onsdag, oktober 18, 2006

favoritplatser i Sverige

Jag har tidigare skrivit om mina favoritplatser i världen och mina favoritplatser i Spanien så nu har turen kommit till Sverige.

Jag tycker att man bör resa till Sverige på sommaren. Visst har alla årstider sin charm men personligen är jag inte särskilt förtjust i mörker och kyla och jag ogillar snö.

En lista på några svenska favoritplatser som jag har besökt skulle kunna se ut så här:

Stockholm - en av världens vackraste städer, där jag är född och snart kommer att bo, behöver väl ingen närmare presentation men allt vatten , Gamla Stan , många mysiga stadsmiljöer , skärgården och mycket mera. Bra utbud på restauranger , nöjesliv , roliga affärer , museum och kultur. Här finns det mesta. Vill man göra en utflykt från Stockholm är Sigtuna en liten mysig stad. För den historieintresserade rekommenderas även Uppsala. Missa inte gravhögarna i Gamla Uppsala. Bredvid gravhögarna finns ett väldigt fint museum och en restaurang där man kan dricka mjöd i horn om man vill. Domkyrkan i Uppsala är berömd och också sevärd.

Bohuslän - speciellt Bohusläns skärgård och alla små mysiga fiskeläger. Personligen föredrar jag den bohuslänska karga skärgården framför den översvämmade trädgård Stockholms skärgård är. Är man i Bohuslän ska man inte missa dom fantastiska hällristningarna vid Vitlycke i norra delen av landskapet. Även om Göteborg inte ligger i Bohuslän utan på gränsen måste jag ändå nämna den. Jag har bott där i flera år , gillar staden och har många vänner där.

Skåne - speciellt Österlen som jag tycker är den absolut vackraste delen av Skåne och man ska inte missa Ale Stenar vid Kåseberga. Ystad är en mycket mysig stad väl värt ett besök. Sveriges sydligaste punkt Smygehuk kanske inte är jättemysigt men precis som Skanör-Falsterbo är det en trevlig utflykt om man befinner sig i Malmö eller Lund. Även Båstad är en liten mysig stad. Fast ska du bara se ett ställe i Skåne ska du definitivt åka till Österlen.

Gotland - Landskapet är underbart och den enda staden Visby är helt magisk. Jag har umgåtts med en del gotlänningar och därför besökt ön många gånger och varit runt på dom flesta platser. Är man på Gotland ska man heller inte missa Fårö. Men som sagt Visby med sin ringmur och medeltida stadskärna är höjdpunkten på ön.

Höga kusten - naturen är helt fantsatisk med berg , skogar och havet. Här finns den 236 meter höga Mjältön som är Sveriges högsta ö. Missa absolut inte en båttur till Ulvön. Känd för sin surströmming men döm inte ut ön för det , den är otroligt vacker och båtresan dit bjuder på underbara vyer. Missa absolut inte Skuelbeget. Enda gången jag har provat att klättra gjorde jag det på Skuleberget vid Höga kusten. Det finns en klätterled på den sidan av berget som stupar nästan lodrät ner mot E4an. Vill man inte klättra finns en vandringsled och en linbana. På toppen har man en fantastisk utsikt över skogar , öar och hav. Här finns också en mysomspunnen grotta som en gång i tiden beboddes av rövare.

Lapplandsfjällen - tyvärr har jag inte varit längre norrut än Tärnaby och Hemavan. Har gått lite på den berömda Kungsleden som startar i Hemavan och slutar i Abisko en sträcka på 425 kilometer men så långt gick absolut inte jag.

Siljansbygden - Jag var i Leksand i somras när jag besökte Sverige. Jag har en kompis som bor där och har varit där många gånger. Det är otroligt pittoreskt , röda stugor med vita knutar , folkdräkter och hemslöjd. Andra platser runt Siljan som är värda ett besök är Tällberg , Rättvik , Dalhalla (även när det inte är konsert) och Sollerön. Befinner man sig i Dalarna ska man inte heller missa ett besök i Falu koppargruva. Personligen tycker jag att Falun är mycket trevligare än det närliggande Borlänge.

Listan över platser jag skulle vilja besöka är lite knepigare att få ihop. Jag är ganska berest i Sverige , har bott på flera ställen och har kompisar som varit duktiga på att sprida ut sig och flytta runt. Det har alltså blivit en hel del tågresande och bilande genom landet. Läser man bloggen Rostsverige hittar man ju en hel del intressanta platser som man blir sugen på att besöka. Södra och mellersta Sverige har jag sett det mesta av så det får väl bli många resor norrut.

Öland - här har jag faktiskt varit , två gånger till och med , men jag var ganska liten då. Vore kul att åka dit igen. Säkert en fin utsikt på resan över Ölandsbron. Vill också se staden Borgholm , Eketorps fornborg och fyren Långe Jan på öns sydspets. Promenera på Allvaret och bada vid långgrunda stränder låter också mysigt.

Nordligaste Sverige - Jag vill vandra i Sarek , se Kebnekaise och Lapporten. Vill också se dom nordligaste städerna som Kiruna , Gällivare och Malmberget. Efter att ha läst Mikael Niemis undehållande bok "Populärmusik från Vittula" skulle jag vilja åka till Pajala och Tornedalen. Vill också se Sveriges nordligaste samhälle Karesuando och Sveriges nordligaste punkt Treriksröset. Så skulle jag naturligtvis göra en avstickare till Nordkap i Norge.
Luleå verkar vara en trevlig stad som jag också gärna skulle besöka på min resa i norr.

Öar - jag gillar öar och det finns några intressanta svenska som jag gärna skulle besöka. Den mytomspunna Blå Jungfrun i Kalmarsund har jag sett på avstånd när jag seglat och den såg verkligen spännande och mystisk ut. Skulle väldigt gärna göra ett besök där. Gotska sandön verkar också spännade. Stora och Lilla Karlsö har jag sett från Gotland och även dit skulle det vara kul att göra ett besök. Nöjer man sig med att se öarna från Gotland är det mysiga lilla samhället Fröjel ett av dom ställen man har finast utsikt över öarna. Alla som har varit där säger att Kosteröarna är så vackra. Jag har tyvärr bara sett dom på avstånd men det vore kul att åka dit.

Härjedalen - jag skulle vilja se myskoxarna och sen jag såg Peter Wlbecks "Kalender für Alle" för många år sen är jag lite nyfiken på staden Sveg

Ströms Vattudal
i norra Jämtland- Jag har sen jag var liten varit ett stort fan av Dunderklumpen så en resa till hans hemtrakter vore inte fel. Fast det är nog ingen prioriterad resa. Jag har en kompis från Strömsund som liksom jag gillar Dunderklumpen och skulle han flytta tillbaka kanske jag skulle få en anledning att åka dit. Men att han har fast jobb som han trivs med , bostadsrätt och sambo och har bott i Göteborg i evigheter så det är inte troligt att han flyttar tillbaka.

Inlandsbanan - 1288 kilometer lång tågresa i det inre av Sverige från Kristinehamn till Gällivare. Går till stora delar genom ren vildmark.

Är det någon eller några platser som borde vara med som jag har missat på någon av listorna så uppdaterar jag gärna om jag får förslag.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Personligen tycker jag att Falun är mycket trevligare än det närliggande Borlänge." Du har uppfattat det helt korrekt! Det där är bara fakta. :)

3:58 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Jag vet. Tog körkort på intensivkurs i Borlänge och har kompisar som har bott i Falun. Falun är mer pittoreskt och vackert och Borlänge mer "betongigt". Kupolen ser förresten aldrig särskilt ren ut på utsidan , antar att den aldrig tvättas. Så är ju Borlänge känt för kriminalitet också. Nu vill jag inte uppröra några Borlängebor. Det är säkert en fin stad att bo i, vad vet jag , jag har aldrig bott där

4:07 em  
Blogger Anna Malaga said...

Vilken fin lista!
Jag mâste fylla i lite om Österlen: Stränderna Sandhammaren och Vitemölla är helt underbara, med helt vit och finkornig strand. Om man är vid Ale Stenar, mâste man passa pâ att ta en rökt âl-burgare i det lilla fiskeläget precis nedanför, och köpa rökt markill i butiken.
Glimmingehus är en fin gammal borg, den äldsta bevarade i Sverige, tror jag (fast spanjorerna hade ju fnyst ât den...) Jag vill ocksâ âka till Pajala sen jag läste Niemi :-)

4:17 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - just det Glimmingehus borde så klart ha fått varit med. Det är ju jättefint även om du säkert har rätt i att spanjorerna hade fnyst åt det... Oftast är det väl dock ganska kallt att bada på Österlen (ja egentligen är det väl ganska kallt att bada i Sverige överhuvudtagen) så det är väl trevligare att bada på Skånes västkust?
Ska uppdatera.

4:36 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Jag brukar titta in på din blogg, tycker att du har mycket intressant att berätta och mycket känner jag igen vad gäller "kulturkrockar" eftersom min man är från Napoli i Italien och vi har spenderat jättemycket tid där (älskar den stan). Hoppas att din flytt till Sthlm kommer att gå bra förresten:-)
Personligen håller jag med om att Stockholm är fantastiskt vackert, jag har bott där i många år men är född i Uppsala där jag också bott i flera år. Till din lista vill jag dock lägga till den stad jag jobbar och lever i nu, Kalmar, jättemysig och närhet till vatten.

5:41 em  
Blogger Thérèse said...

sarachella - välkommen till kommentarsfältet :) Håller med dig om att Napoli är en underbar stad och i närheten ligger Pompeiji, Vesuvius , Sorrento och ön Capri. Har en kompis från Napoli men han bor och arbetar i Göteborg fast han verkar ständigt längta tillbaka och söker hela tiden jobb i Italien.
Kalmar har jag bara varit i som barn. Var kanske 6-7 år när jag var där så jag känner inte till stan alls. Men lägger gärna till den bland platser jag vill besöka. Vet att ni har ett känt slott. Får väl göra ett stopp om jag åker till Öland någon gång

5:49 em  
Anonymous Anonym said...

Haha. Din beskrivning stämmer. Till och med en nära kompis som bott i Borlänge sedan hon var barn, säger att hon mycket hellre skulle bo i Falun (pojkvännen håller inte med). Borlänge är rätt betongigt ja, och grått, centrum existerar knappt eftersom allt flyttat till Kupolen. Och där jobbar jag, moahaha. Kupolen är visserligen bra. Men det är väl det enda som är bra med den staden... hehe. Falun är mer mysigt, genuint, pittoreskt, ja. Och har fler invånare. (Inte konstigt.)

8:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home