torsdag, september 14, 2006

rösta!

Med risk för att bli ännu mera pretto tänkte jag tjata lite till om hur viktigt det är att rösta på söndag. Över hela världen dödas och fängslas människor för att dom vill ha demokrati och fia val. Vi som lever i ett land med allmäna och fia val bör värdesätta det genom att utnyttja vår rätt att rösta.

I Sverige finns en ganska utbredd medvetenhet om politik och politiska frågor. Jag tycker att likgiltigheten är mindre och intresset större än i många andra länder. I riksdagsvalen brukar vi också ha ett högt valdeltagande. Något som jag hoppas ska fortsätta.
I somras läste jag i en spansk tidning att fler amerikaner hade röstat i finalen till Idol än i senaste presidentvalet. Även om man spontant skrattar till en aning är det egentligen väldigt sorgligt.

Kan också berätta att jag faktiskt firade 50000 besökare igår med god mörk choklad som jag fick av en kompis (några bitar ligger kvar hemma på köksbordet) och lite laphroaig. SMS -skålade med en kompis innan jag tömde laphroaigglaset. Inte samma känsla som vanligt skålande men hyfsat kul ändå.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är helt sjukt hur lågt valdeltagande USA har...

Jag hoppas Sverige höjer sitt i år. Hade varit kul om det kom upp i 90%. Svårt att tro dock.

Men... rösta förihelvete... ;)

2:34 em  
Anonymous Anonym said...

Självklart ska det röstas! :D Mycket viktigt!

Och 50,000 besökare? Det var inte dåligt! Grattis! :)

2:44 em  
Anonymous Anonym said...

Tyvärr så fyller jag inte år föräns 21 november och FÅR inte rösta. Alla mina kompisar retar mig!

3:05 em  
Blogger Per said...

I Sverige är alla 5 partier lika i princip, så därför blir valet bara skendemokrati (även om man kan tycka det är skoj med alla valsedlar och valståej). De små partierna med en utmanande agenda har inga ekonomiska medel (förutom högerextrema, som står företagare som typ "Sjöbo-Olle" nära) har ingen chans. 4% spärren borde sänkas till 1%. Dessutom borde alla blankröster räknas och resultera i "tomma stolar" -Då djävlar hade folkets missnöje över nyliberalismen synts, max 50% av platserna fyllda!

4:06 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - USA har tydligen ett komplicerat system för att rösta med registreringar och såntoch man kan bli fråntagen sin rösträtt om man till exempel suttit i fängelse. Sen känns det ju inte som om det är så stor skillnad på republikaner och demokrater.

Linda - tack

Mimo - tråkigt men nästa gång får du rösta...

Per - dom 5 partierna? Det finns ju iallfall 7 riksdagspartier.

5:42 em  
Blogger Per said...

5 eller 7? Jag kanske mindes 70-talets snack om partierna? SAP,VPK -MSP,FP,C men så lirkade ju Fälldin in KDS's Alf "badbyxa" Svensson, så blev dom 6, och sen kom miljöpartiet när Birger och gänget slutat trädkrama, och så blev dom 7. Men då snackar vi 80-tal, för KDS hängde alltid på snöret precis som "kamrat 4%" (VPK) gjorde (på den tiden då Lasse Werner groggade hårt på pelikanen på söder).

9:04 em  
Blogger Thérèse said...

Per - du är som en hök på min sida ;) När Lasse Werner groggade på Pelikanen , det var tider det. Nu är han visst ordförande i en akvarieförening. Inte lika häftigt kanske. Undrar om Lasse Ohly tar sig en grogg eller två på Pelikanen? Han bor ju på Söder iallfall

5:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home