måndag, november 27, 2006

hur får man barn att prata spanska?

Tolken som bor med barnen i Paris och har en mycket läsvärd blogg föreslog att jag skulle skriva lite om hur det var för mina barn att börja i svensk skola och dagis och om dom använder spanska och annat.

Min dotter som är 5 år har ju tyvärr inte fått någon dagisplats förrän i januari. Hon längtar efter att börja dagis och jag längtar efter att kunna jobba.
Min son som är 11 år har börjat på en jättebra skola och trivs. Jag har tidigare skrivit att han är autisisk så han går på en särskola speciellt inriktad på barn med hans problematik.
Han gick på en mycket bra skola i Madrid men han hade en hel del problem med nytt språk. Fast idag talar han lite spanska och vill ge sina svenska fröknar kindpussar när han kommer och går , vilket inte är så populärt.

Min dotter lärde sig ganska mycket både spanska och engelska. Tyvärr använder hon sällan något annat än svenska sen vi kom tillbaka till Sverige. Jag vill gärna att hon ska behålla iallfall en viss del av det hon lärt sig. Jag försöker prata spanska och engelska iallfall en stund varje dag men hon svarar nästan alltid på svenska. Ibland vill hon absolut inte att jag ska prata spanska utan blir bara sur och ledsen.
Jag vill ju inte att det ska bli något negativt för barnen att prata spanska (eller engelska) med mig då och då så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att dom ska tycka det är roligt att prata andra språk.
Någon som har några knep?

Då och då tittar barnen på dvd-filmer på spanska eller engelska men det är väl egentligen allt dom verkligen vill göra för att hålla språket igång. Jag skulle vilja att iallfall dottern då och då pratade lite spanska och kanske engelska.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har ju inga direkta tips, har ju inga erfarenheter av barn direkt. Men jag tror du ska fortsätta att prata lite spanska. Det är väl kanske svårt att få henne att förstå att hon kommer vara glad åt spanskan som äldre. Jag hade älskat att ha ett språk gratis sådär. Men filmer är väl en jättebra idé?!

Jag har längtat efter ett sånt här inlägg, har varit väldigt nyfiken på hur dina barn tycker att det känns att vara i Sverige. Vad skönt att sonen har fått en bra skola.

8:29 em  
Blogger Anna Malaga said...

Jag har ju ungefär samma problem med svenskan. Det blir ju inte lika nödvändigt för dem när de inte behöver det. Men min son vill ju gärna kunna prata med min familj, sâ när vi har träffat dem är han mer moiverad. Finns det nâgra spanjorer eller latinamerikanare i närheten som ni kan umgâs med?
En annan idé är att köpa nâgra roliga sällskapsspel som man bara "kan" spela pâ spanska. Varje gâng man tar fram dem, byter man sprâk.

8:39 em  
Anonymous Anonym said...

Vad gulligt med kindpussar till fröknar! Det kan de väl inte har någonting emot?!

Filmer tycker jag är en bra idé! Och att barnen får prata spanska med andra barn t.ex. om de har någon gemensam hobby med spansktalande eller så. Jag tycker ju att föräldrar ska tala sitt modersmål med barnen så det går bort att du ska prata spanska med dem. Det blir bara konstigt här i Sverige.

8:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har ett kanonbra tips!!!

Eftersom jag vet att dina barn gillar att äta kött - och då i synnerhet kyckling - så bör du diskutera härliga kötträtter på både engelska och spanska. Då blir utövandet av dessa språk lustfyllt!!!

8:50 em  
Anonymous Anonym said...

Ovan sagda med utgångspunkten att du anser dig nödgad att prata med dina barn på andra språk...

Annars instämmer jag i sak med Pumans dotter.

11:35 em  
Blogger becka said...

Vadå inte populärt med kindpussarna?! Det är ju jättegulligt, de borde bli rörda.

8:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Pumans Dotter. Så länge barnen är så små som dom är ska du prata ditt modersmål med dom, dvs svenska, och söka spanskan på annat håll. I alla fall i det dagliga livet. Annars är ju förslagen på vissa "spanska" spel toppen, liksom att se på spanska filmer och kanske välja någon spansk bok som godnattsaga.

Anledningen till att jag tycker att du inte ska prata spanska/engelska med dina barn är för att språk är så mycket mer än ord. Man kan ha ett aldrig så perfekt ordförråd och jättebra gramatik, men när man pratar ett språk man inte känner 100%igt för blir det inget levande, spontant språk.Det blir stelt och styltat och det känner barnen. Jag kan ge dej ett personligt exempel på det - min pappa. Han "förbjöds" att prata sitt modersmål med mej när jag var liten, för "experterna" på den tiden påstod att vi barn med utländska föräldrar skulle bli nollspråkiga och psykiskt störda om vi hörde nått annat än svenska. Min pappa pratade rätt dålig svenska på den tiden och kunde inte uttrycka känslor rätt, så han verkade alltid sur och stel - just för att han fick tänka efter varje gång han skulle säga nått. Jag tror att det är en av anledningarna till att vi haft en så pass dålig relation, vi har helt enkelt inte kunnat kommunicera!

Du bor ju i Stockholm så det borde inte var omöjligt att hitta barnaktiviteter på spanska. Hör med biblioteken om dom vet ifall det finns någon sagostund på spanska. Ibland kan man gå på barnteater på spanska. Du kan kanske gå med i någon kulturförening. Det finns flera både spanska och latinamerikanska. Jag kan tipsa dej om några ifall du vill! Kolla om det finns spansktalande i din kommun som vill dra igång en lekgrupp... Det finns en massa saker man kan göra, bara någon engagerar sej och drar igång nått kul.

Lycka till! Själv skulle jag behöva svenskastöd till mina barn iom att jag pratar spanska med dom, eftersom det känns mest naturligt för mej.

Kram,
Nejma

9:09 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja , film är jättebra men det är ju bara lyssnade man beöver ju prata också. Jag förtår till exempel ganska bra franska om jag ser en film eller kikar på en text men prata går inte så bra och skriva går uselt.

Anna - jo det känns inte helt naturligt att prata spanska med barnen när man bara gör det enstaka stunder. Jag har också tänkt på att dom inte är lika motiverade som någon som har en släkt som pratar ett annat språk.

Pumans dotter - nja fröknarna tycker att pussar är över gränsen , man får kraas men puss ska man göra på sina föräldrar. Lite fånigt. Definitivt ospanskt. Håller med om att det blirlite konstigt att tala spanska här i sverige. I Madrid var det lättare för då kunde dom berätta något dom gjort i skolan/dagis på spanska eftersom dom gjort det på spanska om du förstår. Då kändes det naturligt att jag svarade på spanska.

Niklas - de blir nästan bara svenska och nästan inget kött för mina barn. Dom äter kött på dagis , i skolan , hos mormor och morfar och med sin pappa när han kommer. Fast jag kn väl erkänna att det händer att jag steker fiskpinnar eller nåt ibland.

Becka - dom tycker att pussas ska man enbart göra med sina föräldrar och eventuelt andra nära släktingar , inte på skolan. Krama är däremot okey på skolan.

Nejma - jag har inte kollat upp vilka aktiviteter det finns för spanskspråkiga barn i Stockholm mensjälvklart finns det en del. Jag håller egentligen med er alla att det kan kännas lite konstigt att prata spanska med barnen här i Sverige , samtidigt vill jag ju inte att dom ska glömma spanskan.

11:19 fm  
Anonymous Anonym said...

För dina barns skull... - servera dem kött!

Jag är övertygad om att vegetarianismen du påtvingar din familj kommer att bli ett synnerligen svårt stigmatiserande trauma för dina barn.

Betänk Björn Afzelius sång "Ikaros".

11:27 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - långsökt koppling till "Ikaros"... Alltså mina barn är inte veetarianer och få äta vad dom vill. Då och å steker jag fiskpinnar , färdiga köttbullar , värmer fiskbullar eller nåt annat till dom.Dom äter kött/fisk på sina skolor/dagis til lunch , när dom är hos mina föräldrar eller med sin pappa. Dm är heller inte anti-vegetarianer utn äter gärna vegetariskt med mig hemma. Det är väl bra om barnen kanäta det mesta Min son äter i precis allt faktiskt.

11:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Puh, jag var rejält orolig - men är nu mer tillfreds med barnens situation!!!

4:15 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - mina barn är så köttberoende så detskulle vara omöjligt att få dom at vara vegetarianer på heltid men dom äter gärna vegetariskt ibland. Du är välkommen att komma hit och laga kött till dom så ofta du vill men ha köksfläkten på max. Dom jag bor med steker ofta bacon och det luktar ppe hos mig. Om dom ändå kunde steka broccoli istället

5:35 em  
Anonymous Anonym said...

Och så en senkommen kommentar från mig om språk. Jag håller i och för sig med Nejma och jag är så glad att Sverige sedan dess ändrat språkpolitik, även om det fortfarande kan vara knivigt med att få hemspråksundervisning. Men nu uppmanar man faktiskt invandrade föräldrar att hålla språket levande i hemmet.
Mina tips för att hålla liv i spanskan går i linje med övriga, kolla på film, läs saga. Men jag tycker faktiskt också att man i kortare konversationer eller om man berättar något specifikt kan tala spanska med barnen. Utan att kräva att de ska svara. Men t ex om du berättar om något ifrån Madrid. Man ska inte underskatta den passiva inlärningen. Och lekar eller spel är bra, som Pumans dotter sade. Men jag pläderar inte för någon situation med enbart spanska heller förstås, det blir konstigt. Men som sagt, korta specifika situationer eller berättelser.
Kul att höra att det går bra för sonen. Min kindpussar också rejält, till förvåning för svenskar.

6:30 em  
Anonymous Anonym said...

Thérèse, dina barn får en perfekt uppfostran när det gäller mathållning, och jag är säker på att de kommer att välja rätt när de blir större. :)

När det gäller spanskan:
Överens med Niklas... ojdå, det händer inte varje dag! ;D

Nejma sammanfattade rätt bra det jag tycker. Tänk om man var lika verbal ändå...

7:39 em  
Blogger Anna Malaga said...

Nejmas pappa är ju ett ganska bra exempel pâ att man kan ta de flesta expertrâd i sâdana här frâgor med en nypa salt ;-)

Jag tycker att Niklas kan bjuda Therese pâ grillad lax en dag, och hon bjuder honom pâ quorn och andra grönsaksrätter. Nâgot bra vin till det och rapport sen!
(Obs: man mâste äta upp allt!)

11:10 em  
Anonymous Anonym said...

Anna: Ha ha ha!!! Kul idé!

Eftersom jag äter precis ALLT så kan jag gärna äta quorn. I synnerhet om jag får skölja ned det med vin!!!

Men jag tror dessvärre inte att Therese besitter en motsvarande öppenhet på matområdet...

Men Anna, jag är en gentleman - så någon "rapport" blir det definitivt inte.

5:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Tolken - visst ska man inte underskatta passiv inlärning fast det äcker nog inte. Jag känner ju själv att jag kan förstå och läsa franska bra men pratar ganska dåligt och skriver uselt. Nu kanske min franska inte är ett så bra exempel på passiv inläning för det är ett språk jag läste i skolan men har använt för lite för att komma ihåg bra.

Pumans dotter - jag tror också att mina barn får en bra uppfostra när det gäller mat och vill dom välja bort kött när dom blir äldre kommer varken jag eller deras pappa at protestera.

Anna - haha det låter som en lysande idé. Blir det av kan jag iallfall fota maten och lägga ut bilderna här.

Niklas - jag väntar på otåligt på inbjudan till laxmiddag.

2:14 em  
Blogger Per said...

kindpussar är alltid trevligt

1:35 em  
Blogger Thérèse said...

Per - det är vädigt trevligt

9:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home