onsdag, juli 26, 2006

95 saker om mig

Egocentriska listor sprider sig som en löpeld i bloggosfären. Cliff Hanger uppmande alla läsare som läst hans att göra en så jag gör ett försök. Jag är en väldigt vanlig person vet inte om jag har så intressanta saker att komma eller om ni lär känna mig bättre med men håll till godo.

1. Min stavninga av Thérèse som finns på bloggen är vad jag är döpt till men den finns bara på officiella papper och dokument som körkort , bankkort , deklaration och annat.
2. Jag och dom som känner mig och alla som vill skriver alltid Therese utan accenter
3. Jag har varit vegetarian (äter inte kött , fisk eller ägg) i 19 år
4. Jag är en jäkel på att äta med pinnar , har imponerat på japaner och kineser många gånger
5. Jag får lätt prestationsångest
6. På vissa områden har jag alltför dåligt självförtroende och en tendens att nervärdera mig själv
7. Jag är ateist
8. Jag är inte med i någon kyrka men har naturligtvis inget emot troende personer
9. Jag tror inte ens att Jesus har existerat som historisk person
10. Jag mår illa och ryser och stoppar fingrarna i öronen när jag hör gnisslet från frigolit
11. Jag sover alltid med öronproppar oavsett hur tyst det är där jag sover
12. Jag har rökt med slutat för 6 år sen
13. Men det händer att jag feströker fast inte så ofta numera
14. Jag har brutit vänster fotled när jag vintercyklade så jag har ett ärr där har varit spikad men har operarat bort spikarna
15. Jag har ett födelsemärke som reltivt få har sett
16. Min mamma och min dotter har ett liknade födelsemärke på samma ställe
17. Jag gillar värme , kan vara hur varmt som helst utan att jag lider
18. Jag har oerhört svårt för kyla lider något enormt
19. Jag tycker om att vara ensam
20. Jag har rest en hel del och långt ensam och gillar det men har inget emot rätt ressällskp heller
21. Jag har lätt att komma överens med folk
22. Jag är kartnörd , kan bläddra i och läsa kartböcker hur länge som helst
23. På mellanstadiet kunde jag alla huvudstäder och idag kan jag nog dom flesta
24. Jag är bokmal och läser mycket och varierar mellan att läsa på svenska , engelska och spanska
25. Jag läser ofta flera böcker samtidigt , just nu två Paula av Isabel Allende och Midnight's Children av Salman Rushdie
26. Jag har dykcertifikat och älskar att dyka men har inte gjort det på flera år nu
27. Jag kan inte sjunga men jag gör det iallafall , när jag är ensam
28. Jag kan inte spela något instrument fast jag skulle vilja men är för lat för att lära mig
29. Jag har ett enormt behov av att vara älskad men är dåligt på att ta smicker och komplimanger på ett bra sätt fast jag blir mycket glad
30. Sen jag började blogga har jag upptäckt att jag älskar att skriva det visste jag inte förut
31. Min ex som jag var tillsammans med av och till några år döpte sin dotter till Therese , jag vet inte varför men det kändes väldigt märkligt
32. Jag har åtminstone för länge sen hånglat mot några bardiskar men det var inte så bra , oseriösa kroghångel brukar inte vara det
33. Jag har haft en tatuering som jag har tagit bort
34. Jag vill bo i Frankrike någon gång i mitt liv
35. Jag vill verkligen lära mig franska bra någon gång men det verkar knepigt
36. Jag är född på Söder i Stockholm så jag håller självklart på Hammarby
37. Jag är väldigt solbränd just nu men jag är vid poolen varje dag och Madridsolen är stark
38. Det tar lång tid för mig att bli solbränd men jag bränner mig aldrig i solen inte ens i tropikerna utan solskydd och när jag väl fått färg sitter den kvar länge
39. Jag är en slacker i vissa avseenden och har svårt att passa tider
40. Jag hatar verkligen att bli fotad och att se mig själv på kort
41. Jag ser yngre ut än jag är , folk i Madrid har trott att jag är au-pair till mina barn och jag får oftast visa leg på Systembolaget
42. jag älskar Seinfeld och kan kika på mina Seinfeld-dvd hur ofta som helst , annars tittar jag på få TVserier och ingen som jag riktigt följer
43. Har en svaghet för fransk film , mycket för språket och miljöerna
44. Är sjuklig och obotlig frankofil men förstår inte hur jag har blivit det
45. Har faktiskt haft en kort historia med en fransman från Paris som bodde i Stockholm för längesen men han orsakade inte min frankofili , jag var fast redan innan , han och jag skulle lifta till Lille och gå på hans kompis bröllop men då hade våran historia redan runnit ut i sanden
46. Jag är fruktansvärt morgontrött men extremt kvälls- och natt-pigg
47. Jag älskar starkt kryddad mat , ju starkare desto bättre , helst asiatisk mat , skulle äta ris varje dag om inte familjen protesterade
48. Jag är pacifist , kan inte se en enda anledning till när krig skulle vara bra
49. Jag är extremt engagerad i tredje världen frågor som att utrota fattigdom och svält och känner starkt för mänskliga rättigheter
50. Jag är relativt ointresserad av partipolitik och vet inte hur jag ska rösta i september
51. Jag är alltför känslig för mitt eget bästa och har svårt när folk skäller på mig och kritiserar mig , jag säger oftast inget eller bara förlåt , håller med eller nåt annat mesigt men blir ledsen
52. Jag är konflikträdd så jag bråkar aldrig med någon ens om han eller hon bråkar med mig
53. Jag är bra på att ljuga men gör det sällan
54. Jag bodde en månad under fattiga förhållanden hos en familj på indiska landsbygden , det var jättejobbigt men det har påverkat mig jättemycket och jag skulle inte vilja ha det ogjort
55. Jag är inte så förtjust i att prata i telefonen men jag har en barndomskompis som jag kan prata hur länge som helst med
56. Jag har sett filmen Amelie från Montmartre hur många gånger som helst och tröttnar aldrig på den
57. Jag är nyhetsberoende , kan lyssna på flera nyheter på radion , läsa massa tidningar på webben och se flera nyhetssändingar på TV samma dag
58. Jag bytte efternamn för snart 2 år sen och tycker ibland fortfarande det är krångligt att komma på vad jag heter så jag tvivlar på att jag kommer att byta igen , hur många gånger jag än eventuellt gifter om mig
59. Jag tycker om att segla och att vara vid , i och på havet
60. Jag har över 200 högskolepoäng
61. Jag har sjungit karaoke en gång , i Hong Kong , under stort jubel från den kinesiska publiken och med en del alkohol i kroppen
62. Jag är lite förtjust i stora skägg även om jag nog föredrar att pussa någon som inte har det
63. Jag har en ganska ansträngd relation till mina föräldrar och min bror men en nära och mycket bra relation till mina barn
64. Jag är republikan och kan inte se ett enda skäl till varför vi i Sverige 2006 ska ha monarki
65. Jag har inte så många superintressanta saker att skriva på den här listan som många andra men jag är ändå rätt nöjd med mitt liv
66. Jag har blivit bjuden på dejt av en kille som kom fram till mig på biblioteket , han visade sig vara ett jobbigt äckligt slemmo och dejten blev en mardröm som jag snabbt smet ifrån
67. Jag har också blivit bjuden på middag av en psykologstuderande som gjorde ett psykologiskt expriment med mig som jag ställde upp som frivillig på , en klart knepig dejt
68. Jag är inte orolig för framtiden
69. Jag letar både bostad och jobb just nu så om någon har några tips mottages dom tacksamt
70. Jag är hyfsat allmänbildad
71. Jag tycker inte om att synas och vara i centrum men jag har inga problem att prata inför stor publik
72. En period av mitt liv liftade jag mycket runt i Sverige , fast aldrig ensam
73. Så nu när jag kör en del bil plockar jag alltid upp liftare
74. Jag äger en svart Hyundai Atos årsmodell 2005 , alltså en väldigt liten, bensinsnål och ocool bil som just nu står avställd och väntar på mig i Sverige
75. Jag har varit i ganska många länder i alla världsdelar utom Australien men det finns hur många länder som helst som jag vill besöka
76. Jag är historienörd och älskar att gå på museum , titta på ruiner , utgrävningar , gamla byggnader och monument
77. Jag är inte så intresserad av blommor men älskar verkligen rosor
78. Jag har två barn och skulle gärna ha ett till i framtiden men det är ingen katastrof om det inte blir så
79. Jag vinner aldrig på lotter , men en gång i tonåren vann jag högsta vinsten på ett lotteri , Almtuna kyrkans syförenings lotteri , vinsten var ett vitt virkat sängöverkast
80. Jag är dålig på att äta frukost ändå har spansk TV intervjuvat mig om mina frukostvanor
81. Jag är så kass på att sy att jag inte ens kan trä en symaskin än mindre sy med en färdigträdd
82. Jag gifte mig utan att vara förlovad
83. Jag har varit körlärare åt min man när han tog körkort , inget jag skulle vilja göra om
84. Jag älskar saltlakrits , mörk choklad och laphroaig
85. Jag älskar verkligen när någon pysslar med mitt hår , jag riktigt mysryser då
86. I Sevilla dansade jag en hel natt tätt tryckt mot en högtalare på ett disco , kände mig helt hög och euforisk under tiden och i timmar efteråt trots väldigt lågt alkoholintag , har tyvärr inte kunnat få tillbaka den känslan vid dans mot högtalare så nu dansar jag hellre med människor
87. Jag har stort behov av närhet så jag krams och tar mycket i mina barn och personer som står mig nära men jag ogillar när någon jag inte känner tar i mig
88. Jag tycker mycket om att yoga
89. Jag tycker om det vanliga och är verkligen less på utseendefixering , glamour , dokusåpor , kändisar , utvik , elitism och människor med häftigt temprament
90. När jag var yngre provade jag en del olika droger men det var inte så spännande
91. Jag är inte så förtjust i att cykla och har inte gjort det på flera år
92. Jag har svårt för att slänga saker , även trasiga saker och grejer jag inte använder, kan ju vara bra att ha någon gång .....
93. Jag är galen i böcker och köper för många , har över tusen i min ägo varav dom flesta ligger i ett förråd i Uppsala just nu , ja jag har läst alla
94. Jag är väldigt glad att även om ni inte är så överdrivet många som läser min blogg så är ni duktiga på att kommentera , fortsätt med det , jag älskar att få kommentarer. jag är också SÅ imponerad av att ni orkar läsa mina verkligt långa inlägg
95. Jag är övertygad av att den här listan inte ger en fullständig och korrekt bild vem jag är eller hur jag är och det finns mycket i mitt liv jag aldrig skulle skriva om på bloggen

Nu tycker jag att ni som läser det här ska knåpa ihop en egen lista och sen låta mig få veta det så jag kan surfa till era sidor och läsa era listor.
Jag kan slänga in en brasklapp att jag inte är fullt så konstig som det kanske verkar på den här listan. Jag är en väldigt okostig , lugn och vanlig person faktiskt.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad är laphroaig?

Jag har gjort en liknande lista förut en gång, så ska väl inte upprepa mig...
http://cocotte.blogg.se/021005182117_hundralistan.html

4:27 em  
Anonymous Anonym said...

Aha, det är en whisky va?
Jag var helt inne på godsaker. Inte whisky.

4:29 em  
Blogger Knaster said...

Tänkte också fråga vad laphroaig är för nåt.

Ska slänga ihop en lista jag med när jag har tid. Du har flera blogginlägg skrivna den senaste tiden som jag tänkt följa upp på, men tid är en bristvara just nu...

4:36 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har redan slängt ihop en lista som jag publicerat men tagit bort igen... ska jag verkligen publicera den igen?

6:20 em  
Blogger becka said...

Laphroaig är inte bara en whisky, utan t.o.m. världens godaste whisky! Måste provas!

6:50 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Kul. :-) Jag känner igen upplägget på en hel del punkter...men det är bara roligt.

Även om du har just din unika mix av saker på din lista tror jag inte att det är många som får ett intryck av att du skulle vara konstig. Tvärtom ger den ett sympatiskt intryck, och för oss trogna bloggläsare är det mycket man känner igen eller kunde tänka sig om dig.

7:35 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - jag har kikat på din lista , laproaig är en godsak precis som choklad och saltlakrits , tyvärr har jag inte njutit laproaig sen november men om 3 veckor ska jag leta i tax-free på Madrids flygplats

Cindy - Jäpp rökig whisky , om du följer upp gamla blogginlägg så kommentera gärna på dom ;) Jag kollar kommentarer på äldre också , varje dag

Johanna - klart du ska publicera den

Becka - när det gäller whisky har du godare smak en fotboll hör jag ;) Absolut världens godaste whisky

Cliff Hanger - nja det var lite knepigt att komma på så många grejer och grejer som kändes okey att skriva på bloggen , kolla på din och två andra listor för inspiration. Nej det var nog inte så mycket nytt eller oväntat för trogna bloggläsare eller folk som kännder mig

8:48 em  
Blogger Per said...

Du glömde,
-Jag orkar sitta uppe hela nätterna och skriva blogginlägg och knåpa ihop 95 punkter om mig själv!

12:17 fm  
Blogger Knaster said...

I did it! I did it!

1:52 fm  
Blogger Anna Malaga said...

70-tals Per: helt off topic mâste jag fâ säga att din blogg är helt sanslös! Ett ovärderligt dokument. Själv hade jag lyckats förtränga en hel del, tack för att du âterupplivar minnena :-)

2:15 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Therese - har du berättat om din mânad hos en familj pâ indiska landsbygden? Skulle du vilja göra det, annars?
Hade varit intressant att läsa.

2:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Kul ide! Maste bara instamma i att jag ocksa ryser av frigolitgnissel och alskar Seinfeld (langtar till nasta boxslapp!) :)

Et Seinfeld-relaterat tips ar den (atminstone i Sverige) forbisedda HBO-serien Curb your Enthusiasm (som fick den pinsamma oversattningen 'Simma lugnt Larry'), en av mina favoritserier sedan lange. Serien ar numera nedlagd (om jag har forstatt det ratt) efter fem sasonger. Dess
upplagg som sitcom ar pa manga satt revolutionerande. Halvtimmeslanga avsnitt (HBO ar reklamfri), DV-filmat (vilket ger en kansla av autencitet), till stor del dialogbaserat, kanda gastspelande skadisar som spelar sig sjalva (och ar ofta valdigt osympatiska) samt valdigt vagade skamt. Kolla in http://www.hbo.com/larrydavid/?ntrack_para1=leftnav_category0_show9 for mer info.

4:25 fm  
Blogger Thérèse said...

Per - haha , jag är ju natt/kvälls människa och det passar ju bra att blogga när familjen sover och det är hyfsat svalt

Cindy - grattis!

Anna - 70-tals Per är maken så jag ska hälsa om han inte läser här. Han är dålig på att läsa min blogg. Jo jag har skrivit lite om Indien då och då men jag tycker det är svårt att sätta ord på alla intrycka och sånt men jag kan göra fler försök.

Andreas - hihi , jag har faktiskt träffat 3 till som reagerar likadant på frigolit , jag mår direkt illa , usch. Något min bror naturligtvis utnyttjade när vi var små ;)
Tack för tipset ska genast kolla upp det. Jag går också i väntans tider , tills nästa Seinfeld-box släpps , har sett dom jag har hur många gånger som helst men man tröttnar ju aldrig

1:05 em  
Blogger Brazilian Linda said...

Hej!

tror inte jag ens tänker försöka mig på att ta efter den där listan.. skulle nog bli alldeles för tråkigt att läsa.. hehe :)


Men det var intressant att läsa om dig :)
Livet som utlandssvensk är inte alltid lätt, men ack så givande :)

2:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jaha, så det är han som är maken, det var som tusan!

Therese, snart börjar jag klaga på uppdateringarna som skett för sällan det senaste dygnet... Har haft extremt lite att göra på jobbet idag och inget nytt att läsa. Inte bra hörru! ;)

10:26 em  
Blogger Thérèse said...

Brazilian Linda - håller helt med , ja visst är det knepigt att vara utlandssvensk men också givande.

Johanna - jag har varit helt tom i huvudet och haft noll idéer men pratade med en kompis idag och fick en idé ska försöka sätta den på pränt. Kom gärna med förslag på vad jag kan skriva om!

10:45 em  
Blogger lisa said...

jag reagerade också på lakrits, mörk choklad och laphroig, men det jag undrar är: menar du att man ska inta alla tre vid samma tillfälle?
för övrigt har jag också skrivit en lista.

11:06 em  
Blogger Thérèse said...

Lisa - det går bra att kombinera alla tre men också att äta/dricka var för sig. Jag brukar nog hålla mig till en i taget. Annars är slatlakrits och rött vin eller öl en oslagbar kombination.

6:12 em  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

1:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Skönt att höra att vi är flera som alltid sover med öronproppar.
Öronproppar är ett måste för mig för att jag ska kunna sova. Det är skönt att man har öronpropparna att plugga in när man går och lägger sig. Man slipper höra snarkningar och andra störande ljud.

Utan öronproppar skulle jag bli vansinnig. Är så skönt att bara plugga in dem och stänga ute omvärden när man känner att man behöver lite lugn och ro.

Kan verkligen rekommendera Apotekets hudfärgade öronproppar. De dämpar bra och är mycket diskreta. Perfekta för sömn, studier och även på kontoret då man besväras av ljud där.

Hälsningar Marie
(En till i "proppsällskapet")

9:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home