tisdag, november 14, 2006

hälsomedvetna svenskar

En sak som slår mig efter ett år i Spanien är at svenskar är så väldigt hurtig. Det ska käkas fibrer och motioneras.
Enorma frukostar anses hälosamt. Jag känner folk som äter gröt och mackor till frukost. Själv är jag väldigt spansk när det gäller frukost , jag kan med viss ansträngning peta i mig något mer än lite kaffe och då en liten macka eller lite , lite yoghurt. I hela mitt liv har jag varit morgontrött och haft svårt för bastanta frukostar. Mådde nästan illa när jag bodde hemma och varje morgon halvsovande såg min bror och mina föräldrar äta gröt och fibermackor.

I Madrid kunde man vandra länge utan att se ett gym men här i Stockolm ligger dom nästan i varje gathörn.
Svenska tidningar svämmar över av tips hur man ska äta nyttigt och komma igång och motionera.
Såna tips är sällsynta i spanska tidningar och jag har en känsla av att betydligt färre spanjorer motionerar regelbundet.

Röka är ju ohälsosamt så det gör få svenskar. Vi lär vara nästan världsbäst på att låta bli rökning i det här landet har jag hört. Här får man inte heller röka på restauranger och kaféer. I Spanien känns det ibland som om alla röker och på många kaféer och restauranger ligger röken så tät att man knappt ser en meter framför sig.
Eftersom jag själv inte röker tycker jag det är ganska trevligt att slippa lukta askkopp efter varje gång jag varit på kafé. Samtidigt tycker jag man är lite väl håd mot rökarna när man kör ut dom i den svenska vinterkylan. Ett rökrum kunde dom väl åtminstone få.

Trots mindre flitigt motionerande , sämre frukost , inte lika mycket tanke kring att äta nytigt och definitivt större andel rökare och fler trafikdöda skiljer sig inte spanjorers och svenskar medellivslängd särskilt mycket.

6 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Precis vad jag tycker. Men jag tror att t.ex. Medelhavsdieten är nyttig "i sig själv", med en massa bra och färska râvaror och behöver inga dyra tillägg och preparat.
Spanjorerna lever nog ganska nyttigt ändâ, utan att tänka sâ mycket pâ det.
En annan stor skillnad är att äldre blir bättre omhändertagna av familjen. Jag tror att det gör mycket, faktiskt. Här ser man massor av lastgamla tanter ute alltid, som pratar med alla och fâr hjälp med än det ena, än det andra. Spanska kvinnor lever längst i världen efter japanskorna, tror jag.

9:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag tror du har helt rätt i att man tar hand om varandra mer i Spanien. I Sverige finns många som är väldigt ensamma. När jag pluggade jobbade jag extra i hemtjänsten och det slog mig hur ensamma många gamla är trots att dom har barn och andra släktingar.
Dom flesta mår ju inte bra av att vara ensamma så mycket som många gamla är i Sverige idag. Det psykiska och det fysiska hänger ju ihop , så är man ensam och känner sig allmänt eländig och försummad mår man troligen inte heller så bra fysiskt även om man proppar i sig groddar och fullkorn

11:39 fm  
Anonymous Anonym said...

"Jag känner folk som äter gröt och mackor till frukost". Ha, ha...du får det att låta som om det handlade om någon kufisk sedvänja. Själv hör jag till dem som svälter ihjäl och inte klarar av att ta sig utanför dörren om dagen ej inleds med en bastant havregrynsfrukost.

2:40 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - haha lite kufisk sedvänja är det nog. Jag chockerade några spanska tjejer i Madrid när jag berättade om svenskarna frukostvanor.
Fast jag tycker det är lite jobbigt att jag har så svårt att äta på morgonen. Man hinner ju bli vrålhungrig innan lunch.
Är jag uppe ett tag och tar det lugnt och vaknr till brukar ja dock kunna äta ordentlig frukost jag även om jag aldrigskulle fixa gröt

2:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Nadia jag. Gröt ska det vara eller yougurt och müsli... weetabix med mjölk går också bra. Äälskar det där brödet med tomat, olivolja och vitlök, men skulle inte kunna leva så jämt. :)

5:06 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - bröd med tomat , oliolja och vitlök kan man äta jämt!

8:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home