onsdag, juli 12, 2006

Vanuatu

Svenska Dagblandet skriver om en undersökning som gjorts av organisationerna New Economic foundation och Friends of the Earth. Organisationerna vill lyfta fram nya sätt att mäta välfärd med större fokus på miljön. Livslängden hos innevånarna , välmående och skador på miljön mäts.
Här finns hela rapporten och scrollar man ner till sidan 55 hittar man placeringen för alla länder.

Jag som gillar öar glädjer mig åt att det lilla öriket Vanuatu i Stilla havet kom på första plats. Där är medellivslängden över 70 år , människorna är nöjda och påverkan på miljön liten. Bland dom 20 första placeringarna var 10 stycken öriken. Genomgående ligger många relativt fattiga länder högt i undersökningen. Det europeiska land som har lyckats högst är öriket Malta som lyckats placera sig på en 40:de plats.

Marke Lowen på Vanuatu Online tror att människorna i hans land är lyckliga eftersom de nöjer sig med väldigt lite: "Detta är inget konsumtionssamhälle. Livet handlar om samhället och familjen. Det är en plats där man inte oroar sig. Människor här tar dagen som den kommer. Det enda vi fruktar är orkaner och jordbävninga"
Det känns som en ganska bra beskrivning på fattiga länder. Jag har svårt att själv sätta ord på det , och har ofta en känsla att inte alla förstår mig , men trots vår höga levnadsstandard och välfärd i Europa saknar vi nåt som finns i den så kallade Tredje Världen. Där finns ett förhållningssätt till livet (och döden eftersom det inte är ovanligt att människor dör unga) som är djupare , vackrare och mer tilltalande än det vi har i Europa. Även om livet många gånger är fattigt och väldigt hårt finns i många länder i den så kallade Tredje Världen en generositet och vänlighet som verkligen saknar motstycke i Västvärlden. Man lär sig otroligt mycket på att umgås med fattiga människor. Det här brukar mina vänner som kommer ifrån eller har bott eller rest mycket i fattiga länder förstå direkt och jag brukar inte behöva förklara det närmare för det är mycket svårt att sätta ord på. Jag vill ju inte heller romantisera bilden av männsikor och länder som har det svårt för fattigdom och mänskligt lidande är naturligtvis ohyggligt.

Jag skulle rekommendera alla människor att någon gång i sitt liv resa till ett fattigt land. Visst kan det vara mycket smärtsamt att se fattigdom på nära håll men man lär sig så mycket och ens tankevärld förändras verkligen. Så länge en stor del av världens befolkning lever i fattigdom och misär kan vi aldrig få ett helt bra liv på jorden även om vi "stänger in oss" i Europa.

Sverige hamnade på en 119 plats visst har vi hög livslängd men folket är "bara" ganska lyckliga men vår industri påverkar miljön och det drar ner betyget. En väldigt intressant och tankeväckande rapport som jag kan rekommendera för den som orkar och har tid att läsa den.

6 Comments:

Blogger Nejma said...

Jag har bara kollat lite snabbt på den där listan över länder och såg att Sverige hamnade på 119:e plats medan Marocko hamnade på 37:e plats. Det är rätt intressant tycker jag! För väldigt många människor har svårt att förstå hur jag, som kommer från rika Sverige kan välja att bosätta mej i fattiga och outvecklade Marocko. Skönt att se att det finns även vetenskapliga anledningar till att det känns bättre att leva här. Jag tror jag får ta och läsa igenom den där rapporten lite noggrannare någon dag och skriva ett inlägg om detta.

/Nejma

9:27 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - det tycker jag absolut du ska göra. ser fram emot inlägget. jag har bara läst ytterst slarvigt. Jag förstår att du förstår mig när jag säger att det på många sätt är bätre och lättare att trivas i fattiga outveckalde länder.

9:35 em  
Anonymous Anonym said...

intressant att kuba ligger så högt upp, detta land som man ju trots allt bara hör talas om med negativa konnoteringar. (diktatur, guantanamo osv)

3:49 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - ja fast jag tror att Kuba är helt underbart trots alla brister. Guantanamo är inte Kuba utan tillhör USA , det är nog inget höjdarställe

6:02 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju i Latinamerika man ska bo. Det märks ju tydligt av den här undersökningen. :-)

7:37 em  
Blogger Thérèse said...

Susanne - Latinamerika vore inget dumt ställe att bo på. Jag gillar tanken på att bo på en ö också även om jag aldrig har gjort det

3:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home