måndag, oktober 23, 2006

hänt sen sist

Precis som förra gången jag kom till Sverige är huvudet tomt på bloggidéer. Hur kan folk blogga i det här landet? Fast jag har en del spanska saker jag funderade på att skriva om dom sista dagarna i Madrid. Då kan ju ni som läser här låtsas att jag sitter kvar i Madrid...

När jag kom tillbaka till Madrid efter att ha varit i Sverige i månadsskiftet augusti-september visste jag ju att jag bara skulle stanna i Madrid en månad. Det blev en ganska tråkig månad , då jag räknade dagarna tills jag definitivt skulle flytta till Sverige och letade jobb på nätet. Fast det kändes en aning knepigt att sitta i Madrid och leta jobb i Stockholm även om det naturligtvis går.

Sista veckan i Madrid hade vi regn och höstrusk vilket gjorde att det inte kändes lika jobbigt att skiljas från stan. Vi åkte i fredags kväll och när torsdagen kom ville jag absolut inte åka trots att jag visste att det var rätt beslut.

På torsdag kväll gick jag och familjen och två kompisar till en mysig och mycket prisvärd tapasbar i området där jag bodde och åt tapas. Det var som vanligt trevligt och gott. Jag kommer att sakna den spanska tapaskulturen. Sen gick maken hem med barnen och jag och dom två kompisarna gick till en bar och drack rom och cola. Jag blev ganska onykter och svamlig... Kändes lite småjobbigt efteråt även om det väl händer dom flesta då och då. Pratade bland annat med bartendern om hångel mot bardiskar , frågade hur vanligt det var mm.

På fredagen sköt jag upp packandet in i det längsta. Gick och handlade lite presenter och annat på dagen. När det sedan inte gick längre packade jag nästan 60 kilo bagage som jag och två barn fick ha tillsammans. Åkte ut till flygplatsen. Kramade maken hejdå och sa vi ses till jul. Barnen kramade sin pappa och sa vi ses om två månader. Det kändes helt okey och barnen tog det bra.

Väl i Sverige har vi inte gjort något särskilt. Mest bara haft det lugnt och skönt. Mina sömnproblem försvann första natten i Sverige och dom har inte visat sig igen. Hoppas det håller i sig.

Det är ganska okey men trålkigt att bo hos mina föräldrar. Så även om själva flytten känns jobbig ska det bli skönt att få flytta till ett eget ställe 1 november.

Ja det härt inlägget blev väl inte så intressant men jag tänkte jag skulle skriva något iallfall. Får väl återkomma med lite av det jag tänkte på sista dagarna i Madrid så kan ni som läser låtsas att jag är kvar. Det lär nog bli lite skillnader mellan Sverige och Spanien. Vad jag saknar och inte saknar , vad som är bättre eller sämre och sånt.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det var intressant. Det är det alltid. Och vi behöver inte låtsas att du är i Madrid. Det är jättekul när du skriver om Spanien, men du får gärna skriva om Sverige också, det blir säkert minst lika intressant!

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Det var inte alls ointressant! Håller med Johanna, vi behöver inte låtsas. Skönt att höra att allt har gått bra!

9:01 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , vad gulligt skrivet. Nej kanske dumt att låtsas att jag är i Madrid. Blir kanske mera Sverige nu för det verkar lättare att skriva om "där man är"

9:03 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - tack till dig också. Jodå allt har gått bra. Bara jag får den jobbiga flytten bakom mig och sen hittar ett jobb och vintern blir obvanligt mild i år så är allt toppen

9:04 em  
Blogger M said...

Välkommen (hem) till Sverige! Även om det är grått och trist så har det ju sina fördelar ibland också! Lugnet och tystnaden är skönt.. Och den friska luften!

9:14 em  
Blogger Thérèse said...

Malin - tack , jo jag uppskattar lugnet , tystnaden och den friska luften. Så tycker jag inte det har varit fullt så kallt och grått som jag befarade. Vi hade ju höstrusk i Madrid också innan jag åkte

9:15 em  
Blogger Nejma said...

Kul att du kommit igång med bloggandet igen Thérèse! Har saknat dina inlägg! Du behöver inte låtsas att du är i Madrid, det blir säkert lika intressant att läsa om hur du har det i Sthlm som i Madrid. Speciellt för mej som befinner mej på över 400 mil från Sthlm. *s*

Snart flyttar du in i eget. Då kommer du säkert igång med bloggandet igen, när du kommit igång med ditt nya liv. Just nu befinner du dej ju nästan i limbo. *s*

Kram,
Nejma

11:40 em  
Blogger Magnus W said...

Berätta om hur det blir att flytta in på det nya stället, ta foton. Framförallt tycker jag det vore tokintressant att höra hur det går med jobbsökandet, vilken väg till jobbet du kommer ta och så...Kanske också (om det inte är för personligt) hur barnen trivs/otrivs i Sverige igen...

8:57 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - kram och tack för dina fina ord. Haha du har så rätt jag befinner mig nästan i limbo. Har ganska tråkigt hemma hos föräldrarna. Förstår inte hur min bror kunde bo kvar här tills han var över 30 men det var väl gratis mat och boende som lockande...

Magnus - Ska jag vara ärlig har jag varit en extremt passiv jobbsökare dom senaste dagarna. Ska göra ett ryck... Behöver ju verkligen jobb och jobbsökande är ju som det är så det kommer jag säkert att skriva om.
Visst kan jag skriva om mina barn och hur dom trivs.
Just nu verkar dom väldigt nöjda och glada att vara i Sverige. Fast det blir säkert bättre för dom också nästa vecka när vi flyttar till ett eget ställe

10:25 fm  
Blogger Blancaflor said...

Pros och cons är perfekt for mig! Help!

5:35 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor - ja , jag vet det är ett helvete att vela och väga för och nackdelar mot varandra. Men när man sen har valt är det fruktansvärt skönt. Trots att det är kallt , grått och jävligt i Sverige ångrar jag inte en sekund att jag flyttade hit. Inte än iallfall... Lycka till! Jag är säker på att du väljer rätt men jag vet hur jobbigt det är att gå och grubbla fram och tillbaka

9:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home