onsdag, september 20, 2006

moilanen

Jag söker ju jobb just nu. Har funderat en hel del på vad jag vill göra. Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag vill bara ha ett jobb och en lön varje månad. Men jag har läst företagsekonomi , nationalekonomi , internationella relationer och spanska på Handels i Göteborg och Uppsala Universitet. Så har jag läst en rad andra strökurser som historia och arkeologi för längesen men det är inget jag tror jag kommer att kunna eller vilja jobba med. Jag har jobbat med allt möjligt som tillexempel dagis , hemtjänst ,restaurang , kontorsjobb , försäljning och annat

Jag har aldrig haft en aning om vad jag vill göra. Det finns ju så mycket kul (och tråkigt) att jobba med. Man kan bli hjärnkirurg , professor , bodknodd , målare , skogsarbetare eller vad som helst.

För ganska många år sen hade jag en kompis som var chef för Nord Mills , en industriell kvarn. Vi brukade kalla honom mjölnaren. Han gifte sig med en engelsk tjej och flyttade till Londón och vi tappade tyvärr kontakten men jag var på bröllopet i London.
Han hade i hela sitt liv drömt om att jobba på en kvarn. Syokonsulenten i skolan hade ingen aning om utbildning och sånt och hur man fick kvarnjobb. Efter idogt letande , det här var före internet, hittade han en 3-årig kvarnutbildning i Tyskland som han gick. Han trivdes hur bra som helst med sitt jobb och efter flytten till England började han jobba på en kvarn där.

Egentligen vore det ganska kul att ha en så speciell utbildning och ett annorlunda jobb. Någon som har hört talas om fler annorlunda jobb? Jag vill gärna veta.

Imorgon ska jag upp okristligt tidigt och sätta mig på ett plan söderut. Just nu känns det väldigt bra att åka tillbaka till Madrid inte minst för att jag saknar mina barn otroligt mycket.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om jag kommer på något annorlunda jobb jag vet, så ska jag säga till... Man kan ju förresten vara "hemlig...." vad heter det...? Secret shopper, så heter det! Så att du får gå runt i olika affärer, caféer, restauranger och liknande och prova deras utbud och kolla vilket bemötande du får osv. Få betalt för att testa caféer och restauranger, det skulle jag vilja! Fast kul i längden? Jag vet inte. Själv vill jag helst ha ett jobb där jag är på ett ställe och har kollegor.

Jag förstår att du saknar barnen. Safe trip!

5:06 em  
Anonymous Anonym said...

Någon gång på mitt föra jobb fick jag ett samtal från en person som läste en violinmakarutbildning eller vad det nu var... det tycker jag är annorlunda. Jag har också träffat 2 personer som är skomakare och gör skor för hand (inte bara för de som har råd men också för folk som av t.ex. medicinska skäl behöver speciella skor). Jag är jurist så det känns annorlunda...

Ha rdu någon arbetslivserfarenhet med ekonomin?

/Fred som inte kan logga in på din blogg sedan hon använder betaversionen av blogger...

7:58 em  
Blogger M said...

Hmm, jag är precis där, i samma utbildning! Undrar också vad man blir, å andra sidan är det bra att ha en bred utbildning. Myndigheter och verk skulle jag tippa på som jobb..

10:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Annorlunda jobb, ja, när jag är riktigt less på det jag har sysslat med under de senaste åren brukar jag säga att jag vill bli kyrkogårdsvaktmästare. Kunde va´ kul på sommaren, men annars vet jag inte. Kanske inte så bra betalt heller. :/

Ett litet tips till Fred: Om du väljer alternativet "Other", skriver ditt "nick" i första fältet och länken till bloggen i andra fältet så tror jag att det funkar. Så gör jag när jag kommenterar hos dem som inte har bytt till beta-Blogger. :)

11:16 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - testa restauranger och hotell låter som ett bra jobb.

Fred - jag har bara pluggat mycket ekonomi , aldrig jobbat som ekonom. Sökte lite jobb som det innan jag flyttade till Spanien

Malin - det känns helt okey att jobba på ett verk eller en myndighet

Pumas dotter - Man blir väl ofta less på jobb man haft en längre tid , tyvärr

4:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home