måndag, december 04, 2006

Chavez no se va


Venezuelas flagga

För ganska precis tre år sen reste jag till Venezuela där jag reste runt i en dryg månad. Jag hann se ganska mycket av landet , firade jul och nyår där och blev verkligen förälskad i landet. Det är ett helt fantastiskt land med underbar natur , vackra karibiska stränder , Andernas snöklädda toppar, Amazonas regnskog , vackra städer och ett vänligt och gästfritt folk. Ett land jag hoppas kunna återvända till i en inte alltför avlägsen framtid. Ett land jag skulle kunna rekommendera alla att resa till.


Chavez med Venezuelas författning

Igår hölls presidentval i Venezuela och som väntat vann den sittande presidenten Hugo Chavez stort. Valet uppges ha gått korekt till och inget fusk har rapporterats. FN har sagt samma sak om dom tidigare valen där Chavez har blivit framröstad. Ändå framställs Hugo Chavez ibland som någon sorts diktator och svensk media hyllad kuppen mot honom i april 2001. En kupp då visa delar av militären avsatte en demokratiskt vald president ansågs i många svenska tidningar som en framgång för demokratin i Venezuela.
Chavez kom tillbaka till presidentpalaset efter tv dagar tack vare starkt folkligt stöd och stöd hos stora delar av militären. Även många veezuelaner som ogillade Chavez protesterade högljutt mot kuppen och ansåg att det var ett felaktigt och odemokratskt sätt att få bort honom från makten.


jubel över valsegern

Tidigare presidenter i Venezuela har inte brytt sig särskilt mycket om den stora fattiga majoriteten i landet utan istället berikat sig sjäva och sin familj. Landet har enorma naturrikedomar och är världens femte största oljeproducent.

Jag är mot diktaturer och för demokrati men mitt intryck av Chavez är övervägande positivt. Han har sett till att en stor del av landets stora oljeinkomster går till att förbättra villkoren för många fattiga i landet. Oljan i landet ägs sen 70-talet av staten. Bland annat har en enorm mycket framgångsrik alfabetiseringskampanj genomförts , man har också öppnat affärer i fattiga områden där det finns möjlighet att köpa basvaror till subventionera pris. Man har också inrättat läkarmottagningar där dom fattiga har möjlighet till gratis vård något som knappast funnits tidigare.


Chavez på World Social Forum

Chavez har också sitt starkaste stöd hos den landets fattiga befolkning. Han har även ett stort stöd bland många fattiga i hela Latinamerika.
Chavez är kontroversiell speciellt för sin frispråkighet , sin fräna USA-kritik och sin nära kontakt med Cuba och Castro. Nyligen kallade han ju Georg W Bush för djävulen i FNs generalförsamling. Naturligtvis ska han granskas och kritiseras som alla folkvalda men han är ingen diktator och han gör mycket bra för Venezuelas fattiga befolkning.
Som Gandhi sa "Fattigdomen är den värsta formen av våld ". Chavez kan säkert kritiseras på en del punkter men han ska ha otroligt mycket beröm för att han försöker minska fattigdomen i Venezuela.


Chavez med sina tre döttrar

Rubriken Chavez no se va betyder Chavez går inte eller avgår inte kanske är mer korrket svenska , och har varit hans anhängares slagord under valkampanjen. Jag har tidigare skrivit en ganska långt inlägg om Chavez som finns här

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Therese, du skriver:

"Naturligtvis ska han granskas och kritiseras som alla folkvalda men han är ingen diktator och han gör mycket bra för Venezuelas fattiga befolkning."

Jag tycker inte det är så lätt att avgöra - eftersom inget är antingen svart eller vitt.

Han har säkert en mängd - eller helt och hållet enbart - demokratiska föresättningar.

Jag tycker det är svårt (omöjligt) att avgöra genom ett "antingeneller"-resonemang.

Ett nyanserat synsätt efterlyses, tack!

Hursomhelst, i övrigt är mina övertygelser i enlighet med de flesta andras; jag är FÖR demokrati och kött - och MOT despoter och vegetarianism.

5:47 em  
Blogger Per said...

viva el comandante! alla har väl några brister, det får man väl ta? men åtminstone mer än 90% bra kan man nog säga att han är!

Han är en märklig blandning av Palme och Che Guevara, och den sk. bolivarianismen är lite speciell också, men dom är ett lysande föredömme i latinamerika och för Sverige för den delen också. I Sverige går ju utvecklingen bakåt, med mer fattigdom mm. Kom och styr Sverige också Chavez!

6:52 em  
Blogger Thérèse said...

niklas - jag tror säkert att chavez har en hel del brister och att hjälpa fattiga är inte samma sak som att vara demokrat. Chavez är däremot demokratiskt vald och jag har ett bra intryck av honom. Naturligtvis är jag varken objektiv eller chavez expert. Vill man ha djupare och mer heltäckande information om chavez föreslår jag böcker istället för min blogg.

Per - håller helt med

8:54 em  
Anonymous Anonym said...

Vill bara förekomma med ett fakta som ofta förvrids av journalister:

Chávez har sagt att han gärna skulle vilja sitta kvar till 2021 om folket vill det. För den skulle vill han ha en ändring av konstitutionen som tar bort begränsningen på antalet gånger folket kan välja samma president.

Chávez har gång på gång sagt att en sån förändring - liksom alla andra förändringar i konstitutionen - måste ställas under folkomröstning. Jag är skeptisk till om det är en bra idé, men kom ihåg att Erlander satt mer än 20 år. Landet blev inte direkt en diktatur av det.

Fakta 2: Chávez rörelse har vunnit 12 stora val på 8 år, inklusive två folkomröstningar.

9:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Det enda jag invände emot var Thereses sätt att i svepande ordalag enkelt konstatera att han si eller så.


Men GUUUUD så politiskt korrekt att på allvar bry sig och diskutera politiken i ett sydamerikanskt land...

Visst känns det så förbannat käckt, helrätt och klockrent!!!!!!!

Vad sägs att diskutera Finlands eller Norges politik?

Eller är det inte lika spännande?

Jag menar, ett minimikrav bör väl vara att man är snuddande nära att skita i brallan varje gång man diskuterar... - alltså går Norge och Finland bort.


Givetvis är politiska diskussioner bra - om man verkligen har ett patos för bekämpandet av orättvisor m m. Tyvärr förfaller den krassa sanningen ofta till att dessa pretentiösa diskussioner - simpelt nog - är ett sätt att för egen skull förefalla intellektuell i andras ögon.

Fakta nummer ett:

Först och främst tjänar diskussionerna ett mer enkelt och trängande behov; att få knulla...

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag blev makta upprord efter att ha sett SVTs rapportering fran kuppen i Venezuela. Oavsett vad man tycker om Chavez sa hoppas man ju att nyhetsrapporteringen skall vara nagorlunda objektiv.

Kan dock rekommendera dig att lasa kapitlet om Venezuela i Magnus Lintons reportagbok Americanos, det ger en hyfsat nyanserad bild av Chavez Venezuela. Lana den pa biblioteket!

2:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag blev makta upprord efter att ha sett SVTs rapportering fran kuppen i Venezuela. Oavsett vad man tycker om Chavez sa hoppas man ju att nyhetsrapporteringen skall vara nagorlunda objektiv.

Kan dock rekommendera dig att lasa kapitlet om Venezuela i Magnus Lintons reportagbok Americanos, det ger en hyfsat nyanserad bild av Chavez Venezuela. Lana den pa biblioteket!

2:44 em  
Blogger Thérèse said...

Erik - jag håller helt med. Jag ska för övrigt länka in blogg som jag brukar läsa och gillar. Väldigtbra och informtiv för alla som är intresserad av Venezuela.

Niklas - Att man är intresserad av internatonella frågor och fattigdomsbekämpning är det ett tecken på att man får knulla för lite?

Nadia - tack för att du påminde mig. Den boken harjag länge tänkt läsa men jag hade glömt bort den. Det blir nog ett besök på biblioteket imorgon.

12:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Therese: Nej inte per definition - men det KAN vara så.

Troligtvis inte i det fall.

Och då menar jag att ditt politiska intresse är genuint - något annat insinueras inte.

8:04 fm  
Anonymous Anonym said...

"Troligtvis inte i DITT fall", menar jag naturligtvis.

8:05 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - jag tog inte åt mig heller men jag tror det är väldigt ovanligt att man skaffar ett visst intresse enbart i syfte att få knulla. Fast män kan säkert tänka så.....

5:07 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, jag tror det. Men även kvinnor.

5:24 em  
Anonymous Anonym said...

Kräver härmed återbetalning för min lilla tilldelning knull inom ramen för min politiska aktivitet. Niklas, har du några råd? Du verkar ju veta så mycket om det här med kvinnor... ;-)

5:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Erik:Ha ha ha!

Detta är ett mycket, mycket svårt och komplext ämne.

Själv har jag provat en massa trix; du, vet spelat i band, skrivit dikter m m.

Tyvärr med blygsamt resultat som följd...

Jag är alltför andefattig på detta område för att förmå ge ett gott råd...

12:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home