torsdag, september 21, 2006

framme

"Hemma" i Madrid igen. Det känns både konstigt och ganska bra. Sitter och väntar på att mina barn ska komma hem från skolan och dagis. Lägenheten känns en aning ödslig och tyst.
Har varit och handlat lite mat och druckit mitt favoritkaffe , cortado, en espresso med bara en liten skvätt skummad mjölk. Känns på något sätt som om jag inte hör hemma här trots att jag kan språket utmärkt. Nu finns det männsikor och ställen jag längtar mer till i Sverige än innan jag åkte dit. Flyttar ju tillbaka om en månad så jag hoppas få njuta lite spansk värme innan dess så jag överlever den svenska vintern.

Månaden i Sverige var lugn , trygg och bra. Jag har verkligen hittat ett inre lugn och fått tid för mig själv på ett sät jag inte har haft på länge. Jag har njutit av varje sekund i Sverige.
Jag brukar lämna vänner utanför bloggen men jag måste skriva hur underbara och omtänksamma så många av mina svenska vänner har varit när min familj inte ställt upp alls. Jag har säkert varit både jobbig och gnällig många gånger men mest har vi nog ändå haft trevligt ihop. Jag saknar er redan och ser fram emot att ses snart igen.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och själv sitter jag bara och längtar utomlands till en lite roligare vardag... samtidigt som jag ändå någonstans vet att jag måste göra det jag gör nu. Det ger mig en del också, men bara få ha en annan vardag i en annan kultur ett tag hade varit ett sådant välbehövt miljöombyte! Jag hoppas att jag får det inom en snar framtid.

Vad skönt att du känner som du gör om Sverige. Det måste vara skönt att återse alla vänner. Det är härligt att känna vad de verkligen betyder. En av mina vänner som precis åkt till Bangkok, hade jag inte träffat på ett tag sedan vi sågs i våras. Efter det har vi träffats ytterligare tre gånger trots att vi bor en bit ifrån varandra. Vi insåg liksom att vi har varit jättedumma som inte setts eller hörts oftare, för det var ju så härligt att ses igen! Nu inser jag att jag verkligen kommer sakna henne de tre månaderna hon kommer vara i Asien. Men det är ju skönt när man känner så - vännerna betyder mer än man ibland förstår.

4:25 em  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Läser dina tankar om Sverige och Spanien och tycker det är spännande eftersom jag har liknande funderingar. Fast just nu ser jag bara fördelar med att bo här nere i värmen - trots att jag ännu inte kan prata spanska så bra.

Fast det är klart, Sverige är fantastiskt.

Och det verkar inte som att du längre bor med barnens pappa och då kan det vara enklare att skaffa ett bra jobb i Stockholm.

Hur kommer det att funka rent praktiskt med varannan vecka pappa/mamma? Eller får du ensam vårdnad om era barn?

1:15 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - visst är det skönt att veta vad som är hemma och vilka som är ens nära vänner som man längtat efter

Maria - jag vet inte hur det blir. Maken ska jobba i Madrid till och med december nästa år. Han kommer väl att komma till oss i Stockholm regelbundet sen hoppas jag att han flyttar närmare för barnen behöver sin pappa och det är tungt att vara ensam med två barn.

4:37 em  
Blogger Jessica said...

Jag hoppas att jag inte tar mig för stora friheter om jag tipsar dig om vårdbidrag. Du skriver om ditt barn som har autism och vårdbidrag är en "förmån" man söker via Försäkringskassan om man har ett funktionshindrat barn som kräver extra vård och tillsyn utöver vad som betraktas som normalt. Vårdbidrag är bosätningsbaserad så när du och barnen slagit ner bopålarna så kanske du vill undersöka saken. Du kan höra av dig via mejl (finns på min blogg) om du vill veta mer.
och igen, hoppas jag inte tagit mig för stora friheter :).

11:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Jessica - du tar dig absolut inte för stora friheter. Jag är glad för all hjälp och alla tips. Ska surfa in på din sida

1:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home