torsdag, augusti 10, 2006

Älskade Madrid

Alla som kommer hit till Madrid brukar bli alldeles förälskade i stan. Jag kan inte riktigt förklara vad det är. Det är något med folket , stämningen , atmosfären här i stan. Stans läge på en torr och dammig högplatå långt från kusten kan knappast kallas vackert. Här i norra delarna har vi dock bergen i fonden. Min engelska kompis sa att han tyckte det såg ut som om stan låg mitt i Sahara är han såg stan och omgivningarna från flygplanet. Fast riktigt så torrt är det faktiskt inte.

Det finns inte lika många saker man MÅSTE se här som i städer som London , Paris och Rom. Visst finns här otroligt vackra byggnader och museum i världsklass. Det vimlar av roliga affärer , vackra promenadstråk , charmiga små torg och gränder och restauranger med underbart god spansk mat.

Ni är ju ganska många som läser och kommenterar här som har varit i Madrid. Kan någon förklara vad den här stan gör med alla som kommer hit? Alla verkar ju bli vansinnigt förälskade i den här stan.
Ni som inte har varit här än , ni måste absolut åka hit. Madrid är så mycket häftigare än den bland turister så populära staden Barcelona.

9 Comments:

Blogger Pumita said...

Det är människorna, livsstilen, den speciella mentaliteten, stämningen. Åh, det går inte att förklara, Therese, det måste man uppleva!

10:32 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - håller med att det finns vackrare städer med bättre klimat och mer mångfald då det gäller befolkningen. Ändå är det något magiskt med Madrid. Alla som kommer hit verkar drabbas av en häftig förälskelse i stan och vill bara återvända.

Pumans dotter - ja du har helst rätt det är en speciell stämning här som inte går att beskriva , den måste upplevas.

10:39 em  
Anonymous Anonym said...

Nu blev jag sugen på att åka till Madrid. Det som lockar mer med Barcelona är ju närheten till havet... Men jag blev väldigt sugen på Madrid nu. Finns det någon allmän pool om man åker dit när det är för varmt? :) Annars är ju storstäder utan vatten hemska i värmen. Som Paris.

9:39 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det finns gott om allmänna pooler , fast på sommaren kan vissa vara överfulla. Jag håller med om att närheten till havet är ett plus för Barcelona. Jag tror att Madrid är som bäst tidig vår eller sen höst kanske mars eller oktober. Då är det varmt och skönt men inte den här vansinninga hetten

11:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med, det är såååå svårt att sätta fingret på vad det är med Madrid men det finns ngnting magiskt där som jag inte kan hitta någon annanstans. Jag tycker
spanske sångaren Joaquin Sabina hittat av Madrids själ ganska exakt i hans låt: Pongamos que hablo de Madrid.
Texten följer nedan, jag bara älskar denna text så läs och känn Madrid:)

Allá donde se cruzan los caminos,
donde el mar no se puede concebir,
donde regresa siempre el fugitivo,
pongamos que hablo de Madrid.
Donde el deseo viaja en ascensores,
un agujero queda para mí,
que me dejo la vida en sus rincones,
pongamos que hablo de Madrid.
Las niñas ya no quieren ser princesas,
y a los niños les da por perseguir
el mar dentro de un vaso de ginebra,
pongamos que hablo de Madrid.
Los pájaros visitan al psiquiatra,
las estrellas se olvidan de salir,
la muerte viaja en ambulancias blancas,
pongamos que hablo de Madrid.
El sol es una estufa de butano,
la vida un metro a punto de partir,
hay una jeringuilla en el lavabo,
pongamos que hablo de Madrid.
Cuando la muerte venga a visitarme,
que me lleven al sur donde nací,
aquí no queda sitio para nadie,
pongamos que hablo de Madrid

5:46 em  
Anonymous Anonym said...

nej men nu blev det ju fel, mitt namn är marie inte madrid:)

5:50 em  
Blogger Anna Malaga said...

Marie, jag älskar ocksâ den lâten av JS.
Min absoluta favorit av honom är Así estoy yo sin tí, men han har en annan fin om Madrid som heter Caballo de Cartón, om vardagstristessen när man tar tunnelbanan frân och till jobbet. Jag tänker pâ den när jag ser alla frânvarande ansikten med blicken lângt i fjärran och när jag âker rutten tirso de molina - sol - gran vía - trinidad...

5:56 em  
Blogger Thérèse said...

Marie - tack , jag har helt missat den här låten , får ge mig ut och leta cd eller ladda ner. Jättefin

Anna - jag har verkligen dålig koll på spansk musik känner jag. Kanske borde jag köpa en cd med Joaquin Sabina

6:39 em  
Blogger Anna Malaga said...

Jaoaquin Sabina har mycker vackra texter.
Ironi, blandat med poesi, bitterhet, klarsynthet, ömhet...

9:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home