torsdag, augusti 10, 2006

Yerba mate

Yerba mate är en dryck som främst dricks i södra Sydamerika i länderna Argentina , Uruguay , Paraguay och Brasilien. Jag blev nyligen bjuden på det av två tjejer från Argentina. Jag har druckit det tidigare också men det är inte min favoritdryck. Jag tycker det smakar som en blandning av torrt gräs och beskt te. Visst kan jag dricka det men jag dricker hellre både vanligt te och kaffe.

Iallfall är det en verklig nationaldryck i Argentina.Överallt ser man folk som går runt med dom speciella mate-muggarna och en termos. Då och då ser man faktiskt det även på Madrids gator.





Mate-muggen är ofta en torkad och urgröpt kalebass som kan vara vackert dekorerad. Den fyller man med den torkade och söndersmulade växten. Så slår man på en liten skvätt hett vatten , låter det dra en stund. Det ser då ut som en sörja. Man sticker sen ner ett speciellt sugrör som kallas bombilla i sörjan och sörplar i sig drycken. Bombillan har små hål längst ner så inte matebladen sugs upp.

Tydligen ska yerba mate vara mer uppiggande än kaffe och te. Det påstås också innehålla diverse nyttigheter som motverkar cancer. Dessutom sägs mate minska aptiten och öka fettförbränningen så i Frankrike används det vid viktnedgång.

Argentinaren Ernesto "Che" Guevara växte upp med yerba mate i Buenos Aires. Han sägs ha varit så beroende av drycken att han under sin tid på Kuba såg till att få regelbundna leveranser. Dom kaffedrickande kubanerna sägs ha tyckt Ches vana att dricka mate dagligen var en smula underlig.

Mate går att hitta i Sverige för den som är intresserad. Brukar finnas i en del större kryddaffärer eller teaffärer eller i vissa invandrarbutiker.
För den som är intresserad kan jag rekommedera den här
sidan om mate.
Läs också om mate på Nadias blogg

3 Comments:

Blogger becka said...

Ser hyfsat "knarkigt" ut;-)

11:17 fm  
Blogger Thérèse said...

Beacka - haha fast det är inte knarkigare än kaffe eller te

2:58 em  
Anonymous Anonym said...

vad är en invandrarbutik? :S

7:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home