söndag, november 12, 2006

Stockholm

I veckan har jag promenerat runt i Stockholm. Visst, den här stan är absolut inte ny för mig. Jag är född här , har bott här förut och har en stor del av släkten här. Så jag hittar utan problem i stan.
Trots att det har varit ganska kallt, jag avskyr kyla och jag frös rejält när jag gick längs vattnet kände jag mig verkligen glad över att ha flyttat till en så vacker och trevlig stad. Jag kommer nog att må bra här och troligen bli kvar ganska länge.
Stockholm är så mycket mysigare och vackrare än Madrid där jag bodde förut. Så har man inte varit så mycket i den här stan tycker jag absolut man hellre ska resa hit än till Madrid.

Allt känns väldigt bra fast jag har varit lite slö med uppackandet. Bor fortfarande bland flyttkartonger.
Det är lite jobbigt att dagisplats för dottern verkar dröja. Kanske ända till början av januari. Har hon inget dagis kan jag ju inte jobba och har man varit utomlands ett år får man ingen a-kassa. Så det blir dyrt att inte jobba.
Sitter och skriver ansökan till ett jobb idag och har ringt och tjatat på kommunen om dagis för femtioelfte gången.
I helgen lyckades jag köra 63 km/timmen på en 50 sträcka och dra på mig mina första fortkörningsböter. 2800 kronor kostade det efter höjningen 1 oktober.Verkligen olägligt just nu.

Annars känns det mesta bra , jag gillar verkligen min nygamla hemstad och idag har jag till och med sett en flik av något blått mellan molnen och anat solen en kort stund.

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

Med dom böterna är det lätt att hålla sig för skratt, fy tusan!

Lycka till med jobbsökandet! :)

12:39 em  
Anonymous Anonym said...

Usch och fy vad pissigt med böter... Men man får ju faktiskt inte köra för fort... ;) Hehe.

Bra att du trivs i Stockholm. Jag skulle vilja åka dit nånting innan jag läggs in på sjukan, men vettetusan om det blir av. Den som lever får se...

Lycka till med jobbsökandet, det verkar inte vara det lättaste att hamna i en ond cirkel: utan jobb - ingen dagisplats, utan dagisplats - inget jobb. Suck.

1:09 em  
Anonymous Anonym said...

Stockholm är definitivt vackrare än Madrid. Har faktiskt funderat på det en hel del här i Santiago som har mycket av det jag tycker Madrid saknar, blommor och träd etc.
Hoppas det blir ljusare på jobb- och dagisfronten snart! Skickar en uppmuntrande kram ;)

2:55 em  
Blogger Thérèse said...

Tac allihopa. Något jobb hittar jag säkert även om jag kanske inte får drömjobbet direkt. Med dom böterna behövs ju en lön.

Pumans dotter - Ja verkligen dyrt. Jag krde helt ensam på en ak 50 sträck där det inte fnns bostäder så så farligt tyckte jag inte att jag körde.

Johanna - jag rukar vara duktig på tt hålla hastighetsgränserna men men...jag vet att man inte får köra för fort.
Dottern får dagis senaste januari oavsett hur det går med jobb.
Kommer du till Stockholm så hör av dig , vi kan ta en fika , äta lunch eller du kan komma ut och kika på prästgården. Du kan ju komma när det känns oky efter operaionen också. Men ses vore jättetrevligt.

Nadia - tack för kramen ;) Det är lite konstigt egentligenatt så många blir så förälskade i Madrid. Stan är inte så vacker när man tänker efter men den har någonting visst som är svårt att förklara.
Jag ska ändraadressen till din blogg förresten så dom som eventuellt klickar sig vidre från min sida hamnar rätt.

5:02 em  
Anonymous Anonym said...

Usch, böter...

Tänk vad mycket härliga köttprodukter du kunnat köpa för 2800...

Men eftersom du envisas med att vara vegetarian och bara slänger bort dina pengar på grönsaker... - så kommer bötesbeloppet 2800 kronor till bättre användning i statskassan...

5:25 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - Haha ,köttprodukter för 2800 kr låter ju smått groteskt.
Om jag börjar äta kött från och med nu , betalar du mina böter då? Gör du det ska jag genast åka och köpa köttprodukter för 2800 kronor och sätta igång att konsumera.
Man ska inte köra när man har bråttom tydligen , allfall inte om man passeraren poliskontroll...

8:08 em  
Anonymous Anonym said...

Hade själv gärna promenerat omkring på Stockholms gator, vi har trots allt en vacker huvudstad ;). Är förtjust i allt vatten.
Tokyo har fantastiska vattendrag om man tar sig tid att ta sig till dem. En av mina favoritplatser i Tokyo är nere vid Sumida-floden. Extra vackert när sakuran blommar, men det är ju ett tag till dess :P

10:39 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - Håller med , vi har en väldigt vacker huvudstad. Jag uppskattar också allt vatten. Det tror jag är trevligt med Tokyo.
Madrid ligger ju på en torr högslätt långt från kusten och det finns knappt något vatten i eller kring staden. Något jag saknade speciellt under den varma ommaren

11:10 em  
Anonymous Anonym said...

niklas borde läsa min blogg och inse att det är vi vegetarianer som räddar världen. ;)
http://barajagjohanna.blogg.se/121106154046_vegetarianer_kan_rdda_vrlden.html

8:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Och förresten, Therese, jag hör av mig om jag kommer till Stockholm! Kan hända att jag tar en tripp i januari... Innan dess kan det inte bli av i alla fall. Eller kan kan det väl, men har svårt att jag har tid och råd.

8:27 fm  
Anonymous Anonym said...

215 spänn per kilometer ungefär. Råder det inflation?

1:04 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tänkte länka det inlägget , mest för Niklas skull...

Shadow - Verkar så. Sjukt dyrt att köra för fort i det här landet.

1:43 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Hör av dig om du är i stockholm i januari eller senare eller tidigare ;) Jag tror inte att jag åker till Dalarna på ett tag tyvärr

1:48 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, gör det du. :)

Jag ska höra av mig, jag lovar!

2:26 em  
Blogger Per said...

Kanske en aning mer relaxat i Madrid, fast hemma är ju alltid bäst som man säger. Inte leika mycket skräp på gatorna heller i Sverige. Nu kan du sjunga med i Lasse Berghagens hit "Stocholm i mitt hjärta, låt mig besjunga dig nu!".

Det blir ibland rätt töntigt med "stads-nationalism" för min del, särskilt om nån bonnläpp som precis flyttat till storstaden sjunger ett epos/pekoral om hur fantastisk den staden är (Som Hassan skojade om också på en av Hassan-skivorna)

9:50 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - bra , jag lovar atthöra av mig om jag ska till Dalarna ;)

Per - haha , jag är väl inte pensionär än heller. Det dröjer väl minst 40 år innan jag börjr sjunga med i Stockholm i mitt hjärta.

2:50 em  
Anonymous Anonym said...

2800 puuuuh, ett mindre lands statsbudget.

12:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Mandi - jag vet det är sjukt mycket , jag kanske skulle starta en insamling

10:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home