söndag, september 24, 2006

gnäll

I kväll slog en rejäl förkyldning till. Nästan direkt efter jag hade ätit sunkig kinesisk take-away mat. Kul. Vill inte bli sjuk men har ont i halsen och känner mig konstig i kroppen. Känns skönt att dricka massa varmt te och allt som är skönt är ju bra säger dom som vet.

Så krånglar Spanairs nätbokning när jag försöker fixa flygbiljetter till Sverige för mig och barnen. Verkar som jag får vänta till imorgon och ringa dom istället. Även min dator har passat på att strula ikväll. Eller rättare sagt brandväggen fick ett spel men nu verkar jag ha fixat det.

Får lite ångest av att tänka på att jag behöver ett jobb snabbt som bara den. Kommer att bli så ohyggligt fattig annars. Inte kul när man bor ensam med två barn. Känner mig som världens struligaste ibland...

Får äevn lättare ångest av att jag och barnen ska bo hos mina föräldrar 1.5-1 vecka innan vi flyttar in i huset på Ekerö. Det blir mycket tjat och miljoner frågor. Jobbigt.
Känns också jobbigt att fixa flytthjälp. Att bära grejer , vissa ganska tunga , tillhör ju sällan folks favoritnöjen. Så det känns lite småjobbigt att fråga om.

Till råga på allt har det varit kallt , regnigt och mulet som en svensk höstdag i Madrid idag. Jag skulle ju njuta sommarvärme och sol innan jag flyttade till novemberrusket i Stockholm.

Jag vet ju att jag gör rätt som flyttar men det är lite jobbigt innan man kommer i ordning. Bara jag kommer i ordning på stället jag ska bo och mina barn finner sig till rätta i skolan och på dagis och jag hittar ett jobb så kommer allt att kännas bra. Egentligen känns allt ganska bra nu. Mycket bättre än när jag satt och velade och funderade fram och tillbaka hela våren och sommaren.

Dagens dunderförkyldning hade jag gärna varit utan. Någon som har några bra knep hur man snabbt blir av med den?

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Echinacea. Finns på hälsokosten i Sverige och apoteket i Frankrike. Vet ju inget om Spanien som bekant. Men jag vet inget som botar så bra som det.
Min klasskompis när jag gick på Wången botade mig med en blandning av honung, varm mjölk och vitlök. Men det var det absolut äckligaste jag någonsin druckit.
Krya på dig.

12:04 fm  
Blogger Thérèse said...

Tolken - tack , jag skulle tro att det finns i Spanien. Många säger att Echinacea är så bra men jag har aldrig provat. Brukar sällan vara sjuk.
Varm mjölk , honung och vitlök låter inte gott.

12:06 fm  
Blogger Coola Morsan said...

Jag hörde från en nära källa att hon, när förkylningen redan brutit ut ordentligt, att hon blev bra så mycket bättre efter att ha ätit en hel rå gul lök.

Har inte testat själv..

2:03 fm  
Blogger Thérèse said...

Coola morsan - haha alla knep är bra men en hel rå lök låter lite jobbigt att få i sig. Magen lär väl protesera en del. Får se om jag blir så desperat att jag försöker

2:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Kan Jang, finns det i Madrid måntro? Annars är det ett hett tips som lindrar förkylning. Och så mycket c-vitaminer förstås. Vräk i dig apelsiner.

Det där med flytthjälp är jobbigt... flytta överhuvudtaget, det gillar jag inte. Allt blir jobbigt och irritationer flyger genom luften. Eller ja, kanske bara är jag som är så? :)

8:32 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag ska kolla , vet inte om det finns här men det är väl inte omöjligt.

Visst är det jobbigt att flytta och innan man kommer i ordning på nya stället och har allt i kartonger och det är omöjligt att hitta något.
Det ska bli skönt när min flytt är över.

11:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, när man väl har flyttat, är det helt underbart!

12:00 em  
Anonymous Anonym said...

En gång åt jag två stora gula lökar - en vardera i ett pitabröd tillsammans med lite ketchup och ost.

Efter en macka började det kännas i magen... och när bägge bröden var uppätna...

Det sved i magen. Rejält.

Men det var åtminstone en ny upplevelse jag fick förminna!!!

Jag lärde mig att aldrig mer återupprepa denna gastronomiska utsvävning.

7:29 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - din gastronomiska utsvävning låter inte som någon höjdare. Nästan lika kusligt som att käka kött eller fisk , jag ska nog inte prova

11:33 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - jag antar att din gastronomiska utsvävning inte botar förkyldningar och då känns det inte direkt aktuellt...

11:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home