tisdag, oktober 17, 2006

budgeten

Nu har Alli-asen som domineras av det nya arbetarpartiet lagt sin första budget. Dom nya moderaterna är misstänkt lika dom gamla moderaterna.

Man ska betala mer till a-kassan när man jobbar samt få sänkt a-kassaersättning när man blir arbetslös. Taket i sjukförsäkringen sänks. Föräldrarpenningen sänks för dom flesta och villkoren för vård av barn försämras. Man slopar gratis inträde till statliga museum. Statliga företag ska säljas ut.

Förmögenhetsskatten sänks och avdrag för så kallade hushållsnäratjänster införs. Så dom redan rika ska få lust att betala sina barnflickor och städerskor vitt. Dom flesta av oss vanliga människor som via skattesedeln betalar subventionerna för hushållsnäratjänster har inte råd att anställa en barnflicka eller städerska även om det är subventionerat.

Helt klart en budget som gynnar dom rika men missgynnar vanligt folk. Många av dom som röstade på alliansen idag måste känna sig så lurade.
Vi har ju fått en verklig överklassregering. Ingen av dom nya ministrarna hade en årsinkomst under 650000 kronor och mer än hälften hade en förmögenhet på över 2 miljoner kronor.

Den här budgeten slår hårdast mot för dom som många gånger idag har svårt att få ekonomin att gå ihop som arbetslösa , sjukskrivna , småbarnsfamiljer , dom som har barn som ofta är sjuka. Varför ska dom betala dom rikas skattesänkningar?

Jag vill inte ha ett Sverige där solidariten med dom svaga avskaffas , där dom som redan har det dåligt får det sämre och dom som redan har det bra får det bättre.
Jag är så besviken på svenska folket som röstade fram den här regeringen.
Två ministrar har redan avgått så det är väl bara att hålla tummarna för att hela regeringen avgår.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Usch, jag blir bara arg. Har skrivit lite om det jag med. Eller mest om att jag är så trött på allt detta snack om barnflickor hit och dit...

9:11 fm  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, Thérèse! Håller med dig på allt. Jag är också förbannad och besviken över att det har blivit så här.

Den förra regeringen var säkert inga fattiglappar heller men den jobbade för ett mer rättvist och solidariskt samhälle. Nu har ordet "arbetarparti" fått en helt ny innebörd. Bort med dom - så fort som möjligt!

11:24 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Haha, var det medvetet du skrev Alli-asen? ;-)

12:09 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - javisst blir man arg men jag hoppas på flera svarta barnflickor , obetalda TV-licenser , orgier och annat så hela regeringen avgår. Då kan vi få nyval och alla som ångrar att dom röstade fel kan rösta rätt

Pumans dotter - Jag gillade inte heller den förra regeringen jät och jag förstår att många var trötta på Persson och sossarna men det här är ju 1000 gånger värre.

Anna - Haha , nej det var inte medvetet. Jag var så trött när jag skrev , men nu får det stå kvar för det blev ju ganska bra

12:20 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag håller med om allt och har som bekant också bloggat en del i ämnet.

Alltid rött - alltid rätt.

2:30 em  
Blogger Thérèse said...

Cliff Hanger - Trevligt med medhåll och skönt att det finns vettiga människor som inte lät sig luras att rösta "det nya arbetarpartiet".

Mitt blod är rött och mitt hjärta sitter på vänster sida!

2:33 em  
Blogger Per said...

Ja det var elände värre med det här gänget vid makten. Tur som fan att man har ett hyfsat avlönat arbete och befinner sig utomlands, annars hade det väl bara varit att sätta sig vid en busshâllplats med en flaska sprit. Fâr väl hoppas pâ folklig revolt som gammal revolutionsromantiker...

2:54 em  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - men du kanske kommer tillbaka från utlandet inom 4 år? Fast då kanske den folkliga revolten eller omval har varit så vi har ett vettigare gäng som sty. Sämre än så här kan det knappast bli och förhoppningsvis blir det omval innan mandatperioden är slut

6:40 em  
Blogger Nyaga said...

Go get them Girl!!!!!!

Jag hade tänkt att inte skriva om budgeten, men det har kokat i mig idag. Så det blev ett inlägg.

Och jag har löst koden på hur det ska bli fler jobb i enlighet med budgeten:
De rika som blir rikare ska anställa en helvetes massa städare och barnpassare nu när det blir billigare.

Då blir det snurr på arbetsmarknaden.

Läs om du vill, det blev ganska långt och ganska argt.

Och förresten.
sluta inte skriva blogg.

8:29 em  
Anonymous Anonym said...

Minns Björn Afzelius låt "Det svarta gänget". Fan, vilken bra låt!!!

Om jag genom att övergå till en helt uteslutande vegetarisk kost kunde återinstallera de rödgröna vid makten... då skulle jag bli vegetarian på direkten.

Det säger en hel del...

9:05 em  
Blogger Thérèse said...

Nyaga - Nejdå jag ska inte sluta blogga. Ska gå till din sida och läsa ditt inlägg. Jag vet att du är briljant när du skriver om högerregeringen. Du har så rätt , jobben ska skapas genom att dom rika anställer fler städerskor och barnflickor

Niklas - Om du går över till vegetarisk kost kanske den här jäkla regeringen försvinner. Kan väl vara värt ett försök ;)
Ja det är en jättebra låt.

9:16 em  
Blogger Thérèse said...

För alla som inte känner till den kommer här texten till Björn Afzelius låt "Svarta gänget" som Niklas (fd. Hans Ångest) skriver om i sin kommentar



Då var dom kompis med fascisterna. Då var dom bundis med nazisterna.
Då var dom bästis med rasisterna. Då var dom ett med falangisterna.
Det var då, det var länge se'n.
Men nu står samma Svarta Gäng och har häng på ministertaburetterna igen!
Nu har dom putsat upp fasaderna. Nu ser dom ut som demokraterna.
Nu går dom själva ut på gatorna. Nu vill dom kallas "Moderaterna".
Det är bluff! Det är samma gäng! Om igen samma Svarta Gäng!
Jajjamän, det är samma gamla mörkermän!

Infiltrationerna i skolan ger ekon från en annan tid;
Förr var det skinnbyxor och kjolar,
nu är det nätstrumpor och prydliga små sneda luggar!

Se'n kan du glömma allt du trodde på! Se'n kan du stå bredvid och titta på!
Se'n kan du skåda deras öppna hån! Se'n kan du stå där som ett jävla fån!
Du är noll, dom är överklass! Dom är troll, dom snor åt sej allt!
Du är såld om det gamla Svarta Gänget får en chans!

10:31 em  
Blogger becka said...

Nä den här budgeten är helt åt h-vete! Ja avgå allihop innan ni kör Sverige i botten!

10:09 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - jäpp bort med Alli-asen

12:37 fm  
Anonymous Anonym said...

kommunistjävlar

11:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home