fredag, oktober 27, 2006

blandat svammel

Det har gått lite trögt med bloggandet på sista tiden. Fast jag kikar ofta in här och svarar på alla kommentarer och så. Mina barn och jag tar det mest lugnt hos mina föräldrar. Dom och min bror är väl inte direkt överlyckliga att vi är här. Så det ska bli skönt att flytta till ett eget ställe nästa vecka.

Jag har inte gjort så mycket men en och annan skillnad från Spanien har jag upptäckt.
Jag fick växelpengarna i en skål när jag handlade igår. Jag stoppar in mitt bankkort uppochner i bankomaten. När jag handlade på VISA fick jag dra kortet själv i läsaren och jag behövde inte visa legetiomation utan knappade själv in koden.
Jag fick recept på medicin men inte dom gamla vanliga gula lapparna utan nu har man moderna e-recept som skickas direkt från läkaren till apoteket via datorn. Patienten får inte ens en lapp i handen.
Jag fixade adressändring direkt på internet. I Spanien hade det krävts ett personligt besök och en lång kötid för att få det ordnat.

Väderet här har varit mest regn , rusk och dimma. Träden är fulla av höstlöv och det är betydligt mer kylslaget än Madrid. Som jag skrivit otaliga gånger förut är ju klimatet det jag kommer att sakna mest. Mörker , kyla , regn och snö ger mig verkligen rysningar. Men trots läskigt väder en stor del av året är jag övertygad om att jag och barnen kommer att må bättre i Stockholm än i Madrid

Affärernas frysdiskar är fulla av quorn och sojaprodukter av olika märken. Fast direkt billigt är det inte. I Spanien är det mycket ont om sånt om det ens finns överhuvdtaget. Jag har aldrig sett quorn. På en hälsokost i Madid hittade jag några goda vegetariska biffar av tofu.
Vill man köpa sig en flaska gott vin att dricka till dom vegetariska läckerheterna får man bege sig till en specialaffär.

Ska man köpa cigaretter , snus , rakhyvlar eller kondomer på ICA får man ta en liten lapp vid kassan betala och sen plocka ut varan i en automat vid utgången. På caféer , barer och restauranger får man inte röka utan rökarna tvingas ut i kylan för att utöva sin last. Så mina kläder var inte inpyrda av rök efter att jag varit och fikat igår.

I Madrid i vintras demostrerade man mot att kommunen skulle sätta upp parkeringsautomater. Här i Sverige finns det parkeringsautomater överallt och det är dyrt att parkera. Ännu dyrare kan det bli om man inte betalar eller parkerar helt galet. Därför ser man inga dubbelparkeringar eller bilar som är parkerade i rondeller.

4 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Hihi, jag känner mig verkligen som en alien när jag kommer till Sverige. Att skicka paket pâ ICA eller i blomsterhandeln är ju ocksâ ganska exotiskt. Eller att man fâr ta ut mer pengar pâ kortet när man betalar i kassan.
Men internet är sâ otroligt mycket mer använt. Här är de sorgligt efter.

11:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Intressant att höra om hur de olika skillnaderna som kommer med ett vardagsliv i olika länder! Det finns minst sagt både ett och annat som skiljer Sverige och Japan åt också... :P

1:11 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Hejsan

Vill bara påminna om att Solidaritetsbloggen har en ny insamling igång. Den här månaden försöker vi hjälpa UNICEF med deras skolbyggen i Afrika.

http://delameddig.blogspot.com

mvh / Marcus

10:44 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - ja det är verkligen stor skillnad på hur mycket mer internet används i Sverige. Jag har varit med en kompis och hämtat ut paket på pressbyrån , exotiskt värre.

Linda - ja jag kan tänka mig att det skiljer ännu mer mellan Japan och Sverige än Spanien och Sverige. Jag kommer hela tiden på små skillnader så det blir säkert fler inlägg om det.

Farsan Baloo - Jag ska kika in på solidaritetsbloggen

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home