måndag, oktober 23, 2006

apoteket

I Spanien är apoteken privatägda och det finns minst ett i varje kvarter. Apotek och barer är dom vanligaste inrättningarna i alla spanska samhällen så väl minsta lilla by som huvudstaden Madrid.
Spanska apotek är inte lika noga med recept som svenska och man kan köpa en del effektiva saker receptfritt. Jag har tagit med en hostmedicin hem från Madrid som tar bort hostan direkt , helt receptfritt och till överkomligt pris. Personalen på apoteket i mitt kvarter blev förvånade när jag berättade att man behövde recept för den hostmedicinen i Sverige.

Precis som i Sverige säljer spanska apotek en uppsjö av smink , krämer och vitaminer. När jag pluggade i Sevilla köpte en svensk kompis färgade linser för människor utan synfel på ett apotek.

Ibland behöver man recept eller får recept även i Spanien. Recepten är på vita A4-ark och ser helt annorlunda ut än dom svenska små gula recpeten. Mitt på det spanska recpetet finns en steckad linje där man kan dela receptet i två. Farmaceuten som tar emot det river det i två delar , ger en till kunden och behåller en del själv. När medicinen hämtats fram tar farmaceuten fram en tapetkniv och skär ut streckkoden på asken som medicinen ligger i. Streckkoden tejpas sen fast på den del av receptet som apoteket behåller.
Alltså hade mina spanska receptbelagda mediciner alltid ett hål i kartongen där streckkoden skulle suttit.
Jag har svårt att begripa vitsen med systemet och ingen har lyckats förklara det för mig heller.

Såg förresten att mina vitaminer även innehåller omega3. Jag antar att det alltid kommer från fisk. Betyder det att jag inte längre kan titulera mig vegetarian? Är det lika bra att jag går över till annat fiskätande då?

23 Comments:

Blogger Per said...

Ja det är synnerligen märkligt det där med raklbladet som dom skär i asken med. Ingår praktisk rakbladsteknik 5p, på spanska farmaceututbildningar?

10:50 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet förstås inte hur det är med just de vitaminer du äter, men jag har hört talas om att man kan utvinna omega3 från linförolja (även om det av vissa påstås vara mycket sämre än omega3 från fisk). En vän till mig som äter omega3-tillskott äter alltså "vegetarisk" omega3.

10:57 em  
Anonymous Anonym said...

Precis som i Frankrike - apoteken finns i varenda gathörn. Minst.

Haha. Apropå omega-3, så kan du äta det och fortfarande kalla dig vegetarian... ;) Själv borde jag äta lite omega-3 eftersom det är nyttigt. Men vad du vad? Psst, jag åt LAX i förrgår! Jag kom hem till föräldrarna, var tokhungrig (hade inte ätit något på hela dagen) och deppig och det enda som fanns var lite lax och potatis. Så jag åt, dock väldigt lite, men åt gjorde jag. Det var gott. Och det tog bort den värsta hungern. Kommer dock inte börja äta fisk, det kändes lite märkligt. Men att äta lite lax om det bjuds hos föräldrarna skulle jag kunna tänka mig. Någon gång kanske...

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Man brukar dela in omega-3-fettsyrorna i korta och långa, det är dom långa vi människor behöver medan växter innehåller dom korta.

Vi kan till viss del förlänga korta fettsyror men står inget annat på förpackningen kan du nog utgå från att det är omega-3 från fisk.

8:45 fm  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - Ja , jag förstår inte varför? Vad är vitsen med det? Någon som vet?

Linda - jag kikade på burken , det är tyvärr fiskolja i. Har inte tagit någon vitamin idag. Vet inte om jag ska ge bort dom eller fortsätta "synda"

Johanna - Ja även i Frankrike finns det gott om apotek och även där är dom privatägda.
Det finns ju dom som kallar sig vegetarianer fast dom äter fisk , kyckling och vilt så jag bör väl definitivt kunna kalla mig vegetarian. Jag har inte ätit någon fisk nu och vet inte om jag ska göra det heller. Får se om jag blir bjuden och det ser väldigt , väldigt gott ut.
Särskilt sugen är jag inte.

Herman - Om jag tolkar dig rätt så innehåller då linfröolja korta omega3-syror och är inte lika bra som fisk? Är det då meningslöst att äta linfröolja? Jag kollade innehållsförteckningen och det var fiskolja i vitaminkapslarna.

10:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej, det är inte meningslöst att äta linfröolja. Växter innehållen stora mängder omega-6 och eftersom man bör ha ballans mellan omega-3 och omega-6 så är linfröolja lämpligt (om man inte vill äta fisk) eftersom linfrön har en positiv kvot.

11:20 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman - men fisk är att föredra framför linfröolja? Linfröolja är bara en "nödlösning" för dom som inte vill/kan äta fisk?

11:25 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Haha, ja om de skär sig lider de ju inte brist pâ plâster i alla fall... Det där klipp- och klistrandet är för att undvika fusk, men det fuskas ändâ hej vilt i läkemedelsindustrin. Alla är "kompisar" och delar pâ förtjänsten och alla vinner (utom de sjuka).
Vitaminpiller skulle jag inte äta alls, varken med eller utan Omega 3, de är oftast verkningslösa, överdoserade och sliter pâ njurarna. Fet fisk, nötter och olivolja röstar jag pâ.

11:29 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - egentligen håller jag med att vi proppar i oss alldeles för mycket vitaminer i onödan. Det är bättre att äta varierad kost istället. Ändå faller jag då coh då för vitaminknaprandet.

11:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Omega-3 från fisk behöver inte förlängas innan kroppen kan använda det.

Anna Malaga har en viktig poäng. En rysk vitaminexpert har sagt att Amerika har världens dyraste avloppsvatten med tanke på alla vitamintillskott.

12:00 em  
Anonymous Anonym said...

Omega-3 från fikskriket är ljuvligt!

Fortsätt ät det, Therese!

1:30 em  
Anonymous Anonym said...

Förlåt, FISKRIKET menar jag.

1:32 em  
Blogger Thérèse said...

Herman - menar du då att fiskrikets omega3 är bättre än det växtriket har att erbjuda? Jag håller också med om att Anna har en poäng.

Niklas - fast är det inte lite dumt att äta omega3 från fiskriket i pillerform? Det är väl bättre och en ljuvligare upplevelse att äta fisken direkt? Helst ska man väl ha dragit upp , dödat och styckat fisken alldelse själv och på egen hand.

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, allt som kommer från växtriket är överlägset allt annat, fråga vilken margarintillverkare som helst.

2:40 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - det var väl det jag misstänkte.... Kommer förresten inte tobak från växtriket? Antar att det är nyttigare än lax då

2:44 em  
Anonymous Anonym said...

Och tidningspapper, massor av fibrer som är så fantastiskt bra för både kropp och själ, och mycket nyttigare att äta än både lax och tobak.

Förresten har D-vitaminerna i vitaminpillren oftast animaliskt ursprung.

3:39 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju det där med att sila mygg och svälja kameler - jag tycker gott att du kan äta upp dina vitamintabletter, och sen när det är dags att köpa nya välja om du vill köpa ex "Mitt Val vegetarian".

D-vitamin i vitamintabletter är oftast av animaliskt ursprung, även det som finns i margarin etc etc. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det eftersom det är fantastiskt energikrävande att hitta alternativ. Sila kameler - svälj mygg! (Uärk! ;)

7:49 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - rätt kryddat kan tidningspapper vara riktigt gott

Cindy - Jag har brytt mig extremt mycket och letat alternativ men nu står jag och velar och är lite nyfiken på fisk. Vi får väl se hur det blir. Kanske glutenfri vegankost med en fiskfrossa då och då. Fast så långt som till surströmming och vatteninsekter kommer jag aldrig att sträcka mig

9:46 em  
Blogger Krokofanten said...

I Frankrike sitter små klistermärken på medecinaskarna och de skall klistras på lappen som läkaren ger en efter besöket. Detta för att man skall kunna få tillbaka pengarna man har lagt ut från "Sécurité Sociale".
Linser är "gratis". Jag har hårda linser som kostar runt 230€ om året. Sécurité Sociale "ger" tillbaka en liten summa och mer parten tas om hand av min sjukförsäkring. Vilket gör att jag betalar Ögonläkaren (får tillbaka pengar), går med "receptet" till optikern betalar mina 230€ och väntar sedan en månad ca för att få tillbaka pengarna för läkarbesöket och linserna...
Pengarna man får tillbaka beror naturligtvis på försäkringen...
Kanske behövs streckkoden i Spanien för att "ge tillbaka" pengar. Man måste ju ha sitt försäkringskassekort eller kanske för att kunna bevisa försäljningen av läkemedlet...

Oj vad svamligt detta blev.... :o(

7:46 fm  
Blogger Thérèse said...

Krokofanten - ingen fara jag gillar långa inlägg och särskilt svamligt var det inte heller.
Jag har själv funderat i samma banor men dom två spanjorer jag frågade visste inte varför apoteket spararde streckkoderna påklistrade på recepten. Om det hade varit för att få tillbaka på någon försäkring tänkte jag att dom borde ha vetat. Fast jag har inte forskat så mycket i saken

1:02 em  
Anonymous Anonym said...

Systemet du beskriver liknar mycket det franska (fast där får man inte ut så mycket utan recept heller)...

I Frankrike är mycket riktigt apoteken privatägda MEN det är franska staten som bestämmer antalet apotek. Så en viss reglering finns!

10:47 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Intressanta funderingar ang. omega 3. En bra (vegansk) fettkälla är rapsolja (alfa-linolensyra) som elongeras till EPA (eikosapentaensyra), dvs samma som finns i fet fisk. Vi kan dock tyvärr möjligen inte få samma goda effekt av den vegetabiliska källan som av fisk eftersom kroppen omvandlar i flera steg. Så har jag i alla fall tolkat det hela, jag hoppas att det är korrekt! Olivolja må vara bra av olika anledningar, men inte pga att det är ett omega-3 fett, olivolja hör till omega-9-gruppen.

8:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Fred - Jag kan tänka mig att systemen liknar varandra men jag vet inte om spanska staten bestämmer antalet apotek eller om det är helt fritt.

Emma - Intressant , funderar på att lyfta upp diskussionen om omega3 till ett eget inlägg. Brukar bli både kul och intressanta kommentarer när jag skriver om mat.

11:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home