söndag, oktober 15, 2006

sömnproblem

Jag vet inte vad det är men i det här landet har jag hur svårt som helst att sova. Jag sov hur bra som helst när jag var i Sverige och jag flyttar dit på fredag så jag hoppas dom här problemen försvinner då. Jag kan vara hur trött som helst , ha sovit hur lite som helst och vara tvungen att gå upp hur tidigt som helst men jag kan inte somna. Om jag väl somnar in brukar jag sova bra men det är just att somna som kan vara svårt. Någon som har något bra knep mot sömnlöshet och kan dela med sig? För sitta uppe och blogga på nätterna hjälper inte.

25 Comments:

Blogger becka said...

Valeriana Natt från Hälsokosten, finns även på ICA och COOP, är hur bra som helst, man sover skönt helt utan biverkninga och de är inte beroendeframkallande. Jag tog dem på kvällen ett tag när jag inte kunde sova över huvud taget och sen när min hjärna lärt sig att sova igen kunde jag utan problem sluta tvärt och har inte behövt ta dem mer. Fast det finns kanske inte på hälsokosten i Spanien, tror att det är ett svenskt preparat. Men gå till hälsokosten där och koll om de har andra preparat som innehåller Valeriana.

3:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det varmare i ditt spanska sovrum än det svenska? Ljusare? Annorlunda säng?

Jag sover uselt om det är för varmt eller kallt, om det är det minsta ljust och framför allt om jag inte har min Tempurkudde.

Ljusa årstider sover jag med ögonbindel. Pröva dig fram! Men Tempur kan jag absolut rekommendera!

6:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Sov på dagen!

8:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har dessvärre inga tips som jag vet fungerar, då jag har haft samma problem i några veckor. Någon natt är det bättre, någon annan natt är det omöjligt att sova hur pigg jag än är. Jag har försökt dricka mjölk innan jag ska sova, gå runt i lägenheten, försöka meditera med favoritmusiken i bakgrunden och bara släppa alla tankar (omöjligt), jag har gått på yoga precs innan läggdags.... inget har direkt fungerat. Jag har jätesvårt att sova och när jag väl somnar drömmer jag massor och sover oroligt. Suck! Jag hoppas det går över för dig. Och mig.

10:20 fm  
Blogger Coola Morsan said...

Tänk, det är precis tvärtemot mot mig. Har också prövat det mesta i knep, men har aldrig kunnat sova i Sverige. Åker jag till Mexico, Indien eller Thailand så klickar ett naturligt sovdygn in direkt, som en positiv jetlag.

11:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Svaret är mitt framför näsan på dig.

Svaret är givet.

Svaret är löjligt enkelt och står skrivet i stjärnorna.

ÄT KÖTT!!!

12:09 em  
Anonymous Anonym said...

Lämna ifrån sig datorn och läsa en bok?
Ta ett bad?
Äta tidigare?
Ingen kaffe/te efter 17?

/Fred

3:53 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - ska kolla det. Känner till Valeriana men har aldrig provat

Cindy - ja jag har ju inget svenskt sovrum. Inte ens någon säng i Sverige. Jag sover nästan alltid med öronproppar för att stänga ute ljud.

Herman Hedning - Ja, gärna men mina barn skulle inte uppskatta det.

Johanna - Hoppas det går över för dig också.

Coola morsan - Oftast brukar jag kunna sova bra men ibland hamnar jag i svackor och nu har jag haft en ovanligt lång svacka

Niklas - Visserligen blir man förslöad av kött men samtidgt äör det inte bra för kroppen och matsmältningen så jag tvivlar på att man sover gott på det.

Fred -läsa och ta ett bra förslag. Kanske skippa datorn också speciellt på kvällarna när barnen lagt sig brukar jag fastna vid datorn.
Funderar på att sluta med kaffe på kvällen. Det är ju absolut värt ett försö och så kaffeberoende är jag inte

4:04 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte om man ska lyssna så noga på en som själv inte kan låta bli kaffet på kvällen och har svårt att sova då och då. ;) Hursomhelst, ingen cortado efter klockan sex på kvällen. Koffeinet finns ju kvar i kroppen i fyra timmar säger de som vet.

Kan det vara så att det händer så mycket i ditt liv just nu att det stör din sömn? Senast när du har kommit i ordning i Sverige blir det säkert bra. :)

8:22 em  
Blogger Nejma said...

Har du testat att yoga innan läggdags eller kliva upp och meditera om du inte lyckas somna? Beroende på vilka asanas man väljer kan man antingen få nattsömnen störd av att yoga precis innan läggdags (kanske det som hänt dej Johanna?) eller somna som en sten. Jag hittade den här artikeln just om yoga och svårt att somna: http://www.yogajournal.com/health/122_1.cfm?ctsrc=nldn

Kram,
Nejma

8:39 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - jag har inte druckit kaffe efter 16 idag. Idag har jag faktiskt inte ens druckit någon cortado tyvärr men igår blev den en och det bir säkert en imorgon. Jo det kanske beror på att jag ska flytta och det är allmänt rörigt nu. Jag vet inte. Då och då har jag perioder då jag sover dåligt. Eller jag brukar nästan alltid sova bra när jag väl lyckas somna.

Nejma - ska kolla upp sidan. Jag har ibland yogat sent på kvällen och upplevt som att det blivit svårare att somna då men som du säger beror det ju på vilka asanas man väljer. Det finns ju en hel del nedvarvande asanas. Jag har ju tyvärr varit pinsamt dålig på att yoga hela tiden i Madrid. Så tråkigt för jag vet ju hur bra jag mår av det.

8:53 em  
Anonymous Anonym said...

Är det fullmåne i Spanien just nu?

Själv har jag svårt att sova när det är fullmåne.

Men det brukar lösa sig, på natten river jag får, kossor, hästar och sena nattvandrare... - och då får jag i mig lite extra kött varpå jag sover synnerligen väl på morgonkvisten.

Eller så gör jag en "Cortado Special" - men utan kaffe. Då brukar jag sova gott!!!

12:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - det är fullmåne i Spanien samtidigt som det är det i Sverige. Inte just nu alltså. Det är lite knepigt för mig att på egen hand göra en cortado special...

12:18 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - man sover inte gott på morgonkvisten efter en natts köttfrossande. Ät en god och nyttig vegetarisk middag ska du se att du sover alldeles utmärkt

12:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Hur vet du att man inte sover gott när man ätit kött? Du är ju vegetarian. Och om man nu sover så bra på grönsakssoppa, varför har då du så svårt att sova? Är du inte vegetarian?

7:30 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman Hdning - jag sov ännu sämre för 19 år sen då jag åt kött och jag har sett hur mina köttätande vänner plågas av ännu värre sömnlöshet och diverse krämpor.

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Nu är det mycket bullshit från dig, Therese.

Jag vädjar till dig att inte låta din diskussionsnivå nå absoluta botten. Ditt senaste inlägg var snuddande nära...

9:35 em  
Anonymous Anonym said...

Fast man kanske inte kan begära kvalitativa inlägg från en stackars vegetarian...

9:37 em  
Anonymous Anonym said...

Det är inte för inte som ett vårdpaket går under öknamnet "grönsak"...

9:39 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - kolla mitt länkarna i mitt svar på inlägget om glutenfri vegankost. Där finns en undersökning som visar att vegetarianer har bättre hälsa. Du sover helt klart bättre efter en grönsakssoppa eller aloo gobi än efter en köttfrossa.

9:44 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - jag har sett mina vänner som är fast i kötträsket lida. Därför ska jag flytta tillbaka till Sverige och hjälpa så många jag kan till ett friskare och sundare liv med bättre sömn utan kött. Du blir den första jag omvänder , en lätt match , när du väl börjat med din vegodiet och känner hur bra du mår vill du aldrig ens se en köttbit.

9:55 em  
Blogger Stora Morran said...

Kors jag har haft problem att somna hela mitt liv. Min Mamma har problem att somna och min Mormor liksa. Jag har av och till perioder i mitt liv. ibland kommer jag in i bra perioder nar jag bara lagger mig nere och inte tanker pa nagot utan bara slapper allt och slappnar av. Jag kan tanka mig att du har en hel del att tanka pa nu infor flytten till Sverige sa det ar sakert det som spelar roll.

10:09 em  
Blogger Thérèse said...

Morran - så är det säkert. Jag har problem i perioder. Brukar sova bra när jag väl somna men kan ha jättesvårt att somna in.

10:20 em  
Anonymous Anonym said...

hmm...har precis samma problem fast tvärtom. har precis flyttat tillbaka till sverige från spanien och här går det ju inte att sova. borde vara enklare med tanke på att min svenska säng är 100 ggr bekvämare än min spanska..menmen. knasigt är det iaf!

11:58 em  
Blogger Thérèse said...

Mia - kul att du har hittat hit , välkommen. Jag flyttar ju tillbaka till Sverige om några dagar , får se om jag kan sova bättre då. När jag var på besök i augusti/september sov jag iallfall mycket bättre än vad jag någonsin gjort i Spanien.

12:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home