söndag, augusti 06, 2006

debatt

Jag gillar ju som bekant kommentarer. Här får ni gärna kommentra hur mycket ni vill och om vad som helst och skriva hur långa kommentarer ni vill. Ingen ska känna att ni skriver för mycket eller för ofta. Jag älskar kommentarer så fortsätt skriv så många och långa ni orkar. Inlägget om köttätande blev ju till min stora förtjustning en ordentlig debatt. Så fortsätt gärna debatten där eller debattera på något anant inlägg.

Ska väl avslöja att jag vanligen är en väldigt resonabel vegetarian som inte lägger mig i vad andra äter eller försöker omvända köttätande kompisar. Det är ytterst sällan jag får höra något negativt för att jag är vegetarian.

Hur som helst känner jag mig provocativ och fortsätter provocera med några nya bilder. Här i Spanien är kanin en ganska vanlig rätt som säljs i affärer. Tror inte att det är så vanlig i Sverige.






tre kaniner

Nu är inte det här varken någon matblogg eller omvända-folk-till-vegetarianism-blogg utan en resblogg och jag är nominerad i en omröstning där Sveriges bästa reseblogg ska koras. Så gå in och rösta här
Jag vet att många bra och flera av mina favoriter är nominerade så ni måste ju inte rösta på just mig men jag blir självklart glad om ni gör det.

17 Comments:

Blogger Knaster said...

Två kaniner och en hare! ;)

1:40 fm  
Blogger Knaster said...

Eller fasen, är det en vildkanin? *trött*

1:41 fm  
Blogger Thérèse said...

Cindy - ska föreställa en vildkanin , men man ska väl varken äta det eller hare eller hur?

1:41 fm  
Blogger Knaster said...

Therese: Nää, jag försökte bara vara messerschmitter du vet. Vildkaninen likna väldigt mycket en harpalt jag nappade upp för två år sedan. SAKNAAAAAR den söte lille rackaren!

Har du sett knappnytt än förresten? ;) http://www.knappnytt.nu/ShowEpisode.aspx?id=5

2:19 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Det är helt klart en kanin, harar har längre öron.
Som vanligt tycker jag det är hyckleri att vara köttätare och inte äta ¨"gulliga" djur. Griskultingar är underbart söta, men eftersom de inte finns i djuraffärer, är det fâ som ser dem.
För mig är det samma sak att äta en jagad kanin eller hare som en slaktad ko. Skillnaden är ju att vildkaninen har haft ett bättre liv. (betydligt bättre än en "sällskapskanin" i bur)
Sen mâste man ju tänka pâ att en massa djur blir levande uppätna varje dag av andra djur. Naturen är vacker, men grym.
Människans uppodling av naturen är förresten ett av de största hoten mot djurlivet, eftersom deras naturliga miljö försvinner.

7:53 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - jag håller med , äter man kött så kan man väl äta en kanin lika gärna som en ko. Visst har en vildkanin ett bättre liv än en "sällskapskanin" i en bur

10:52 fm  
Blogger Unknown said...

Ha ha, skrev nästan exakt samma sak om bloggtävlingen nyss:)

Det är ju ganska svårt att skriva "rösta på mig" när man själv röstat på Travelaid:)

2:22 em  
Blogger Johan T said...

hej therese, gillade ditt inlägg om maten. tog mig friheten att länka till ditt inlägg från min blogg... :)

6:47 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jag har inte heller röstat på mig själv , har faktiskt inte röstat alls än

Sukha - åh tack vad glad och smickrad jag blir , länka så mycket du vill , det är bara roligt

7:13 em  
Anonymous Anonym said...

Precis som sukha har jag också länkat, och skrev ett eget inlägg var jag bara tvungen att göra. ;)

9:39 em  
Anonymous Anonym said...

Ah, jag vill också till
Madrid!!!

Kaninkött förefaller vara tillgängligt där - och det är säkert mört och gott!!!

Jag gissar att jag har en väldigt ohämmad inställning till mat - för när jag hade sett "Supersize me" blev jag så sugen på burgare att jag var tvungen att köpa mig en meny på MacDonalds - direkt efter filmen...

Jag har vidare ätit gräshoppor! Blev besatt av tanken som liten - så min pappa hade inget annat val än att åka till saluhallen och köpa ätliga gräshoppor.

Har även provat myror och kålmaskar!!!

Kålmask smakar precis som salladskål kan jag informera! Konsistensen är dock inte densamma som kålets - och proteinhalten är skyhög vid en jämförelse...

Hångla någon?

10:03 em  
Anonymous Anonym said...

Ytterligare en sak, Therese!

Jag skulle väldigt gärna vilja göra ett gästinlägg på din blogg, som du erbjöd.

Inlägget skall behandla det felaktiga i att underskriva många - inte samtliga - av de massmail som sänds ut för någon god sak, exempelvis räddandet av Sydamerikas regnskogar.

10:20 em  
Blogger Lugnetetc said...

I Frankrike är det också lätt att hitta kaninkött. I Sverige måste man till saluhallar...

Jag fattar inte att folk blir så provocerade över dem som inte äter kött. Skaffa ett liv?

12:33 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - du har onekligen mysko matvanor... Som jag skrev ovan , maila mig så ska jag lägga ut ditt inlägg på bloggen.
Nu är inte den här bloggen någon dejtingservice men kommer du till Madrid så vet jag en bar med en ytterst hångelvänlig bardisk ...

Fred - maken åt kanin när vi var i Paris förra året , men han tyckte inte det var särskilt gott , ganska konstig smak sa han

12:41 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , jagb är smickrad , kul att kycklingbilden kom till användning

12:42 em  
Blogger Basilika said...

ok, ar jag helt knapp nu men jag hade en supersot kanin nar jag var yngre, samtidigt har jag atit kaninkott och tyckte att det smakade gott? Nej, jag skulle inte ha velat atit upp just min sallskapskanin (som fick spring los i tradgarden om sommrarna och var mjuk och gosig) men jag har inga problem med att ata kanin i allmanhet.

3:19 em  
Blogger Thérèse said...

Basilika - jag tror din inställning är väldigt vanlig , så resonerar nog dom flesta som äter kött.

5:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home