onsdag, september 13, 2006

tvättstugor , toaletter och cyklar

I lördags tvättade jag hos hos min kompis där jag bor. Eftersom jag haft tvättmaskin i lägenheten i många år var det evigheter sen jag var i en gemensam tvättstuga. Några gemensamma tvättstugor finns inte heller i Spanien. Som sig bör var tvättstugan full av arga lappar om att man skulle städa efter sig och tömma luddfiltret på torktumlaren. Nu hoppas jag att mina kompisar jag ska bo med i prästgården på Ekerö också kommer att upprätthålla den här goda svenska traditionen. All kommunikation i tvättstugen ska naturligtvis ske med lappar.

Till skillnad från i Spanien finns i Sverige gott om offentliga toaletter men dom är nästan aldrig gratis. I Spanien är det dock aldrig långt till en bar eller ett kafé och ingen tar iall upp om du går in och lånar toaletten utan att köpa något. Visst kan det ibland finns skyltar om att toaletten endast är för gäster men såna petitesser bryr sig ingen om. Igår när jag var på biblioteket och behövde gå på toa upptäckte jag att det kostade 5 kronor. Visst nöden har ingen lag men 5 spänn för ett toabesök känns hutlöst dyrt. I Sverige verkar bar och kafé personal vaka som hökar över toaletterna så ingen som inte köper något använder dom.

Jag har ju varit runt lite i Sverige och hälsat på kompisar men är nu i Uppsala. Trots att jag har bott här och visste om det blev jag smått chockad av alla cyklar. Har gått runt och fotat överfulla cykelställ. I Madrid tror jag inte ens det finns ett enda cykelställ och få om ens några cyklar. Jag skulle inte rekommendera någon att cykla i den spanska huvudstaden eller i någon annan större spansk stad. Här i Uppsala verkar jag vara den enda som inte cyklar.
Även osportiga svenskar känns betydligt sportigare än spanjorer. Dom röker och dricker mindre och cyklar och promenerar mer och det finns en mycket större medvetenhet om vad man stoppar i sig i matväg.
Fast klä sig snyggt är inte svenskarnas starka sida. Jag har sett flera urtvättade träningsoveraller på stan. Något som är fullständigt otänkbart i Madrid. Personligen tycker jag naturligtvis att folk får klä sig hur dom vill även om jag själv aldrig skulle gå på stan i mysbyxor eller träningsoverall.

11 Comments:

Blogger Per said...

appropå lappar i tvättstuga. När jag bodde i korridor så förekom denna kommunikationsform också. Det var ständigt lappar om att diska efter sig torka, håll kylskåpet rent osv. Jag glömde diska en kastrull en gång och fick givetvis ett argt lapp-meddelande (i köpet anonymt). Jag kontrade med att sätta upp en bild från Larsson, där en kossa bekänner i rätten skrattande att "-Ha-ha, det var jag kossan, som jorde det, och jag mår toppen!" Den revs ner mkt snabbt, ingen humor i här i världen...

4:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hahaha! Jaa, det där med lappar... i min tvättstuga finns det säkert finns det en lapp på varje tvättmaskin (tre maskiner), plus att det sitter säkert tre lappar till runtom i tvättstugan och på dem står det "TVÄTTA ALLTID BYGEL-BH I TVÄTTPÅSE". Dessutom finns såklart lappen att filtret i tumlaren måste rengöras efter VARJE tumling. Och att man INTE ska glömma att SKURA GOLVET efter sig.
Herregud, det har jag aldrig gjort. Vad olydig jag känner mig nu... men vafan, nästan varenda gång jag börjar tvätta har någon precis skurat. VARFÖR ska jag då göra det fyra timmar senare när min tid är slut? Golvet kommer ju slitas sönder av såpa... :)

Alla cyklar i Uppsala tycker jag är otroligt fascinerande. Speciellt på Centralstationen. När jag gick en fotokurs i skolan var jag ute och fotade cykelparkeringen i svartvitt. Det var jättehäftigt med massor av snö på cyklarna. Ungefär en decimeter snö som formade sig ovanpå cyklarna.

Jag kommer förmodigen till Uppsala på lördag, men tror dessvärre inte jag har tid att ses... :/ Måste vandra på stan och leta efter någon topp till kvällens fest, sedan är det väl mest att åka till festen som ligger mellan Uppsala och Enköping.

Nu blev det långt. Fast det tycker ju du om... :)

4:58 em  
Anonymous Anonym said...

kul med en till utlandssvensk blogg, fast jag i min inte direkt reflekterar över skillnader utan bara blajar på om mitt vardagsliv!

5:02 em  
Blogger Thérèse said...

Per - haha , tyvärr var det aldrig några sura lappar i köket i den studentkorridor jag bodde i.

Johanna - visst gillar jag när det blir långt. Jag har också tänkt på skura golvet. Det kan inte vara någon som gör i en tvättstuga. Vi får väl ta en fika eller nåt när jag flyttar till Sverige. Jag kommer ju att vara en del i både Stockholm och Uppsala och du är naturligtvis välkommen att hälsa på spöket i prästgården på Ekerö

Moni - kul att du har hittat hit. Jag ska ju bara vara utlandssvensk till november. Hart bestyämt mig för att flytta hem i förtid. Läser väldigt gärna andra utlandssvenska bloggar

6:34 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag som är livrädd för spöken kanske skulle komma och övervinna min rädsla... :)
Kommer jag till Uppsala på fredag skulle vi kunna ta en fika på lördagen, men som sagt, det lutar åt att det är på lördagen jag åker. En fransksvensk bloggträff tycker jag faktiskt annars är ett måste när du är tillbaka i november! Det hade ju varit roligare i Paris, men nu befinner sig ju de flesta i Sverige.

6:39 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - hittar inte ditt mail men om du mailar kan du få mitt mobilnummer så kan du ringa om du får tid över. Jag har ingas särskilda planer för helgen än men kommer definitivt att vara i Uppsala och är nog ganska flexibel. Naturligtvis måste vi se till att det blir fransk-svensk bloggträff och klart du ska träffa mitt spöke:)

6:47 em  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Så roligt att upptäcka udda vanor i sitt eget hemland. Sånt som man trott är mänskligt. Men så är det bara svenskt.

6:57 em  
Blogger Thérèse said...

Maria - ja det är faktiskt kul att upptäcka så mycket märkligheter i sitt hemland. Systembolaget är en annan sak som känns en aning konstig...

7:27 em  
Blogger Anna Malaga said...

Ja, hjälp! Jag höll pâ att bli ruinerad efter en dag pâ Kungliga Slottet med en kissnödig son... Det värsta är ju när man inte HAR nâgra mynt.

7:54 em  
Anonymous Anonym said...

I Sverige finns det inget som heter "gratis", iaf om man jämför med Spanien. En gång i Granada tiggde jag till mig ett ölglas, som det stod Alhambra på, som souvenir och servitrisen diskade glaset, slog in det i papper och vägrade att ta betalt för det.

9:18 em  
Anonymous Anonym said...

Tyvärr hittar jag ju inte din mail heller... :) Men min är barajagjohanna@hotmail.com

9:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home