torsdag, juli 20, 2006

parmiddag

Jag har ju i tidigare inlägg skrivit en del om vuxenpoäng och antytt att parmiddagar är en fobi som jag har försökt att undvika. Naturligtvis kan jag väl äta middag med en kompis och vi tar med båda våra respektive. Men då ska det vara en informell och avslappnad tillställning. Så ska vi helst göra något annat efter maten som gå ut , gå på en fest eller något. Middagen ska inte vara huvudsaken. Det trevligaste är också om vi lagar maten tillsammans.

Det jag tänker på när jag tänker parmiddag är hur Hedvalls bjuder hem Brakenfjälls på middag. Det ska gärna vara något som är komplicerat , hyfsat dyrt och tar lång tid att laga. Gärna lite exotiskt som "kyckling på indonesiskt vis" eller "fransk biff med vitlökspotatis" eller "lax med italiensk smak" eller "fläskfilé med annanas". Till detta ska man naturligtvis dricka vin i 100 kronorsklassen. Något annat än vin är otänkbart. På bordet ligger naturligtvis en fin duk och Hedvalls har dukat med finporslinet och mormors gamla kristallglas som bara används vid riktigt högtidliga tillfällen. Att skriva att dom nypustade silverbestiken ingår i dukningen är nästan överflödigt att berätta precis som att servetterna är tjusigt vikta och ligger på varje tallrik. Naturligtvis ligger det placeringskort på dom fyra tallrikarna , fru Hedvall sitter bredvid herr Brakenfjäll och herr Hedvall bredvid fru Brakenfjäll.

Mitt på bordet står en vas med en blombukett i så fru Hedvall kan berätta för Brakenfjälls att "Arne är så rar , titta han köpte dom här blommorna till mig idag , han kommer ofta med blommor, choklad och andra små presenter"
Arne ser besvärad ut , i själva verket fick han ett samtal till mobilen när han var på väg hem, och frun sa åt honom att köpa blommor för Brakenfjälls skulle komma på middag. Hemmet har naturligtvis städats in i minsta vrå för den här högtidliga kvällen.

När Brakenfjälls anländer och innan man börjar äta kan det bli en liten drink på balkongen. Ett glas martini eller lite mousserat vin kanske men inte nödvändigtvis.
Under ätandets gång så kommer fru Brakenfjäll flera gånger att berömma maten och be om receptet. "Gud! Vilken underbar lax Mona , jag bara MÅSTE få receptet" Herr Hedvall ser till att allas glas är välfyllda. Förutom att berömma maten avhandlas skvaller i bekantskapskretsen och det kan låta ungefär "Har ni hört att Jörgen och Maria ska skiljas?" "Nähä ,vad är det du säger!? Menar du det?" "Jens har ju träffat en ny nu , hon verkar så rar , och det är så roligt för han har ju varit så ensam sen Kerstin lämnade honom" "Kenneth och Frida väntar sin andra till våren" .... o.s.v
Så skvallras det ju om bekanta som är singlar och man kan lätt höra en viss avundsjuk ton. "Tänk att Janne fortfarande är ungkarl och varje helg festar han , tydligen har han nya tjejer jämt , att han inte tröttnar , måste bli enformigt och tråkigt att leva så "

Fruarna berömmer självklart varandras kläder "Åh en sån tjusig klänning Mona , du passar verkligen i den röda färgen" Eftersom vi svenskar inte är så bra på att ta komplimanger svarar Mona "Äsch den här gamla trasan" fast klänningen är nyinköpt och egentligen kostade mer än hon hade råd med.

Man ägnar sig också åt att skryta för varandra om nya saker som till exempel en mikrovågsugn eller TV , man har köpt eller att man har uppdaterat bredbandet till dubbla hastigheten eller nåt.

Efter maten ska det naturligtvis drickas kaffe och bjudas på hembakt kaka. Då flyttar man ut till vardagsrumssoffan och nu sitter kvinnorna bredvid varandra och männen bredvid varandra. Till kaffet tar männen varsin konjak och damerna varsin baileys eller annan söt likör. Kvinnorna sitter och pratar om recept , mode , TVprogram och kändisar. Männen pratar naturligtvis sport , bilar och hemfixande. Herr Hedvall visar stolt herr Brakenfjäll dom nya hyllorna han har varit så händig och satt upp och herr Brakenfjäll låter sig imponeras. Herrarna börjar grogga medans damerna öppnar en flaska vitt vin. Alla blir fnittrigare och fånigare.

Jag kom faktiskt på att jag har varit på en parmiddag en gång för väldigt längesen , eller faktiskt ett par... Då menar jag inte att man sitter på golvet och dricker Vino tinto och äter chips och hånglar och kompisen sitter bredvid gör samma sak. Så jag ska väl ändra i det där vuxenpoängformuläret.....

Iallafall så hade jag en pojkvän för evigheter sen som kom från Norrland. Jag var med honom uppe i Norrland och blev inbjuden på en parmiddag hos en gammal kompis till honom som bodde i ett hus flera mil in i den norrlänska skogen med sin sambo. När vi kom bjöds det på fördrink som bestod av hembränt blandat med sockerdricka och några vinbär i. Naturligtvis var det öl och hembränt till maten , inget vin där inte. Maten bestod av en stek från en älg som han hade skjutit själv och potatisgratäng. Dom visste inte att jag var vegetarian så det blev en aning pinsamt men sen gick mer än halva middagen åt till att prata om hur jag kunde vara vegetarian , om jag inte saknade kött och att det var lite underligt att vara vegetarian. men det fungerade bra att äta potatisgratäng och den var god. Så pratades det rysligt mycket skit om EU.
Jag vet inte om middagen är så rolig att berätta mer om men den var verkligen norrländsk med snus , tunnbröd , mycket hembränt o.s.v. Det menar jag inte som något negativt för jag tycker mycket om Norrland och norrlänningar.

Även om det är en fobi jag har så skulle jag gärna gå på Hedvalls och Brakenfjälls parmiddag så jag håller tummarna för att jag får bli bjuden nästa gång.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

hahahhaaa du är så klockren i din iaktagelseförmåga!

10:02 em  
Anonymous Anonym said...

Hahahhahahaaaa, oj, jag var tvungen att skratta högt där. Väldigt roligt. Hahaha. Det låter verkligen typiskt. Och så svenskt det bara kan bli. Det påminner lite om det svenska vemodet. Hahaha. Ojojoj.

10:06 em  
Blogger Knaster said...

*asg* Inte undra på att du har fobi för parmiddagar om det är din bild av det! :D

Jag gillar att antingen bara slappa med god mat och god dricka (prisklass kvittar) eller antingen göra teater av det hela. Helst ska det andra paret vara helt införstådda i teaterspelet och vara med på noterna - det blir hysteriskt kul - eller så är det med folk som Henriks äldsta bror och hans fru som inte ser att det är teater och så har jag sjukt kul ändå.

10:21 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - tack , men jag har väldigt få erfarenheter av parmiddagar

Johanna- Svenska vemodet , mmmm jag längtar. Jag ska komma med en ny rapport när jag har blivit bjuden på middag hos Hedvalls ;)

Cindy - Jag hoppas på en inbjudan till dig och Henrik så jag kanske får en annan bild av parmiddagar ...

12:02 fm  
Blogger Knaster said...

Hehe, med bordsplacering och allt? ;) Det går att ordna vettu, måste bara stryka linneduken!

2:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har varit på en, min dåvarande flickväns bästa kompis och hennes snubbe........den killen sa ett ord, sen var han tyst. Jag annammade Golden Retriver stilen.....somnade på soffan.

11:58 fm  
Blogger Thérèse said...

Cindy - bra då räknar jag med parmiddag hos Cindy och Henrik "Hedvalls" när jag har vägnarna förbi London. Kommer jag ensam eller med en tjejkompis kanske Henrik kan fixa en fransman åt mig...

Argaste -haha det låter som en parmiddag i min smak , jag är inte så förtjust i att umgås med folk så jag hade gärna slaggat i soffan i stället

7:24 em  
Blogger Lena said...

Du och din make är varmt välkomna på parmiddag i Nicaragua om ni skulle råka ha vägarna förbi. Vi har inte några linnedukar, finporslin, kristallglas eller silverbestick, MEN vi har faktiskt en hushållerska med vitt volangförkläde som kan servera mat och blanda drinkar, det borde väl kompensera? Och maten är givetvis ytterst exotisk, den Indonesiska kycklingen kan slänga sig i väggen.

10:05 em  
Blogger Thérèse said...

Lena - haha , jag SKA ändra din adress ... självklart kan jag inte tacka nej till en sån parmiddag

12:35 fm  
Blogger Knaster said...

Absolut! Vill du ha fnörpar på e:na på ditt bordplaceringskort, eller ska vi rent av vara formella med efternamn?

1:39 fm  
Blogger Thérèse said...

Cindy det är så formellt att jag vill ha fnörpanra på ena som annars bara står i mitt pass , körkort och liknade...
Naturligtvis ska både förnamn och efternamn stå på kortet

11:02 fm  
Anonymous Anonym said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

11:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home