tisdag, juli 25, 2006

en kommentar

Det här är inte tänkt att bli någon relationsblogg för det är inte mitt starka ämne och det finns så många andra som skriver bättre om det. Men under inlägget Jämställdhet fick jag en kommentar av Becka som jag tycker är värt att lyfta upp på bloggen. Becka är den bästa skribenten på bloggen Baraben som skriva av ett gäng IFK Göteborgs supportrar. Tyvärr håller hon på IFK men annars är hon felfri. Becka är en av dom få som läser här som kan skryta med att ha träffat mig i verkligheten , många gånger också. Hon är en av mina goaste vänner i Göteborg och en av dom jag verkligen saknar här i Madrid. Även om historien här nedan är lite sorglig så kan jag berätta att Becka är en himla glad och positiv person och en toppenmamma. Hennes barn är verkligen hur fina som helst. Sen är hon absolut rätt person att ta en fika med eller en öl eller fem , saknar dig gumman.

Egentligen är det väl irrelevant vad jag personligen anser men så att ingen ska tro att jag är någon bitter manshatare kan jag säga att det är precis tvärtom. Jag tror på kärlek och tvåsamhet , jag tror även att det finns livslång kärlek. Jag lever naturligtvis hellre med någon jag älskar än är singel. Fast jag är hellre singel än lever i ett dåligt förhållande. Sen är jag naturligtvis sunt cynisk och pessimistisk men det gäller ju hela livet inte bara förhållanden.

Becka gästbloggar här:

En mycket sorglig text som garanterat är sann för MÅNGA! Det finns par som faktiskt har levt helt jämlikt tills de får barn, men några år efter barnen är skilsmässan ett faktum. Jag vet par som levt ihop i tio år innan de får barn, men som tar ut skilsmässa ett år efter barnet är fött. Varför? en av förklaringarna är att man inte ordentligt pratat igenom vilka roller man ska ha, hur allt ska fördelas, vad man förväntar sig osv. Man är så glad över att man ska få bebis, ser allt rosenrött och tänker att allt kommer ordna sig, inte behöver vi prata om sånt? Vissa som verkligen pratar om det innan faller ändå in i stereotypa roller när barnet väl har kommit. Man kanske borde skriva ett kontrakt innan;-) Efter man har skilt sig blir rollerna ofta ännu tydligare. Vad det gäller mitt ex så har det tex varit så att han har det ena barnet varannan vecka, men det andra barnet får bara komma varannan helg, för han tycker det barnet är lite "besvärligare" Betala underhåll för det barnet som nästan alltid bor hos mig har det ändå inte varit tal om, "Varför ska du fått nåt jävla bidrag från mig" att den ynka summan som underhållet är givetvis går till kostnader för barnet spelade ingen roll. När jag efter några år ändå bestämde mig för att jag har rätt till detta underhåll för ena barnet för att klara mig ekonomiskt (jag betalar nämligen ALLT för BÅDA barnen, fritids, försäkringar, kläder, mediciner osv) bestämde han att som straff fick det barnet som redan var hos honom så sällan komma till honom ännu färre dagar (knappt alls med andra ord). Var det mig eller sitt barn han straffade då? när jag förklarade att det inte var jag, utan barnet som fick lida för detta blev svaret "Det är priset ******* får betala för att du sökt underhåll" På somrarna sen vi skilde oss har jag aldrig kunnat jobba eftersom pappan då helst vill vara barnfri och jobba extra och få lite mer pengar. Att jag som student inte hade nån inkomst på sommaren och verkligen behövde pengar då spelade ingen roll. Jag tyckte att han kunde ha dem lite på sommaren så jag kunde jobba lite, men nej, hans fritid och jobb var såklart viktigare. Min historia är inte på något sätt unik, många frånskilda kvinnor går på knäna. Alla ni därute som funderar på skilsmässa, se till att gå till Familjerätten med ditt ex för att få ett samarbetsavtal,Obs det är ingen domstol, utan ett erbjudande man kan få om att gå i samtal för att komma på en bra lösning. Mitt ex vägrade givetvis när jag tillslut ville att vi skulle göra detta, men hade jag krävt det INNAN skilsmässan var klar hade det nog gått lättare. Trots detta ångrar jag fortfarande inte att jag skilde mig, ingen ska behöva stå ut i ett fullständigt vidrigt äktenskap. med min nuvarande (är sambo och förlovad) var jag därför noga med att ta upp stora och viktiga frågor mycket tidigt i förhållandet för att inte ramla in i fällor igen. Var inte rädd för att ta upp sånt som är viktigt, det handlar ju om din/er framtid och liv! Många vågar inte prata om sånt i början av rädsla för att skrämma iväg killen, men om han inte är intresserad av att ni båda ska få en bra framtid är han väl ändå inget att ha? såna killar klarar i alla fall jag mig bra utan, då är jag hellre singel.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men å så trevligt att få reda på mer om Becka!! :) Heja blåvitt!

Men vilken tråkig historia det var :( Jag har inga barn men när jag får det hoppas jag verkligen att jag har turen att skaffa dem med någon som är vettig vare sig vi gifter oss eller skiljer oss...

Jag har en vän som just har gift sig, efter att de var gifta tyckte killen att allt liksm var klart så nu har han blivit extremt ojämlik och sitter mest med fötterna på bordet...om jag var min kompis skulle han åka ut med huvudet före

6:37 em  
Blogger becka said...

Haha oj vad paff jag blev över att mitt inlägg hade blivit en gästblogg...Tack för alla komplimanger om min personlighet förresten;-) saknar dig med. Jag hoppas att fler tänker över detta med att noga prata igenom roller och förväntningar när man inleder en seriös relation, det blir bäst för ALLA, kvinnan, mannen och eventuella barn. Jag utgår verkligen inte från att män är svin, men vet av erfarenhet hur lätt det är att falla in i stereotypa roller när man bildar familj. Jag tror också på kärleken och på IFK Göteborg såklart;-)Forza Blåvitt!

11:25 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - tråkigt att höra om din vän. Ja Becka är en toppentjej!

Becka - ja , det var så otroligt bra och tankeväckande att jag tyckte det kunde få bli gästblogg. Jag antog att du inte skulle misstycka. Du skriver väldigt bra på baraben så om du vill skriva om nåt annat än fotboll finns det alltid plats här ;) Jag hade kunnat skriva ännu fler komplimanger om din personlighet men nu var det ju inlägget. Jag vet att du tror på kärleken och är glad att du har hittat den. Sen har jag överseende med det där med Blåvitt ;)

11:35 em  
Blogger Stora Morran said...

Pommes! Jag blir helt rädd för att skaffa barn med någon. Man vet inte hur det kan arta sig. Säkert kan man inte se såna här tendenser när man lever i förhållandet och man är lycklig och mår bra. Jobbigt om den personen man älskade mest i hela världen och skaffade barn med visade sig vara en idiot.

12:57 em  
Blogger Thérèse said...

Stora Morran - bli inte det! Jag har aldrig ångrat att jag skaffade barn och vill gärna ha flera. Men det kan nog vara bra att prata innan hur man vill ha det och inte bara lita på kärleken.

1:11 em  
Blogger Basilika said...

Suverana inlagg - bade Thereses och Beckas. Jag har inga barn sa jag vet inte hur mycket far tycka till i amnet men jag blir tok-galen nar jag hor folk saga "jamen, det ar vad som ar bast for VAR familj", "det passar OSS bast", vilket alltid betyder att hon stannar hemma i flera ar med barnen, alternativt jobbar halvtid och han satsar pa karriaren. Och sen funkar det inte och blir skiljsmassa och sa star hon dar med dalig ekonomi och dalig framtida pension medans han plotsligt far det annu battre stallt. Jag har sett det for ofta och nar jag hor tjejer i min alder (30) saga det sa vill jag bara skaka om dem. (Och nagot som verkligen far igang mig ar kristdemokraternas forslaget om vardnadsbidrag.)

Om det blir nagra bebisar i framtiden sa ska jag ta Beckas rad och snacka igenom dessa saker ordentlig med den blivande pappan. Innan.

1:28 em  
Blogger Thérèse said...

Basilika - du får tycka hur du vill i ämnet , med eller utan barn. Jag har själv turen att ha en bra pappa till mina barn så även om vi kommer att bo i olika länder i drygt ett år nu så kommer han att vara pappa så mycket det går.
Beckas råd med ett ordentligt snack är ett jättebra råd att följa. Trevlig blogg du har förresten , tror inte jag har varit hos dig förut

8:56 em  
Blogger Anna Malaga said...

Therese - vad otroligt bra att du tog upp det här! Det är ett av mina favoritämnen och jag hoppas faktiskt att det blir lite debatt och diskussion för jag är hemskt nyfiken pâ vad man egentligen tycker i Sverige idag. Min bild av svenska familjer är nog lite för mycket färgad av pressen...eller kanske närmare bestämt nätpressen. :-)
Ditt originalinlägg var väldigt bra och träffande,men nu mâste jag komma med lite mothugg ändâ, hehe.
Jag tycker att du (och de flesta svenskar) utgâr för mycket frân den ekonomiska aspekten pâ det hela. Inte för att ekonomin inte är viktig, utan för att det ibland verkar vara den _enda_ centrala frâgan när man pratar om "kvinnofällan". Ibland tycker jag att folk verkar stirra sig blinda pâ t.ex pensionspoängen, som om framtiden pâ nÂgot vis är viktigare än nuet. Det är OK att slita ut sig under smâbarnsâren, s behöver man inte ângra sig när man blir gammal och mannen har stuckit med en ny flamma och alla sina pensionspoäng.
Varför talar man aldrig om barnfällan, familjefällan eller föräldrafällan? Jag kan själv inte tänka mig värre fälla än att vara tvâ heltidsarbetande med smâbarn och utan hjälp. Vissa är sâ dynamiska och aktiva att de trivs med det, men för mânga andra är det som att sitta fast i ett ekorrhjul. Bara lite input, det hade varit kul med lite debatt om det här.
Däremot tycker jag att du slâr huvudet pâ spiken när det gäller skillnaden mellan teori och praktik. Jag är född -69 och för min generation var det bara självklart att vi skulle vara jämlika. Det var inte ens lönt att vara feminist, det var ju inget jobb kvar att göra, liksom...
Sâ annorlunda det blev i verkligheten. Jag âkte till Spanien och gjorde klart för mina 2 sambos (en i taget, alltsâ) att om man bor med en svensk tjej mâste man göra ca hälften av jobbet och punkt slut. Han har precis lika stor skyldighet att ta hand om hemmet och jag lika stor rätt att läsa i soffan eller ta en öl med kompisar som han. Ärligt talat blev jag ganska förvânad över hur lätt det gick. Ännu mer förvânad blir jag över att höra svenska skolbarn säga "brorsan behöver inte hjälpa till sâ mycket hemma, eftersom han är kille" âr 2006.
Jag kan inte lâta bli att undra vad som har gâtt fel och varför tjejerna ger upp sâ lätt.
Att de är bara offer har jag svârt att tro. Varför separerar sâ mânga par innan första barnet fyller ett âr? Tragiskt egentligen, det handlar ju om en människa man har känt i mânga âr, bott ihop med och oftast valt att skaffa barn med. Är det mannen som har varit en totalt jÄmlik, dammsugande och bullbakande make och plötsligt blir som förbytt? Eller är det oftare kvinnan som inte har haft nâgot emot att göra det mesta jobbet hemma och sen inte orkar längre när hon ammar och nattvakar?
Oj, hjÄlp vad lângt det blev! Jag mâste bara säga att svenskarna sÄkert är de jämlikaste paren pâ jorden just nu, men de kanske gâr i "fällan" ändâ, eller i andra fällor de inte hade räknat med?
Väldigt svâr frâga, men intresant.

2:05 fm  
Blogger becka said...

Vilket intressant inlägg Anna, tycker det är kul att du vill debattera lite, för det behövs, ämnet är långt ifrån uttömt;-) Men måste bara säga att det här med pensionspoäng inte är en "liten2 fråga. Min mamma och en annan kvinna jag känner har varit "hemmafruar" och tagit hand om barnen. min mamma hade nog trott att pappa skulle ta hand om henne oavsett vad som hände. Nu är hon ensamstående med en pension på femtusen i månaden och får hela tiden skaffa mindre och mindre lägenheter trots att min yngsta bror fortfarande bor hemma. Den andra kvinnan har ca tvåtusen i månaden och har inte råd att skilja sig trots att mannen inte är snäll. det ÄR en kvinnofälla! men självklart finns det lösningar om man väljer att den ena föräldern stannar hemma med barnen (varför kan det inte vara mannen som gör det förresten? blir han retad av sina vänner då?) Den föräldern som jobbar borde lägga en stor del av sin lön på en pensionsförsäkring till den förälder som tar hand om hushållet. Man bör även kunna skriva ett kontrakt på detta.

7:58 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - Långt och intressant inlägg! du har absolut rätt i att i Sverige tänker man mer på pensionspoäng och framtida ekonomi och i Spanien lever man mer i nuet. Visst måste det vara jättjobbigt att vara två heltidsarbetande under småbarnsåren , samtidigt håller jag med Becka att det här är viktiga frågor. En spansk kille i min ålder som jag känner lite vagt berättade att hans föräldrar levde i en usel realtion och hans pappa hade älskarinnor och dom bråkade mycket och så. Både han och hans syster hade flyttat hemifrån för flera år sen men ändå separerade inte föräldrarna enligt honom berodde det på att hans mamma hade varit hemmafru hela livet och inte hade några möjligheter att hitta jobb och inte hade några pengar.

Becka - Bra idé med sånt kontrakt och att den som jobbar betalar på en pensionsförsäkring. Tyvärr är det nog sällan så i praktiken eftersom många har knaper ekonomi under småbarnsåren trots jobb.

Alla - ska påpeka att underhållet som nämns i inlägget ligger på drygt 1200 kr i månaden vilket inte alls räcker till dagisavgift , mat , kläder , medicin och allt annat som barn kostar. Underhållet har för övrigt inte höjts på 10-15 år.

1:00 em  
Blogger Anna Malaga said...

Becka - jag hâller helt med dig. Den gamla tidens självuppoffrande hemmafruar hoppas jag inte finns i vâr generation. Däremot kan det kanske finnas nya modeller av tillfälliga hemmaföräldrar, utan att folk mâste förfasa sig över det? I Sverige är nog skattetrycket det största problemet för folk som vill vara hemma längre, och att det är svârt att komma tillbaka till arbetsmarknaden.
Här är det lättare att vara hemma och att komma tillbaka efter det, men samtidigt svârare att vara arbetande smâbarnsförälder pga arbetstiderna. (Jag mâste skriva ett inlägg om det...)
Jag är hemmafru just nu, har varit det i snart fyra âr och börjar snart söka jobb efter det. Men jag hade jobbat i 15 âr innan jag blev det, bâde i Sverige och i Spanien, bâde hel- och halvtid och bâde inom lâg- och högavlönade yrken. Min man jobbade halvtid när sonen var liten och jag har ocksâ pluggat pâ distans under tiden.
Nyckeln är kanske att kunna vara flexibel. En man är ingen sÄkerhet som det var förr (eller som man trodde det skulle vara förr), men inte heller kan man kÄnna sig säker pâ sitt jobb inom nâgon bransch. En lâng utbildning är ingen garanti för att fâ jobb nu lÄngre.
Visst är pensionspoäng ingen liten frâga. Vad jag nog menade var att en fälla är nÂgot man blir lurad in i, medan om man helt själv väljer att vara hemma nâgra âr, kan man antingen ta konsekvenserna av det eller försöka lösa det pâ nâgot sätt. Huvudsaker är att man vet vad man gör.

Therese - hÂller helt med. Det ligger mycket annat bakom ocksâ, inte bara ekonomin (i Spanien är mannen skyldig att betala underhâll även till frun efter skiljsmässa om hon inte jobbar och hÄlften av bostaden är ju hennes). Att skilja sig i den äldre generationen är ett väldigt stort steg och det sociala trycket är hârt.

3:08 em  
Anonymous Anonym said...

Very cool design! Useful information. Go on! quit smoking data recovery Bulldog security 2030 mini car alarm store Subaru ej 2.5 tuning airplane hiking Microsoft training in ottawa http://www.asian-schoolgirls-9.info

2:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home