lördag, november 11, 2006

fugu

Över hela världen äter människor märkiga saker. Vad som är märkligt är förstås en definitionfråga. Många utlänningar tycker att surströmming är oerhört konstit och kan inte förstå hur vissa svenskar frivilligt kan äta sånt. Samtidigt kan vissa svenskar bestämt hävda att surströmming är en delikatess.
Även lutfisk har jag sett utlänningar bli en aning förvånade över att vi äter.

Ostron som lever när man äter dom upplevs nog som en aning märkligt och kanske motbjudande för många att äta. Medans många betraktar ostron som en välsmakande delikatess.
På Island äts en sorts gravad haj som kallas hakarl som lär ha en ganska speciell smak.

Många svenskar förfasar sig över att kineser och koraner äter hundar. Samtidigt har nog en och annan muslim svårt att förstå hur vi svenskar kan stoppa i oss bacon och fläsk utan problem.
En bekant som jobade i Kambodja för Röda Korset ett par år berättade att man där grillade stora flygande kackelackor (ja , stora flygande kackelackor finns i Sydostasien). Hon vågade aldrig smaka men sa att dt luktade som bacon.

Pratade nyligen mat med en japansk kompis. I Japan verkar det krylla av underlig mat. Min kompis mamma älskar natto , som är jästa bönor.

En annan känd och märklig japansk maträtt är den dödligt giftiga blåsfisken fugu.

Fuguns gift sitter främst i levern men även i blodet och andra inälvor. Går domsönder när fisken rensas kommer giftet ut i köttet. Tydligen kan man inte se eller känna på lukten om giftet har kommit i kontakt med fiskköttet. Det är bara att smaka.
Blir man förgiftad vid en fugumåltid dör man inom 4-24 timmar om man inte kommer under behandling Själva döden ska vara väldigt plågsam med kramper och andningssvåriheter.

Fugun serveras bara på vissa restaurager som har speciell licens. Bara vissa kockar får tillaga den och det tar flera år som lärling innan man kan titulera sig fugukock.
Enligt min japanska kompis är det i princip ofarligt att äta fugu på en godkänd restaurang tillagad av en fugukock.
Dom personer som varje år dör efter att ha ätit fugu har ofta fångat och tillagat fisken på egen hand.

Min japanska kompis har inte smakat fugu och har ingen längtan att göra det heller men han har hört att den ska vara god. Den rätta drycken till fisken är naturligtvis sake.


Lite spännande skulle det vara att prova även om jag inte vet om jag skulle våga. I Sverige kan man inte få tag i fugu så ska jag prova få jag väl göra det om eller när jag åker till Japan. För att prova ny , spännade och annorlunda mat är ju en stor del av resupplevelsen när man besöker ett nytt land.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hihi, Fugu har jag ätit i Kyoto. Vi bodde på en mkt fin, exlusiv och traditionell Ryokan och vi visste att det var mkt möjligt att vi skulle bli serverade den, men fick inte reda på det förrän precis efter vi ätit den och det var nog tur annars hade jag nog inte vågat smaka, var gravid dessutom. Den var god, smakade mkt köttigt. Hela kvällen efteråt var vi hypokondiska och tyckte att det började sticka i läpparna osv, men men vi hade tur;).

10:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Roligt med fiskbilden... Jag har också undrat hur det är... Men är det verkligen rutna bönor? är de inte jästa precis som surströmming här? Utlänningar brukar säga att det är ruten fisk ...

11:05 fm  
Anonymous Anonym said...

äter du fisk?
jag lyckades undvika sushi hela tiden jag var i japan. jag blev bjuden på middag av nippon insider / nightoholic eller vad man vill kalla honom och han var gentil nog att beställa åt mig från den japanska menyn och jag fick smaka på en massa gott, dock inte fisk! :)
(eftersom jag tycker fisk är blä)

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

Det var riktigt söta fiskar, men jag skulle nog inte äta dom. Jag tycker att det är rätt roligt att leva. ;)

9:09 em  
Blogger Thérèse said...

Emma - haha har du ätit fugu. Vad kul. Själv kan jag nog inte skryta med att ha ätit någon udda mat alls. Har inte ens vågat prova surströmming.

Fred - Du har nog rätt, låter rimligare att det är jästa bönor men min kompis sa faktiskt ruttna bönor , fast det kan ju vara en felsägning.

Virvla - nej jag äter inte fisk men jag funderar ibland på att försöka. Utbudet och variationen blir större då. Vad kul att träffa Nightoholic och äta japanskt med honom. Borde ju nästan bli ett blogginlägg

Pumansdotter - jag skulle nog inte heller äta dom. Tror inte att jag skulle våga

10:01 em  
Anonymous Anonym said...

Är natto verkligen ruttna bönor? Jag har ätit det mycket under min tid i Japan, och att kalla det för ruttna bönor har jag aldrig hört. Bakade böner o.s.v., ja - men ruttna?
Nåja, väldigt gott är det i.a.f. och perfekt mat när man är vegetarian eftersom det är så näringsrikt och nyttigt.

10:12 em  
Anonymous Anonym said...

ja, jag ska sätta mig och skriva om hela minr esa någon dag men det kommer ta tid, det är mycket att skriva om 5 veckor...

12:39 fm  
Anonymous Anonym said...

ja, jag ska sätta mig och skriva om hela minr esa någon dag men det kommer ta tid, det är mycket att skriva om 5 veckor...

12:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Blir även jag lite upprörd över att du kallar bönorna för ruttna - precis som vissa påstår att surströmming är rutten...

Surströmming är JÄST, inte rutten.

Kanske samma sak med bönorna?

7:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Linda - jag har faktiskt aldrig själv provat natto. Bara fått höra av japanska kompisar tt det är japans konsigaste mat och do har använt ttrycket rutna bönor. Men eftersom jag intevet ändrde jag till jäsa i texten.

Virvla - låt det ta den tid dettar. Ser fram emot attläsa om din resa.

Niklas - Som jag skrev till Linda , mina japanska kompisar har använt uttrycket ruttna bönor. Jag ha aldrig smakat natto själv så jag vet inte. Men jästa låter troligare så jag ändrade i texten

9:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Just det, jag tror att Niklas har rätt. JÄSTA bönor är det :)

10:40 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - Jästa bönor låter ju rimligare men mina kompisar har beskrivit det som "rotten beans" fast det kan ju vara lite språkliga knepigheter. Jag ändrade iallfall i texten
Har inte själv smakat natto så jag vet inte hur det smaka. Vore kul att prova men antagligen inte helt lätt att hitta i Stockholm

10:45 em  
Blogger Ataharis said...

Kan tala om att hajen på Island smakar för jävligt för att uttrycka det milt. Smaken var på väg att toppas av det oljiga isländska brännvinet, men eftersmaken av den sega hajbiten överlevde allt...

Fast det gjorde inte så mycket eftersom hela upplevelsen av att vara på Island, och dessutom bli serverad dessa läckerheter på självaste Tingsplatsen med den stora riften, gjorde det till en kanongrej. Men jag skulle knappast köpa med mig det hem.

:)

8:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Fugu är som en kotlettfisk och köttet har ett väldigt tuggmotstånd. God fisk, men jag tror att själva grejen med giftet gör den mesta upplevelsen, framför själva smakupplevelsen.

9:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home