tisdag, oktober 24, 2006

trauma efter Parisbesök

Själv är jag mycket förtjust i Paris och skulle kunna besöka staden hur ofta som helst. Tydligen delar inte alla den här förtjustningen för jag hittade följande i UNT (Uppsala Nya Tidning) idag :

Paris blir inte alltid den upplevelse som japanska turister väntar sig. Expediter som ignorerar kunderna , sura tunnelbaneresenärer, väskryckare - verkligheten stämmer inte alls med bilden av Paris som en drömstad. Varje år är det något tiotal japanska Parisbesökare som måste till psykolog efter att ha konfronterats med ovänliga parisare och sjabbiga gator avslöjar Journal du Dimanche. En tredjedel av patienterna blir då genast bättre, en tredjedel får återfall och resten får psykoser enligt en intervjuvad psykolog. Fenomenet kallas Parissyndromet.

15 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Hahaha, jag har faktiskt inte drabbats av nÂgon psykos, men jag hâller med om att parisarna är ganska stressade och sura, precis som mânga stockholmare och andra storstadsbor. Fransmännen brukar mjukna av blâa ögon med fladdrande ögonfransar och pipig Melanie Griffith-röst, dâ kan de t.om hjälpa dig med resväskan pâ metron.
Här i Spanien brukar japanerna ocksâ fâ en kulturchock. De förstâr inte att man mâste hâlla i grejerna, särskilt dyr kamerautrustning....
Trist att de inte blir bättre behandlade, för de är verkligen extremt vänliga och exemplariska turister.

11:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Hahahahahahaha! Får jag sno citatet och skriva ett inlägg hos mig om det?

11:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - Visst är japaner ofta vänliga , artiga och exemplariska turister. Jag har faktiskt haft tur i Spanien. I Sevilla hade jag inbrott , när jag låg och sov , läskigt. Annars har jag glömt en ganska dyr kamera på ett kafé i Barcelona. När jag gick tillbaka hade någon lämnat den till personalen. Maken glömde en bärbar dator på en restaurang i centrala Madrid i vintras. Också den var inlämnad till personalen. Fast jag känner en del som har blivit av med saker i Spanien.

Johanna - klart du ska sprida en så här kul grej. Det är alltid kul att inspirera så sno så mycket eller lite du vill;)

11:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Hehe, vilken story! Om man nu inte har varit i Paris, som stackars mig, ligger ett besök på El Corte Inglés vid Sol ganska högt uppe på listan över mest traumatiska upplevelser! ;D

6:30 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - haha ja ett besök på El Corte Ingles vid Sol eller någon annanstans kan vara en traumatisk upplevelse. Kombinationen dyrt , opersonligt och snorkig personal är oslagbar. För den som inte vet är El Corte Ingles en varuhuskedja som finns i Spanien. Ett av dom största varuhusen ligger vid Sol i centrala Madrid. Här kan man köpa i princip allt men det är ganska dyrt och trist

9:42 em  
Anonymous Anonym said...

Jasså, det är traumasnack som är på tapeten. Hör på denna:

En gång beställde jag in en Quattro Stagioni - men jag serverades en vegetale... Jag fick naturligtvis panik och svår hjärtklappning.

11:49 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - och vad var traumat? En gång breställde jag vegetarisk paj , fick paj med skinka och grönsaker. Klagade fick till svar att "det ska vara grönsaker i vegetarisk paj" Där kan man snacka trauma.
Du borde vara glad att pizzabagaren räddade dig från skadligt köttätande

12:49 em  
Anonymous Anonym said...

Duu, Therese, du hade bott på ett hotell i Montmartre va? Minns du namnet, eventuell hemsideadress eller så?

1:01 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - javisst , mycket bra och prisvärt hotell alldeles vid Place Abbesses. Heter Regyns Montmartre. Betalar man lite extra kan man få ett rum med en underbar utsikt.
Hemsidan är
http://www.paris-hotels-montmartre.com/hotel_regyns/

Parisresa på gång?

1:05 em  
Anonymous Anonym said...

Tusen tack! Det verkar supermysigt. Dock har jag hittat billigare mellan Montmartre och Opéra, där jag bodde i maj. Men... inte om frukost ingår. Ingår det på hotellet i Montmartre? Har mailat dem i alla fall. Ja, om bara min kompis får ändan ur, så blir det Paris den 15 december... jag har fått ledigt, så nu jäklar.

1:45 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Frukost ingår tyvärr inte. Jag kom inte ihåg vad det kostade men det var billigare och mysigare att gå till något café i närheten och äta croissant eller baguette och dricka un crème

1:51 em  
Anonymous Anonym said...

Har redan fått svar. :) Med frukost skiljer det bara 15 kronor per natt (dvs 45 kronor) från hotellet jag bott på. Det känns värt det, jag betalar gärna 45 kr för att få bo på Place des Abbesses. Ida ångrar sig nog inte heller, hon gillar också Amélie, ska bli kul att äntligen åka dit med någon som uppskattar min förtjusning över Les 2 Moulins, fruktaffären osv... ;)

2:30 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - åh ni kommer säkert att få det jättemysigt. Jag är också sugen på en Parisresa men den här flytten och arbetslösheten gör mig fattig. Till våren kanske...

11:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Läste om en undersökning som Reader´s Digest har gjort om vilken som är världens vänligaste stad. Fräck som jag är, länkade jag till dig för det här berör ju samma tema. ;)

11:15 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - kul undersökning , var inne och kikade hos dig ;) Alltid kul att bli länkad.

11:14 fm  

Skicka en kommentar

<< Home