söndag, september 24, 2006

vika eller skrynkla

Jag var på fest igår. Först hade jag verkligen ingen lust att gå. Men jag är faktiskt glad att jag gjorde det för det var väldigt trevligt med god mat och god dryck och underbar takterass med utsikt över en stor del av Madrid. Kvällen var varm och skön och det var trevliga människor där även om alla pratade utrikiska. Fast musiken var riktigt dålig först gamla spanska hits och sen riktigt tung synthmusik från 80-talet typ Kraftwerk.

Som vanligt i det här landet tog festen nästan aldrig slut. Jag gick först och då var klockan straxt före fem på morgonen. Känner idag att jag är för gammal eller iallfall för tråkig och mesig för sånt här. Jag blir så trött dagen efter trots ytterst modest alkoholintag. Jag föredrar nog att vara hemma och mysa framför att festa hela natten.

När man sitter och pratar på fester på natten har intressanta och viktiga samtalsämnen en förmåga att dyka upp som till exempel om folk är skrynklare eller vikare på toaletten. Det vill säga när man ska torka sig efter uträttat toabesök skrynklar eller viker man toalettpapperet då. Alltid lika intressant diskussion.... Men varför är världen så full av vikare?

När vi ändå var inne på toavanor kom vanan att njutklubba upp till diskussion. Njutklubbaren tar med sig en bok , en tidning eller något annan läsning då han eller hon gör nummer två på toa. Hemma hos en del njutklubbare ligger travar av tidningar och böcker på toa och man kan fastna hur länge som helst där. Hos den riktigt inbitna njutklubbaren kan toaletten vara som ett mindre bibliotek , det kan faktiskt finnas fler böcker och tidningar där än i resten av bostaden. Hemma hos andra finns absolut ingen annan läsning en möjligen innehållsförteckningen på tvålen vid handfatet. Då kan man anta att den eller dom som bor där troligen inte är njutklubbare. Inte av stora mått iallfall.

Förutom den dåliga musiken blev jag lite småirriterad på vissa spanjorers machostil. Tror aldrig jag skulle kunna vänja mig vid den hur länge jag än bor här. Annars var festen lyckad och maten hur god som helst.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

För gammal? Pja, i så fall är jag också det. Lägga sig den tiden, huhhh, man blir ju knäpp dagen efter, även om man inte druckit mycket.

VIKA toalettpappret är för mig obegripligt. VARFÖR?

2:27 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - härligt ytterligare en stolt skrynklare!
Ja man blir seg och trött hela dagen. Jag som ska på barnkalas i eftermiddag....

2:29 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hehe.. jag brukar ocksâ gâ först.
Efter 16 âr har jag inte vant mig vid machosamhället - det hade ju varit som att ge upp!
Det enda som biter, är att vara en bitsk feminist, fast trevlig och med glimten i ögat. Det kan bli hemskt roliga diskussioner, mycket intressantare än toapapper... fast jag undrar ocksâ varför folk viker. Det är nog samma människor som sorterar kläder efter färg och sätter frimärket perfekt parallellt med blevkanten :-)

3:28 em  
Anonymous Anonym said...

Det hade kunnat vara jag som skrev det andra stycket i det här inlägget - känner precis likadant.
Fester som pågår ett dygn är ju inte ovanligt & alla verkar lika glada & pigga fram till eftermiddagen efter, mat & alkohol hela tiden.
Jag orkar inte, även om det är trevligt. Kanske jag hade klarat det där tempot i slutet av tonåren, början av 20-årsåldern, men nu? Neej, mysa hemma känns som ett skönare alternativ.

4:45 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jo jag håller med om att diskutera feminism med spanjorer kanske är roligare och mer givande än toapapper. Vikare är antagligen pedantiska människor. Massmördare brukar också vara pedantiska. Fast om det finns något samband har jag inte forskat i.

J - ja visst är det skönt att bara vara hemma och mysa med familjen och lägga sig i tid... Iallfall tycker jag det numera fast jag hade nog inte skrivit det när jag var 20 år

5:09 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - Festen igår var jättetrevlig på alla sätt och personerna som var där var också hur trevliga som helst. Jag reagerade på att två killar visade foton på sina flickvänner i bikini. Inget jag hade uppskattat om min pojkvän gjort direkt.... Sen var det en kille , visserligen något full , som kom med en kommentar till mig som kändes lite för mycket. Fast det är ju inte ovanligt att fulla killar gör i Sverige heller.

5:51 em  
Anonymous Anonym said...

Det verkar som om Sverige är full av skrynklare, säger en till av samma sort. ;D

7:47 em  
Blogger Lena said...

När jag arbetade på ett pappersföretag gjorde deras moderbolag en tämligen omfattadande internationell undersökning (!) och kom fram till skrynklare, generellt sett, använder mer toapapper än vikare. Alltså ville de att så många människor som möjligt skulle övergå från vikare till skrynklare, eftersom de skulle få sälja mer papper då.

Om undersökningen stämmer skulle det alltså skrynklare, generellt sett, konsumera mer toapapper. Sverige kanske har så många skrynklare eftersom vi vuxit upp i överflöd? :-)

8:13 em  
Blogger Lena said...

P.S. Jag är en vikare. Och alla mina kläder är faktiskt sorterade i färgordning (plus typ-ordning). Och när jag läste juridik färgkodade jag större delen av Sveriges Lagbok med olika överstrykningspennor enligt personligt uttänkta avancerade system. Styckmorden lurar uppenbarligen kring knuten.... ;-)

8:15 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - hahaha ännu en vettig människa

Lena - oj dig vill man knappast möta i en mörk gränd ;) Nä det är nog sant som du säger att skrynklare gör av med mera toapapper. Kanske borde man försöka sig på att bli vikare....

10:12 em  
Blogger Anna Malaga said...

Lena - hahaha, jag ska kanske bli pskykolog! Försök att sätta nästa frimärke snett och upp och ner, och berätta hur det gâr.

11:24 em  
Blogger Anna Malaga said...

...dessutom har jag nu gjort tre kommentarer med felskrivningar. Att vara vikare är kanske inte helt fel...?

11:25 em  
Blogger Ataharis said...

Jag är, med många års magproblem i bagaget, en njutklubbare av stora mått. Här erbjuds både reklamblad, glassiga magasin, böcker, som buffétidnignen från Ica. Dessutom bekvämt och inbjudande inrett. Det blir liksom så när man tvunget tillbringar mycket tid där. =/ Och jag uppskattar alltid när andra erbjuder toalettlektyr!

(däremot är jag en vikare...)

8:37 em  
Blogger Lena said...

Anna Malaga: Nej, då skulle mina vänner bli misstänksamma och tro att jag försöker skicka dem hemliga meddelanden via mystiskt felsatta frimärken. Det finns en viss risk för att de misstänker kidnappning & brevcensur.

10:04 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - hahaha , du och jag kanske skulle försöka bli vikare

Trulsa - jag uppskattar också god littertur och trevlig inredning på toa

Lena - haha

11:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home