tisdag, oktober 17, 2006

våldtäkt

Jag hittade den här bloggen skriven av en tjej som blivit våldtagen. Gå in och läs! Man blir väldigt berörd. Det är ett angeläget ämne så jag tänkte att jag skulle skriva något. Det är inte direkt några nyheter jag kommer med och jag tar för givet att dom flesta håller med.

Jag vet att dom flesta som blir våldtagna blir det av någon dom känner. Det är ett fåtal som blir överfallna utomhus av en okänd man. Trots det är jag och många andra tjejer ofta rädda och ser oss över axeln när vi går hem sent på kvällen. Jag är så less på att behöva känna mig otrygg dom få gånger jag går ensam ute på kvällar och nätter. Alla tjejer borde kunna gå ute vilken tid som helst på dygnet och känna sig trygga.

Till alla killar ,
det spelar ingen roll hur kul ni har haft , att ni har hånglat hela kvällen , att hon har kort kjol , att hon ville förra gången , att ni har känt varandra jättelänge, säger hon nej eller gör motstånd så menar hon nej. Det är inte så att hon egentligen vill och försöker spela svårfångad.
Det här vet naturligtvis dom flesta killar (och tjejer) så det är egentligen onödigt att skriva.
Jag vet naturligtvis att dom flesta killar är jättebra och aldrig någonsin skulle drömma om att tvinga en tjej till sex mot hennes vilja.

En våldtäkt är en oerhörd kränkning som kan ta mycket lång tid att komma över. Det finns inga förmildrande omständigheter eller någon ursäkt för att våldta. Ingen förtjänar att bli våldtagen och det är aldrig den våltagna kvinnans fel oavsett vad hon har sagt , gjort eller vilka kläder hon har haft på sig.

År 2005 anmäldes 3455 våltäkter i Sverige. Enligt Brottsförebyggande Rådset beräkningar är det cirka 10% av alla våldtäkter som begås. Alltså tror man att cirka 90% av alla våldtäkter aldrig anmäls. Överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter utgjorde drygt 10% vardera av alla anmälda våldtäkter. Som jag skrev tidigare i texten sker dom flesta våltäkter i hemmet mellan ett offer och en gärningsman som känner varandra. Enligt Brottsförebyggnade rådet leder bara en av tio anmälda våldtäkter till fällande dom.

Jag vill också tipsa om sidan Stafett mot våldtäkt
där man kan skriva på en protestlista , läsa mer om våldtäkter , vad lagen säger och mycket annat.



Fick ett tips av Barajagjohanna om en bok som heter Flickan och skulden skriven av Katarina Wennstam. I boken redovisas ett antal uppmärksammade våldtäkter och samhällets syn på våldtäkter. Det verkar vara viktig en bok som alla borde läsa. Jag ska titta efter den på biblioteket i Sverige efter helgen.

För tio dagar sen skrev jag ett inlägg om kvinnomisshandel . Sen dess har jag som bekant skivit ett inlägg om den nya regeringens budget. En av dom få bra saker i budgeten är att man ska satsa mer pengar på kvinnojourer och att hjälpa män som slår.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Usch ja.
Jag har läst en bok av en kvinna, hon skriver om våldtäkt som brott, hur det behandlas på rättegångar, hur unga tjejer och killar diskuterar våldtäkter. Den är otroligt intressant, men jag minns inte vad den heter... Nån som vet? Kan återkomma annars när jag kommer hem, så kikar jag i bokhyllan... Det är väldigt intressant att läsa hur tonåringar diskuterar våldtäkter, hur de pratar och så vidare. Och hur åklagare behandlar tjejer på rättegången. "Vad hade du för färg på trosorna?" Vad i HELVETE har det med saken att göra? Helt sanstlöst. Man blir så arg. Men den är läsvärd.

8:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja hur åklagare behandlar tjejer ibland är förjävligt. Att efter en våldtäkt behöva redogöra för sin klädsel , sexvanor , grad av nykterhet och liknande som borde vara oväsentligt blir ju nästan som ett nytt övergrepp. Det borde ju vara oväsentligt. En tjej som nästan inte har några kläder alls , har orgier med massor av killar varje dag och var riktigt ordentligt packad kan naturligtvis också bli våldtagen.

9:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Nu blir jag nyfiken , kika i bokhyllan när du kommer hem och tala om namnet på boken.

9:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Boken heter Flickan och skulden och är skriven av Katarina Wennstam. Det finns en fortsättning också som tar upp våldtäkt från någon annan vinkel. Kolla adlibris.se!

3:59 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , ska kolla på biblioteket i Uppsala efter helgen

4:08 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - läste om boken på adlibris , tyckte den verkade så viktig att den fick komma med i inlägget. Tack för tipset.

4:49 em  
Anonymous Anonym said...

Den är läsvärd!

8:22 em  
Anonymous Anonym said...

"Fortsättningen" heter En riktig våldtäktsman, förresten.

8:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home