tisdag, september 19, 2006

hem eller bort

Sitter och funderar på en summering av min månad i Sverige. Vet inte vad jag ska skriva. Kommer nog med en bättre och utförligare summering om några dagar. Då kommer också alla mina Sverige-bilder eftersom jag glömde överföringssladden i Madrid. Så räkna med bildkavalkad.
Även om jag tvekar då och då så vet jag att jag gör rätt som flyttar tillbaka. Egentligen tvekar jag inte. Bara mycket som känns jobbigt ibland.

Jag har haft det jättebra och lugnt och skönt i Sverige. Har träffat vänner jag verkligen har saknat , inte pratat eller lyssnat till annat språk än svenska. Känns nästan som om jag inte kan spanska längre. Fast det kan jag förstås.

Det ska både bli skönt och jobbigt att åka tillbaka till Madrid. Jag är så inställd på att börja mitt nya liv på Ekerö utanför Stockholm att det känns lite jobbigt att åka ner till Madrid och vänta. Samtidigt har jag naturligtvis längtat sjukt mycket efter mina barn och det ska bli underbart att krama dom igen.
Naturligtvis ska det bli skönt att i en månad få njuta Madrid-klimat innan jag bosätter mig i den svenska vintern.
Bara att få gå omkring på Madrids gator , kanske äta några tapas , dricka gott spanskt vin och en café cortado (mitt favoritkaffe) kommer att bli hur bra som helst. Trots allt så älskar jag ju staden Madrid oerhört mycket även om jag inte vill bo där just nu.

Igår besökte jag min sons blivande skola på Ekerö och fick väldigt bra intryck. Visst är skolan i Spanien också bra men det här tror jag kommer att bli ännu bättre. Jag är nöjd och har haft en helt fantastisk månad även om jag inte har gjort särskilt mycket. Men att bara ta det lugnt , fundera , mysa och ha det allmänt bra är inte så dumt.

Vet inte riktigt om Madrid är hemma eller borta nu. Känns som tiden i Madrid på något sätt tillhör det förflutna även om jag ska dit igen. Förut tänkte jag att därhemma var därborta det vill säga i Madrid men nu är jag inte lika säker längre. Sverige och världens vackraste huvudstad är nog trots allt alltid där hemma.
När jag kommer tillbaka till Sverige har jag en fantstiskt prästgård som ligger underbart vackert på landet att flytta in i. Förhoppningsvis har jag snart ett jobb också.

Troligen kommer jag att blogga och läsa och kommetera bloggar flitigare från Spanien. Nu har jag bara velat njuta av mitt Sverige och den vackra och varma sensommaren och hösten.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad roligt att läsa dig. Hoppas verkligen du är flitigare när du är tillbaka i Madrid. ;) Hihi. Jag ser fram emot att få se alla bilder dessutom!

5:43 em  
Anonymous Anonym said...

Ska bli kul att se dina bilder från Sverige. Du kanske har fotat "med lite mer spanska ögon" än vad vi här hemma gör. Ha det!

P.S. Jag har börjat skriva om Ecuador nu. :)

11:11 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag blir garanterat flitigare på bloggandet i Madrid , har ju redan blivit det.

Pumans dotter - kul , måste surfa till din sida och läsa om Ecuador

12:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home