onsdag, september 13, 2006

bolaget

Sen jag kom till Sverige i slutet av augusti har jag inte varit inne på Systembolaget. Men eftersom jag bott större delen av mitt liv i Sverige och sedan länge har åldern inne att handla där har jag genom åren gjort ett antal besök.
Jag har en ganska kluven inställning till Systembolaget.

Det känns lite märkligt att spanjorer , fransmän och andra ska kunna köpa sitt vin , öl eller sprit i vanliga affärer större delen av dygnet. Jag gillar vin så dom lägre priserna i Spanien är inte heller direkt otrevliga.

Samtidigt är jag inte direkt någon storkonsument av Systembolagets drycker och har inga problem att planera mina inköp. Brukar köpa några flaskor som står hemma ganska länge. Det blir inte lika mycket festande nu som innan jag hade barn.
I Spanien kan jag i princip bara köpa spanskt vin men på Systemet hittar jag vin och andra drycker från hela världen. Väldigt kul och exotiskt. Hörde om en fransman som varit på tjänsteresa i Sverige. Första kvällen gick han till pizzerian vid hotellet och åt och drack husets vin som var från Australien. Han var så imponerad av att dricka något så exotiskt som ett vin ända från Australien att det var det första han berättade om sin resa när han kom hem. Tydligen ska det ha imponerat även på hans franska familj och vänner.

På det stora hela gillar jag ändå Systembolaget men dom kunde gärna ha söndagsöppet.

Jag kan också tycka att det är lite märkligt och en aning tragiskt att alkohol ska vara så laddat i Sverige. När jag var gravid och inte drack gick jag ändå då och då ut och festade med vänner. Okända personer kunde komma fram och ifrågasätta varför jag var nykterist. När jag sa att jag var gravid var det helt okey , jag hade liksom en anledning. Det hade troligen inte varit lika okey om jag bara sagt , jag känner inte för det. I Spanien och många andra länder bryr sig ingen om vad du har i glaset. Det viktigaste är ju att umgås och ha trevligt tillsammans inte vad man dricker.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

I Spanien finns ju mest spanskt vin i mataffärer och vi har ju ganska begränsat utbud av svenska viner så då skulle det väl bli ganska knapert att handla vin på ICA, men visst skulle det väl slinka med en vinflaska då jag handlar filmjölken om det fanns!
(Alko har inte söndagsöppet, men 9-20 må-fr och 9-18 lö)

9:15 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig om att det är så laddat här. Mest av allt hatar jag att folk kommer och frågar kvinnor i min ålder om de är med barn när de inte dricker. Det gör bara de äldre kvinnorna jag känner. Inga unga och ingen släkting. har de inte tänkt på att man kan låta bli att dricka av olika anledningar (och att vissa kan ha svårt att bli gravida?)?

Jag tycker Systemet har sina sidor också. bl.a. att det går att köpa samma vin gång på gång på gång... På kontinentens stormarknader försvinner det snabbt!

/Fred de Stockholm

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

Alko har aldrig haft söndagsöppet. Det är mycket striktare regler för öppettider i Finland (jag menar affärer överhuvudtaget) än vad det är i Sverige.

Det som är bra med Systemet är ju att mindre tillgänglighet ger mindre konsumtion. När spritskatten sänktes i Finland ökade drickandet (kommer tyvärr inte ihåg några siffror) och till följd av det kvinno- och barnmisshandel och andra sociala problem. Så jag tycker faktiskt att det är helt ok för mig att gå till Systemet för att köpa min flarra, om jag vet att ett barn mindre får se sin mamma eller pappa stupfull den kvällen.

9:33 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det där med alkoholmonopolet i Sverige är en otroligt svår fråga.
Helt personligen upplever jag att det finns många fördelar med att inte ha ett monopol; mina långa vistelser utanför Sverige, mina upplevelser där och min insyn i de samhällen som alltså inte har monopol, är på väldigt många sätt positiv. Å andra sidan tycker jag att det är jätteviktigt att verkligen inte bara ta sig själv och sina egna behov i beaktande när man fattar beslut som kan ha (negativa) konsekvenser för andra.
Sen är det ju inte så farligt att gå till Systemet direkt, jag har sällan klagat när jag varit hemma i Sverige ;).

1:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Helena och Pumans dotter - tack , jag tog bort det där om Alkos söndagsöppet nu

Fred - att kunna köpa samma vin om och om igen är faktiskt hur bra som helst

Linda - jag håller med , jag tycker inte heller det är så farligt att gå till Systemet

1:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home