söndag, september 24, 2006

fortsättning på bildkavalkad

Jag var ju inte bara i Uppsala som har fått ett eget inlägg nedan utan besökte också en del andra platser i landet.




Stockholm tillhör nog en av världens vackraste städer. Allt vatten ger stan en vacker och säregen prägel och ett speciellt ljus.



Förr bodde arbetarna på Söder men nu har det blivit dyrt och trendigt att bo där. Själv är jag faktiskt född på Söder och bodde där första delen av mitt liv.



Gamla Stan är vacker fast något av en turistfälla full av dyra "souvernieaffärer" som alla säljer samma saker.



Jag har bott ganska många år i Göteborg som grundades 1621 av Gustav II Adolf. Här står han och pekar var den nya staden ska ligga.



Kopparmärra är en populär mötesplats i centrala stan.



Vid konstmuseum på Götaplatsen står Poseidon av Carl Milles staty.



Kikar man ner när man passerar över Götaälvbron ser man hamnen , Hisningen och en numera stängd kinarestaurang. Sea Palace hade faktiskt god och prisvärd asiatisk buffé.



Naturligtvis hann jag med ett besök i det natursköna Dalarna. På bilden syns Siljan.



Dalarna bjuder inte bara på skön natur utan stora möjligheter till shopping. Här syns Kupolens köpcenter i Borlänge. Bilden är snodd från Borlänge kommuns sida. Det var ingen snö när jag passerade där i början av september.



Naturligtvis finns stål , industrier och en del rost i Dalarna för den som önskar.

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ooh, jag är störtförtjust i Söder, oavsett hur trendigt eller ej det är ;). Efter att ha bott i en närförort till Sthlm innan jag begav mig till Japan, känns Söder som ett naturligt steg när jag återvänder till Sthlm... När nu det blir :P

7:06 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - jag är också förtjust i Söder. Fast nu kommer jag att hamna på Ekerö istället när jag återvänder till Sverige. Känns helt okey det också.

7:08 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, Stockholm är verkligen vackert! Speciellt det där fotot från Stortorget tycker jag är fint. För ett tag sedan var jag och hälsade på hos en halvbekant som bor i det röda huset. Vilket läge och vilken utsikt! Lägenheten var helt underbar med öppen spis osv. men jag är inte så säker på att det är så kul att sitta och mysa i soffhörnet på en fredagkväll när folk är ute och festar...

Ekerö är ju superfint! Du kommer säkert att trivas där. :)

7:54 em  
Blogger Thérèse said...

Pumnas dotter - oj vad häftigt att bo mitt på Stortorget. Fast jag kan ju tänka mig att det kostar en del och att det inte är så kul vissa tider på dygnet och året.
Ekerö är jättefint , jag kommer att bo i en by på landet men ändå ha både stan och vattnet i närheten. Blir nog bra. Måste bara hitta ett jobb också...

10:14 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, se där, Kupolen - min arbetsplats! :)

10:41 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha jag stannade till vid Kupolen på väg tillbaka till Uppsala och handlade lite blnad annat ett te jag skulle ta med till Madrid. Men det är kvar i Sverige...

10:48 em  
Blogger Anna Malaga said...

Pâ tal om jobb: kan du inte jobba pâ inköpsavdelningen pâ nâgot statligt eller privat företag? Jag har jobbat mycket med inköpare pâ sjukhus och det är ett rikyigt bra jobb. Ingen aning om hur man fâr ett sânt jobb i Sverige, men i alla fall....
Kan du inte sätta upp dig som lärarvikarie under tiden? I november börjar väl sjukskrivningarna trilla in?
Fina bilder, förresten!!

11:19 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - tack , jo jag funderar på lärarvikarie (jag kan ju lära dom spanska och några andra ämnen) och dagisvikarie skulle också vara okey. Jag har ju jobbat på dagis även om det är ganska längesen. Inköpare skulle vara helt okey jobb men hur får man det?

11:23 em  
Anonymous Anonym said...

Attans, då skulle du skrikit till, så kunde jag kommit till teaffären och handlat lite jag också, och sagt hej samtidigt ;)

11:28 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - synd ... men vi får försöka få till en fika senare , jag är ju snart tillbaka i Sverige. Kan tipsa om en blandning av 7 kinsiska teer som heter Mittens Rike, som jag inte har hittat på så många ställen som finns i kupolen. Prova , du kommer inte att ångra dig.

11:30 em  
Anonymous Anonym said...

Det ska jag testa! Tack för tipset!

8:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home