore perfekt. Jag har tänkt på att det borde finnas möjlighet att jobba heltid men kanska 9 timmar om dagen varannan vecka och 7 timmar o dagen varannan vecka. Många som är separerade delar ju på barnen varannanvecka och då vore det ju perfkt att ha kortare arbetsdagar dom veckor man har barnen. Fast jag vet inte om det här finnspå något företag. Det skulle nog vara populärt

Pumans dotter- muchas gracias amiga!

2:11 em  
Blogger Anna Malaga said...

Therese - det där var ju en kanonbra idé för varannanveckorsföräldrar. Det hade ju inte varit sâ svârt att lösa om man jobbar pâ kontor, t.ex.
Om jag har fattat det rätt fâr man alltsâ bara ersättning om man KAN jobba, men inte har hittat nâgot jobb? Har man däremot inte dagisplats, fâr man inget. Jobbigt!
Du borde ha fâtt den där omdebatterade vârdnadschecken fram till januari, hehe... hon har ju rätt till dagisplats.

3:57 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - finns vårdnadschecken? Trodde det bara var ett försdlag. Måste ju kollas upp. Jag får ingen a-kassa även när honhar dagis för mn ska ha jobbat 6 månader det senaste året , i Sverige för att få det.

4:30 em  
Blogger Anna Malaga said...

Nej, den finns bara i Nacka kommun. Jag vet inte ens om det är nâgon bra idé, men för dig hade det ju täckt lite av levnadskostnaderna i alla fall.
Hoppas pâ goda nyheter snart.
Ganska konstigt att man enligt AF kan ha studerat i typ 20 âr och ändâ mâste lära sig att rita pilar för att fâ jobb.

5:03 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - ja , arbetsförmedlingen verkar vara enspeciell plats... Trist att jag inte bor i Nacka för det hade inte varit dumt med dm pengarna nu när jag är så fattig och inte kan jobba.

6:25 em  
Anonymous Anonym said...

Hej
Kan detta intresserad dig?

Jag jobbar för ett stort japansk företag som heter NIKKEN, en av världens största inom välbefinnandeteknologier. De håller på att etablera en stor verksamhet här i Sverige med sina unika, patenterade produkter. Inom loppet av några år kommer de här produkterna att finnas i de allra flesta hem, men för att komma dit behöver vi positiva människor som vill vara med och bygga upp verksamheten, och samtidigt få det mycket bra ekonomiskt.


Jag vet inte om det här kan vara intressant för dig, men jag skulle gärna vilja göra en kort presentation för dig där vi kan titta på idén om att eventuellt jobba tillsammans. Vi behöver bara 15 minuter. Om du sen tycker det låter intressant när du har sett det jag vill visa dig, så kan vi avtala ett nytt möte för att titta på detaljerna senare. Om inte, så är det också helt ok.

mvh

Stefan Johansson
second@leadthefield.se

3:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home