tisdag, oktober 17, 2006

ändra bloggen?

Jag flyttar till Sverige på fredag. Jag vet inte om jag ska fortsätta blogga från Sverige. Hela tanken när jag började skriva den här bloggen i december var att familj och vänner skulle kunna följa mitt liv i utlandet.

Nu tycker jag det är så kul att skriva bloggen och det är så många som hittat hit läser och kommenterar så egentligen vill jag inte sluta. Jag vet bara inte vad jag ska skriva om från Sverige. Någon sorts dagbok om mitt liv är uteslutet för det är inte särskilt spännade att läsa om. Jag vill inte heller skriva om alltför personliga saker.

Ska jag fortsätta skriva om Spanien , Madrid och resor , blandat med annat jag känner för som jag har gjort hittills? Eller ska jag ändra inriktning på bloggen och i så fall till vad? Jag är öppen för alla förslag.

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om du ska fortsätta skriva eller ej behöver vi väl inte ens diskutera, för det SKA du. ;) Ja, du säger ju själv att du tycker det är kul och inte vill sluta blogga.

Men VAD du ska skriva om. Du kan väl skriva om det du känner om? Du kan skriva om Spanien om du får någon idé, om resor, du kan skriva om ditt vardagsliv, hur söta dina barn är (nu har jag ju bara sett dottern på kort men jag misstänker att sonen är minst lika söt), om livet i spökhuset (hihihi, jag är jättenyfiken), hur det är att bo på Ekerö, Stockholm, osv... Som sagt: det du känner för att skriva om!

9:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Skriv för att inspirera andra!

Skriv om kampen tillbaka till ett värdigt liv - där kött är ett naturligt inslag i kosthållningen.

9:50 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Jag tycker att du ska fortsätta skriva om precis vad som faller dig in, sâ att vi andra kan fortsätta att tjafsa i kommentarerna ;-)
För egen del kommer det att bli mest intressant att läsa om Sverige frân ett lite nytt perspektiv, som du kanske har fâtt efter ett âr utomlands. Politik, kultur, vardagsliv, skolor, arbetsilvet, lite gnäll om snöslask och sânt...
Sen vill jag gärna läsa mer om dina resor, särskilt om Indien.

10:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag vidhåller min önskan om mer reportage om kött och slakt och fiske.

10:09 fm  
Blogger Nejma said...

GIVETVIS ska du fortsätta blogga! Dels för att du giullar det och dels för att vi andra som följer din blog skulle få så himla långtråkigt annars! *s*

Det finns ju MASSOR med grejer du kan blogga om. Nu har du ju fått lite andra perspektiv på livet så du kan ju blogga om hur det är att återvända till Sverige, kulturkrockar, sånt du saknar från Spanien, resor du gör, svära över snöslasket och bussar som inte kommer när dom ska, jobbsökande, barnens utveckling, kufar du träffar på, restauranger du äter på, yoga (för nu har du ingen ursökt längre, bara att masa dej till nån studio och sätta igång igen! *s*), vilda nätter med hångel mot bardiskar, dina barn, bristen på kackerlackor, Indien (har du inte fler bilder du kan visa?), skogspromenader, resor du gjort och ska göra... Du kommer säkert på massvis med saker att blogga om bara du är på plats hemma i Sverige igen.

Kram,
Nejma

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas att du fortsätter att blogga och gärna om Sverige (jämfört med Spanien t.ex.), om resor (ett måste!) och om allt annat som intresserar dig... bra sammanfattning av kommentarerna innan förutom att jag inte håller med Niklas. ;)

Man kan ju vara personlig, vilket jag tycker är bara positivt, utan att vara privat! Den delen av livet kan du ju lämna utanför bloggosfären om du känner för det. Det är kanske inte så många som är intresserade av vad någon annan har ätit till frukost om det inte är "en lokal specialitet" eller av någon annan anledning intressant i sammanhanget. Jag kanske är en torris, men jag tror att det är roligare att skriva än att läsa om. Jag själv skulle inte kunna skriva: Idag gick jag upp kl. 8, duschade och åt frukost... eller jo, det kan jag kanske, men i min egen privata dagbok. Men det är tur att vi är olika. :)

11:39 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Puman - haha, precis det där ska jag ju göra idag, när det är EFIT-dag. Jag gâr varken pâ muséer, klättrar i berg eller är ute och dansar pâ tisdagar, sâ du fâr se pâ min dusch istället :-D

12:14 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Nejdå jag ska inte sluta. Sonen är minst lika söt så klart. Du får komma ut och hälsa på i spökhuset och träffa dom och spöket ;) Visst jag kan skriva om vad jag vill , det är ju min sida , kul bara att få lite förslag

Niklas - Jag ska kidnappa dig , låsa in dig på min prästgård och så ska jag och spöket sätta igång med avprogramering. Sånt man använder på människor som fastnat i sekter. När du sen har blivit fri från köttätande ska jag hjälpa dig att komma igång med en blogg där du kan skriva om ditt nya värdiga liv som vegetarian. Ska det skrivas om kött , fiske och slakt på den här sidan så blir det i mycket negativa ordalag.

Nejma - mycket bra förslag. Troligen blir det en del om skillnader mellan Sverige och Spanien i början. Sånt jag saknar och inte saknar. När jag var i Sverige tog jag en massa kort i en kompis tvättstuga och dom har jag haft lust att ha till ett inlägg om svenska tvättstugor för det är ju skillnad mot Spanien. Men jag kanske skulle fråga först om det är okey.

Pumans dotter - Jo visst kan ma vara personlig utan att vara privat. Jag är ju ibland ganska personlig i bloggen och jag har ju inga regler för vad jag ska och inte ska skriva om. Till ganska stor del försöker jag lämna barnen och vänner utanför bloggen även om jag inte gör de helt. Sen finns det naturligtvis mycket jag inte skulle skriva om för att det är för privat för att dra ett extremt exempel förstår jag inte riktigt dom som bloggar om sitt sexliv men alla får ju skriva om vad dom vill. Så är ju det mesta jag gör ganska tråkigt att skriva om som vad jag äter till frukost , att jag diskar , tvättar , har köpt en ny tröja eller liknande.

Anna - jag ser fram emot dina foton. I Malaga kan du väl hitta hur mycket fint som helst att fota och det är kul att bara se bilder från spanskt vardagsliv. I början iallfall kommer jag säkert att skriva mycket om skillnader mellan Spanien och Sverige , vad jag saknar och inte saknar. Jag kommer helt klart att sakna klimatet , cortado och queso curado.

12:37 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, att avprogrammera kannibalen Niklas låter som en bra idé! ;)

Anna, jag kommenterar din dusch hos dig. :)

1:46 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - klart han ska bli avprogramerad. Efter några dagar med mig och spöket kommer han inte att vilja se en köttbit.

1:50 em  
Anonymous Anonym said...

"Högt ärade damerna "Pumans dotter" och "Therese". Ni är så välkomna i att försöka påverka mig - men vet att ni är dömda att misslyckas med eder tarvliga föresättning. Detta förty min övertygelse om min rätttrogenhet som allätare."

Och du Therese... Var medveten om att Herman Hedning och jag kommer att ta upp kampen, sida vid sida med gemensam front - i ditt eget hem. Sålunda är du chanslös!

Lagom till Jul kommer du att frossa "körv", "skenka" och "fårfela".

5:02 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - kära du , det där blir ett omöjligt projekt oavsett om du tar hjälp av Herman Hedning eller ej. Förresten ska jag nog satsa på att avprogramera Herman Hedning också så fort jag är klar med dig. Möjligen kommer mina förtappade barn att uppskatta om du lagar till kött hos mig. Jag överger inte vegetarianismen oavsett hur mycket korv , skinka eller stekar du bjuder på.

När du väl får märker hur bra du mår på vegetarisk eller vegansk kost kommer du aldrig att vilja se en köttbit. Jag tror inte jag ska nöja mig med bara spöket , ska även ta hjälp av min veganvän i din avprogramering. Hon kan vara mycket övertygande.

Min nya inriktning på bloggen kanske ska vara hur jag avprogramerar köttätare

7:09 em  
Blogger Nyaga said...

Du ska INTE sluta blogga!

Du kanske kan börja med att skriva om skillnaden nu när du kommer hem, vad saknar man vad saknar man inte.

Eller nåt.....

8:31 em  
Blogger Thérèse said...

Nyaga - nejdå jag har blivit så beroende nu så sluta gör jag nog inte.

9:18 em  
Blogger Krokofanten said...

Jag säger till dig som jag sa till Johanna, Sverige är ju faktiskt "utlandet" för alla oss som inte bor "hemma"...
Jag ser fram emot att läsa vidare här...
Ha det gott
Kram Krokofanten

10:15 em  
Blogger Thérèse said...

Krokofanten - ja jag vet att Sverige är utlandet och till en början blir det säkert mycket hur jag ser på Sverige efter ett år utomlands. Ni är ju en hel del som bor i utlandet som brukar läsa här.

Nadia - Nadia tack för dina fina ord. Det värmer. Hoppas du har det bra i Santiago , ser fram emot att få läsa om Chile.

Till Alla - Jag ska inte sluta blogga. Jag ville bara ha förslag på saker att blogga om eller ny inriktning på bloggen. Jag ska försöka skriva mer om Indien. Tänker ofta på det men det blir inte av.

11:38 em  
Blogger becka said...

Jag KRÄVER att du fortsätter blogga1 skriv som vanligt, om resor politik, allmäna reflektioner, roliga klipp o.s.v Jag skulle få abstinens om du slutade skriva! kram

11:03 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - vad snällt skrivet. Klart jag ska fortsätta blogga. Slutar jag får jag maila likande saker som mina blogginlägg till dig.

12:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home