söndag, december 17, 2006

Hallaca





För tre år sen var jag i Venezuela i december och januari. Vi firade jul på en liten karibisk ö några timmars båtresa från fastlandet. Då passade vi naturligtvis på att smaka den typiska venezuelanska julmaten Hallaca (sida på spanska med recept och många bilder. Därifrån är bilderna i det här inlägget lånade)
Det är en rätt som är tidskrävande att göra. Man kokar ihop en röra av kyckling eller höns , nötkött och fläskkött blandar det med russin , oliver ,paprika , kokt ägg , nötter ,mandlar , kapris och en del annat. Det finns en hel del lokala variationer så till exempel tomat , kikärtor , potatis , vitlök och olika grönsaker är inte ovanligt. Det är lite "man tager vad man haver" över rätten.



Röran rullas in i en bit majsdeg. Runt alltihopa slår man ett bananblad som knyts fast. Allt får koka en lång stund. Bananbladet sägs ge rätten dess speciella smak.



I december säljs hallacas överallt i landet. Eftersom jag är vegetarian och det inte fanns några vegetariska varianter har jag inte provat men maken och barnen provade. Dom var väl inte så imponerade om jag ska vara ärlig.
Dom liksom jag föredrog arepas , ett sorts stekt eller friterat majsbröd som kan serveras med olika fyllningar och som finns att köpa överallt året runt i Venezuela. Min favoritfyllning är en sorts vit ost som heter queso guayanes som jag tyvärr aldrig hittat utanför Venezuela. Barnen föredrog kyckling eller stekt fläsk i sina arepas.


majsdegen


kokning av köttblandningen till fyllningen

Rätten har sitt ursprung från den tid då det fanns en hel del stora hushåll som hade slavar i landet. Slavarna fick resterna av dom rikas julmiddag. Dom blandade och kokade resterna med kryddor , bakade in det i en majsdeg , slog in allt i bananblad och åt det på sin julfest. Bruket att göra hallacas spred sig snabbt och idag äts det i alla samhällsklasser som en typsk julrätt.
Numera får man köpa in och hacka och tillaga alla råvarorna så det kan verkligen vara tidskrävande. Jag har hört att venezuelanska husmödrar kan tillbringa flera dagar med att tillaga famljens hallaca inför jul.

Här kan man läsa mer om hallaca (på engelska men utan bilder)

6 Comments:

Blogger Per said...

en mysko maträtt måste jag säga. Kanske lite som "Ropa Vieja"=gamla kläder som är specialité på kanarieöarna?

5:14 em  
Anonymous Anonym said...

Kötträtter - vilken sagolikt trevlig läsning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är övertygad om att inte en endaste männinska på fullaste allvar är av en annan uppfattning.

5:40 em  
Anonymous Anonym said...

Nice :)

6:07 em  
Blogger Thérèse said...

Per - Ropa Vieja som betyder Gamla kläder , (underligt namn på en maträtt)är en sorts pyttipanna frn Kanarieöarna. här finns tt recept för den intreserade. Madrid är ju berömd för sin cocido madrileño som helst ska ätas på den berömda restauragnen la Bola. också en mysko maträtt som jag skrev om när jag besökte la Bola i februari. Det kan tydligen ta månader att få ett bord där. Spanjorerna vi var där med var mycket imponerade men maken och barnen tyckte väl inte att cocidon var så spänande. Själv åt jag pisto , en jättegod spanska grönsaksröra. Kan rekommenderas

Niklas - kolla länkarna i svaret till Per. Det är två andra mysko kötträtter jag har skrivit om på bloggen tidigare. Varken dom eller hallaca är nog bland det roliaste eller godaste om man ska äta kött. Fast kött ska ma ju helst låta bli att äta

6:14 em  
Blogger Thérèse said...

Anders - nåja , Vevezuela är fanastiskt på många sätt men inte ett land man åker till för maten...

6:16 em  
Blogger Thérèse said...

mina inlägg och svar blir ibland lite konstiga för mitt tangentbod vill inte alltid skriva den bokstav jag trycker på. Tror min dator har sett sina bästa dagar. Den har hunnit bli ganska många år nu men den ska får hänga med lite till så ni fr stå ut med att bokstäver ibland försvinner

6:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home