onsdag, september 13, 2006

val

När jag kom till Sverige i slutet på augusti kändes det nästan lite jobbigt att det var val. Jag har alltid svårt att bestämma mig för vad jag ska rösta på. Jag är inte så intresserad av politik. Iallfall inte partipolitik. Det finns aldrig något parti som tycker precis som jag i alla frågor heller men så är det säkert för dom flesta.
Så efter mycket grubblande gick jag iallfall och röstade idag. Tror att jag har röstat rätt. Jag har iallfall gjort min medborgeliga plikt.

Med risk för att bli väldigt pretto så vill jag uppmana alla att gå och rösta. I många läder dör och fängslas människor för rätten att få rösta. Vi ska vara glada och stolta att vi har en så djupt förankrad demokratisk tradition och ett så högt valdeltagnade i vårt land. Demokrati, rösträtt och respekt för mänskliga rättigheter är något jag önskar skulle gälla alla folk i världen. Dit är det en bit kvar men det är inte omöjligt.

Personligen känns det inte så viktigt vilken regering vi får på söndag kväll men jag hoppas på ett högt valdeltagande och att det går dåligt för främlingsfientliga och rasistiska partier.

7 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Hmmm....jag läste nâgonstans att utlandssvenskarna borde tänka pâ att rösta, för att vi pâ sâ vis skulle bli en viktig grupp och att det skulle gynna oss.
HUR det skulle gynna oss, sades det däremot inte.
Hur stora (eller smâ)är de främlingsfientliga partierna?

7:41 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag har hört att moderaterna i det här valet har satsat extra på utlandssvenskarna men jag har inte fått något utskick eller annat från varken dom eller något annat parti.
Det finns ju ganska många utlandssvenskar och deras röster räknas tydligen efter dom andra så är resultatet jämt och många utlandssvenskar röstar kan det ju avgöra valet. Tydligen röstar nästan alla utlandssvenskar borgeligt. Ja , du vet Frippe , Noppe och dom andra golfspelarna

7:44 em  
Anonymous Anonym said...

Anna, jag hörde nån siffra på 2,4% på sverigedemokraterna igår så det finns ju en teoretisk möjlighet att de kommer in i riksdagen. Frågan är vem som kan tänka sig att samarbeta med dem. De ska sitta i morgonsoffan på tv imorgon bitti så det ska bli intressant att se.

9:22 em  
Anonymous Anonym said...

Aboslut, man ska rösta! Jag har skaffat en ascool röstningsbanner på min blogg. ;) Hahaha!

9:33 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - Missade tyvärr Sverigedemokraterna i morgonsoffan. Dom verkar ju ha gjort en ordentlig satsning på det här valet så även om dom inte tar sig till riksdagen kan dom nog få en hel del nya platser i kommuner runt om i Sverige. Tyvärr

Johanna - haha , klart man ska rösta , gillade din coola banner

1:54 em  
Anonymous Anonym said...

Såg bara en liten snutt av morgonsoffan så jag kan inte säga så mycket om debatten heller. Sd´s siffror från de senaste mätningarna var tack och lov inte mer än lite över 1%. Det är alldeles för många det också!

6:34 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Den som inte orkar lyfta på rumpan och ta sig till en vallokal EN GÅNG VAR FJÄRDE ÅR pissar på demokratin och smeker nassepartierna medhårs. Det finns inga undanflykter för att inte rösta...

7:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home