tisdag, augusti 08, 2006

varmt

Jag trodde aldrig att jag skulle störa mig på värmen men nu vet jag inte längre. Här är hysteriskt varmt , många dagar över 40 grader och inte ens på nätterna sjunker tempraturen under 30 grader. Just nu tycker jag det ska bli ganska skönt att njuta svenska sensommar tempraturer. Sen kommer jag säkert att börja klaga på den svenska kylan och längta efter värmen i Madrid.

Visst jag gillar värme och ogillar verkligen kyla men problemet med den här värmen är att jag inte kan sova. Jag vaknar flera gånger varje natt och är helt blöt av svett. På dagarna får det gärna vara hur varmt som helst och jag älskar dom varma kvällarna när solen har gått ner. Men jag önskar att jag hade kunnat sova. Någon som har något knep?

Ska man besöka Madrid är våren eller hösten absolut bäst. Sommaren är galet varm och vintern kan vara ganska kylig. Speciellt på morgonen och kvällen kan det vara kallt även om det kan vara soligt och ganska skönt mitt på dagen.

Dom två gångerna jag har varit i Hong Kong har det varit ordentligt varmt. Fast nästan samtliga restauranger där har en tendens att dra på luftkonditioneringen så häftigt att man nästan sitter och småfryser. Det är faktiskt en bra idé att ha med en tröja eller en kavaj när man går på restaurang i Hong Kong.

11 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Har ni ingen AC hemma? Är det dyrt?

1:20 fm  
Blogger Thérèse said...

Cliff hanger - ja det är dyrt kostar minst 3000-4000 kronor , vi har fläktar istället men jag är inte så förtjust i att det blåser på mig när jag sover

1:22 fm  
Blogger Thérèse said...

cliff hanger - vi har pratat om att köpa men det har inte blivit av än , får se

2:11 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Therese, jag har skrivit en del knep pâ min sida, det senaste inlägget. Jag skrev den utan att ha läst här, vi verkar vara ganska trötta bâda tvâ, hehe...men du ska vÄl âka snart?
Just nu verkar jag ha nâgon slags bloggerstrul och kan bara se min (och din) uppdaterade framsida via lÄnken frân Nadias sida, verkligen mysko....
I alla fall, hoppas du kan se den.

8:57 fm  
Anonymous Anonym said...

luftkonditionerings förkylningar suger, jag sportar en just nu...

10:43 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Hmmm, nu ser jag att det var tips för att kunna sova du ville ha. Ja, det är lite knepigare. Jag brukar alltid vara i Sverige sâ här ârs, och faktum är att jag börjar förstâ varför.

11:06 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - jo o nio dagar bär det av norrut , där man kan sova och andas...

Argaste - japp dom suger och går aldrig över heller

11:40 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - jo jag läste ditt inlägg om värme satt här och kunde inte sova så jag skrev det här efteråt. Värmen är ok bara den kunde hålla sig borta när jag ska sova

12:22 em  
Blogger Anna Malaga said...

Aha, sâ du kan se mina nya inlägg. Det är väl bara jag som inte ser dem dâ...

1:13 em  
Anonymous Anonym said...

Samma sak här i Taiwan. Ta en tröja med dig även om det är 38 grader varmt ute. Kommer förresten ihåg när vi flyttade till Dallas, Texas 1995 - de hade en hel månad med varje dag över 40 grader mellan juni och juli, rekord sedan de började göra mätningar. Luftkonditioneringar pajade till höger och vänster och folk dog som flugor i värmen. Det var första gången jag upplevde att man satte ut handen genom bilfönstret för att svalka sig och luften var varmare än kroppstemperaturen - det kändes nästan som det brändes.

6:41 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - jodå jag såg dom

Perry - Jasså taiwaneserna är också galna i luftkonditionering. Texas låter ju ungefär lika hyseriskt varm som Madrid nu , jag tror så gott som alla dagar i juli och augusti har varit över fyrtio grader , klart förslöande. Fast kvällarna är underbara , när det är varmt och skönt men ingen brännande sol

12:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home