söndag, september 24, 2006

bildkavalkad

Jag har ju lovat bildkavalkad från Sverige så håll til godo. Fortsättning följer säkert för jag har tagit många fler bilder.

Större delen av tiden i Sverige tillbringade jag i Uppsala.


som mest är känt för sin domkyrka



och sitt universitet. Här kryllar det av studenter.



Alla studenter verkar cykla överallt och sakna trafikvett. Kan vara störande när man kör bil och promenerar. Naturligtvis parkerar dom cyklarna vid skyltar där det står att cykelparkering är förbjuden.



Många känner säkert till att Pelle Svanslös och hans kompisar bodde i Uppsala



Vid Stora Torget ligger Åhlens som håller till i ett fult hus. Jag har till och med träffat folk som vägrar gå in där för att huset är så gräsligt. I förgrunden valstugor som sig bör i en demokrati och i bakgrunden dåligt och grått väder.



Här syns stans moderna järnvägsstation och ett tåg på väg norrut. Uppsala kanske inte är det främsta resmålet för den som är intresserad av rost.



Även om det självklart finns goda möjligheter för den driftiga



Är man inte ute och letar rost kan en promenad vid ån rekommenderas



Det finns en hel del trevliga ställen längs ån där man kan sätta sig och vila fötterna och kanske dricka dåligt kaffe ur en pappmugg och läsa en god bok



I Uppsala kan man efter sin power-walk njuta en så här god After-Eight Latte samtidigt som man följer byggnade av Musikens Hus utanför kaféfönstret. Den är hur god som helst och jag kommer absolut att dricka den nästa gång jag har vägarna förbi.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den första bilden är en av mina favoritvyer från Uppsala. Kolla här: http://barajagjohanna.blogg.se/090706170211_vlbehvliga_dagar_ge_mig_fler.html , så får du se en bild från samma ställe. Har fotat där många gånger, tycker Domkyrkan ser så ståtlig ut där den sticker upp ovanför de gulliga husen.

Kul med massa bilder!

10:42 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Visst är Uppsala fint och domkyrkan mäktig. Jag har fler bilder som jag ska lägga upp vid nåt tillfälle. Har även varit duktig och mailat iväg bilder till kompisar som jag inte vet om dom vill ha.

10:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home