måndag, oktober 30, 2006

Meow café

Jag är mycket förtjust i staden Hong Kong som jag har besökt flera gånger. Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är som gör staden så tilltalande. Visst är det trångt och stressigt men det finns en stämning som är hur mysig som helst. Tropisk grönska , bergiga öar , havet , moderna skyskrapor och ett behagligt klimat är inte heller helt fel.

Ett av många trevliga områden i Hong Kong är stadsdelen Causeway Bay i stans centrala delar. Här finns många trevliga restauranger och kul affärer.

För den som gillar katter finns här det annorlunda Meow café med tillhörande butiken Cat Store som säljer 70-talsgrejer och saker med katter på.
Att ha husdjur i Hong Kong är inte helt lätt. Hyror och bostadspriser är skyhöga och många är enormt trångbodda och många värdar förbjuder sina hyresgäster att ha husdjur. Så många som saknar en egen katt kan gå till Meow och klappa på och leka med caféets katter.

Caféets inredning är lite 70-tals retro och ganska enkel. Katterna går omkring som dom vill i lokalen , ligger på bord , stolar och i knä på gästerna. Det finns hyllor med olika sällskapsspel som man kan låna och i stora vaser står kattleksaker , oftast pinnar med en fjäder eller en boll på. Det brukar finnas runt tio katter i lokalen. På väggen till höger innanför entrén sitter skyltar med namn och bild på dom olika katterna. Om jag har förstått det rätt är innehavaren fru Hui engagerad i att hjälpa Hong Kongs hemlösa katter och det är en del av dom som hamnar på Meow café.

Stället serverar nudelsoppor , mackor , kaffe och te. Ganska stora portioner till låga priser. Kanske inte någon minnesvärd mat , men enkel och god. När jag har varit där har servicen varit vänlig och trevlig men otroligt långsam. En kontrast mot andra ställen i Hong Kong där servicen oftast är otroligt snabb och effektiv.

Det är mycket ungdomar och speciellt unga par som fikar här men även en del föräldrar med småbarn och kontorsfolk. Stämningen är skön och avslappnad. Även jag som inte är någon djurfantast (ja , jag vet , sånt ska man inte säga) gillar Meow café och har varit där flera gånger. Det är ett kul och annorlunda ställe som ligger i en del av stan som jag gillar och har bott i.

Meow café ligger på 1 våningen i Kingston Building 2-4 på Kingston Street (korsningen Kingston Street och Paterson Street) och närmaste tunnelbanestation är Causeway Bay som ligger alldeles i närheten.


bild från caféet


Meow cafés underlägg till kaffe- och te-koppar

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag skulle kunna tänka mig ett besök där, om det inte vore för kattskrällen...

1:40 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha , dom gånger jag har varit där har katterna varit ganska slöa och bara legat på olika möbler och glott. Dom verkar mycket mer sympatiska än galna Lola. Annars är det inte svårt att hitta bra fik och restauranger utan katter i Hong Kong

1:46 em  
Blogger Per said...

Dom har god nudelsoppa med stekfläsk där. Katterna gillar att fâ en gräddslick. Det fins lekpinnar för katterna som gästerna kan lâna, men som sagt är katterna slöa och lâter sig inte lockas till lek precis.

3:13 em  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - Nudelsoppa med stekt fläsk är ju inte precis min favorit. Tyvärr hade dom ingen vegetarisk nudelsoppa på Meow café när jag var där för ett år sen

10:17 fm  
Blogger Krokofanten said...

Jag kanske skulle kunna skänka mina kattskrällen dit?
Näe... Dom är alldeles för söta...

12:41 em  
Blogger Thérèse said...

Krokofanten - blir du less på dina kattskrällen kan du skänka dom till mig. Jag skulle tycka det vore jättemysigt att ha en katt. Passar på att gosa med mina föräldrars två katter när jag är här

1:06 em  
Anonymous Anonym said...

underbart! endast eh.. 8månader tills jag skall till hongkong måste besöka detta stället då tack för tippset

11:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home