torsdag, juni 15, 2006

Therese goes personlig fast inte helt seriös

Jag är inte så nöjd med rubriken. Jag är så sjukt språkfacistisk att jag inte tycker man ska blanda språk. Jag retar mig på alla som nvänder englska uttryck annat än som citat och då med en översättning bredvid. Men ingen ska ta det persoligt , det finns dom jag gillar som bloggar så och jag vill inte ändra på någon!
Dagligen pratar och läser jag på tre språk , svenska , engelska och spanska , och jag är supernoga med att inte mixa. Jag kan inte prata ordentligt om jag inte strikt håller mig till ett språk i taget.

Jag har läst om Cocottes jobbsökande i sockerbetslandet i Paristrakten och börjat fundera över mitt eget framtida jobbsökande. Jag har inte berättat så mycket om vad jag gör men jag har pluggat en jäka massa tror jag har 240-260 poäng eller nåt mest i ekonomi och internationella relationer vilket jag har en examen i. Men jag har även läst spanska , historia , etnologi och arkeologi på universitetet. Kan skryta med att mer än hälften av kurserna har jag fixat VG på. Fast det säger ju verkligen inget om mig som person. Dessutom pratar jag utmärkt engelska och spanska och kan ta mig fram på franska, jobbar på att bättra på franskan. Sen har jag säkert en massa andra talanger också men jag är jäkligt dålig på att sälja mig själv som man ska göra på anställningsintervjuver idag. Just ekonomer är väldigt bra på att sälja sig själva. Jag känner mig som en väldigt vanlig kvinna och det är inte precis vad som passar att säga på en anställningsintervjuv.

Nu har jag egentligen inte sökt några jobb i Madrid än utan jag har bara jobbat lite som timanställd engelskalärare på kvällskurser. Jag har en ännu icke helt färdig ekonomiuppsats liggande som jag ska ta tag i..... så har det dröjt väldigt länge innan min son fick en skolplats så jag kunde varken jobba eller skriva uppsats på heltid. Men till hösten hade jag tänkt söka jobb. Lärare passar mig inte alls för jag avskyr att synas och vara i centrum. Ingen höjdare att vara i centrum för en hel klass. Jobbet som engelskalärare är ju bara en timanställning och inget som går att leva på så det känns väldigt temporärt. Jag jobbar gärna som en i gänget eller sitter själv i ett hörn eller kanske hemma och pysslar med något.

Jag är osäker på om jag vill jobba med ekonomi men vet inte heller vad jag vill göra istället. Jag vet inte riktigt vad jag kan eller vill mest bara vad jag inte kan och inte vill. Jag har funderat på allt möjligt från att söka jobb och praktikplatser med helt annan inriktning , starta eget eller utbilda mig till något annat. Jag vet inte heller hur lätt eller svårt det är att hitta jobb här för mig. Det känns som om det kan bli knepigt. Samtidigt har jag en hel del kursare från Handels som har sökt och fått jobb i utlandet. En svensk examen verkar värdesättas mer i utlandet än i Sverige. Jag sökte lite jobb i Sverige men det gick inte så bra för set var hysteriskt många sökande på varje jobb. Tyvärr är det en nackdel i jobbsökarsammanhang att jag har barn. Oftast gäller det bara kvinnor med barn att män har barn ses inte som en nackdel på samma sätt. Något som verkligen är sjukt för jag har lärt mig så otroligt mycket av att ha barn , mycket som faktiskt är användbart både i yrkeslivet och det sociala livet.

Även om jag tycker att jobb är en överskattad sysselsättning så tycker jag det är trevlig att få en lön varje månad. Sen kan det vara trevlig med jobbarkompisar.

Det är ju meningen att maken ska jobba här i Madrid åtminstone till och med december 2008 vilket är 1.5 år till. Jag är inte en person som kan vara hemmafru i 1.5 år. Då kommer jag att bli rejält frustrerad. Jag kanske börjar hångla mot bardiskar , dansa på bord , ständigt suga på en joint, skaffa ett stall av älskare (vilket nog skulle förändra min idag väldigt propra spanska) och ägna mig åt udda aktiviteter som att leka hund , brevbärare eller annat som älskarna föreslår, eller så blir


Kaptenen min enda älskare och jag lallar runt i en dimma i 1.5 år.
Helst skulle vi ha en stor trädgård och trädgårdsmästare anställd så kan jag som dekadent utråkad hemmafru hångla med honom i buskarna.

Nu är nog jag alltför vanlig , pryd och tråkig för att ägna mig åt såna dekadenta nöjen. Tror inte heller att mina barn och deras lärare skulle uppskatta om jag hämtade dom i skolan haschflummig eller kaptensfull.


Iallfall har jag funderat på två vägar att hitta ett jobba i Spanien. Den första är att försöka lära känna svenskkolonin här för dom flesta som är i Madrid jobbar på svenska företag här. Många jobb fås ju genom kontakter och på svenska företag här kanske dom uppskattar en person som talar svenska. Nackdelen med det här förslaget är att jag inte har den blekaste aning var i Madrid man hittar svenskar förutom att dom kanske handlar sill och knäckebröd på IKEAs Tienda Sueca ibland men det gör ju spanjorer också. Den andra nackdelen är att min dotter började på den fruktansvärt dåliga Skandinaviska skolan här i Madrid. Den var inte bara dålig utan även svindyr och hon skulle inte lära sig någon spanska alls på två år i Madrid. Hade den legat i Sverige hade Skolverket stängt den med en gång. Iallfall så var vi där på julfest och min bild av svenskarna i Madrid formades kanske av den festen. Alla hette Frippe , Noppe eller något likande och pratade om skattetrycket och bidragssverige och spelade golf. Jag kände inte att jag hade så mycket gemensamt med dom.

En annan väg till spanskt jobb som jag har funderat på är att åka mer till Costa del Sol och precis som Blancaflor hitta jobb som mäklare där. Det ska vara lätt att få och kräs ingen utbildning och dessutom är det ett plus att tala flera språk , något jag inte har upplevt som ett plus på svenska anställningsintervjuver. Men melan Madrid och Marbella är det 60 mil. Att ha småbarn och veckopendla känns inte så kul och det kan säkert vara jobbigt för mannen att vara ensam med barnen hela veckorna vi har ju ingen släkting här som kan rycka in som barnvakt ibland. Även om jag verkligen saknar havet jättemycket är det här en desperat sista utväg.

Flytta tillbaka till Sverige lockar inte alls och det är inte säkert jag hittar något jobb där och avståndet till mannen och barnen blir ännu större än om jag åker ner till Costa del Sol. I Sverige har jag ingenstans att bo och inget jobb. Dessutom saknar jag inte Sverige , jag mår bättre här men jag saknar vissa som står mig nära och saltlakrits förstås.

Eftersom mitt mail finns på bloggen och jag blir glad av alla snälla mail jag har fått tänkte jag föreslå några jobb jag kan tänka mig och den som kan erbjuda mig ett sånt kan väl höra av sig.

¤ Jag jobbar gärna åt Guide Michelin eller nåt liknade då man får åka runt och äta på lyxkrogar och sova på lyxotell. Jag är jätteduktig på att äta på restaurang och sova i sängar.

¤ Jag gillar att resa så jag kan tänka mig att bli yrkesresenär. Jag har rest en del och pratar en del språk och har inga svårigheter att börja prata med folk i utlandet så det borde jag ju fixa lätt.

¤ Vill någon betala mig för att blogga eller på annat sätt skriva på heltid skulle det vara skönt. Sitta hemma vid datorn och slippa jobbiga kollegor. Bloggen är väl en merit så god som något och idag har jag ju fått ett mail att den har potential.

¤ Om något förlag har lust att skicka hit bokmanus och betala mig för att sitta och refusera dom skulle det vara helt okey. Jag har alltid varit och är sjukt mycket bokmal så jag har helt klart potential på området.

¤ Är det någon som gillar att idka välgörenhet och har lust att sponsra mig med en lön varje månad så jag kan gå hemma och slöa tas det naturligtvis också tacksamt emot.

Egenligen är jag inte alls slö utan har jag jobb har jag inget emot att jobba extra och övertid men jobbet kommer aldrig att bli mitt liv och mitt största intresse utan det kommer alltid att finnas viktigare saker. Men jag har aldrig gått på a-kassa utan faktiskt jobbat även om det ibland har varit på jobb jag inte gillat. När jag pluggade på Handels jobbade jag extra i hemtjänsten på kvällar och helger under tre års tid. Inget favoritjobb men ma fick lön.

Ni som orkat läsa igen det här långa inlägget borde få medalj. Ja jag vet att jag egentligen skriver för långa texter för en blogg. Men jag skriver precis om vad jag vill , hur långt eller kort jag vill , hur ofta eller sällan jag vill. Jag tänker aldrig på att det här och det här vill folk läsa och jag har ingen som bestämmer vad jag ska skriva om. Det är det som är så bra med att blogga.

62 Comments:

Anonymous Anonym said...

hahahaa! jag röstar för att du ständigt ska hångla mot bardiskar!

(medaljen är min)

vi får ha jobbsökarrace till hösten för då behöver jag också röra på mig...har inte råd att skaffa nytt jobb innan dess tyvärr!

4:20 fm  
Blogger Me said...

Borde finnas en hel del jobb för dig med dina kvalifikationer. Men det låter nästan som om du är överkvalificerad. Jag tackade en gång nej till en applikant just på grund av detta.
Tack för medaljen.

5:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - haha nästa gång jag har tillfälle lovar jag att hångla mot en bardisk. Folk är konstiga så tyvärr är det nog ingen som vill betala mig för att ständigt hångla mot bardiskar. Vi får peppa varandra i höst!
Klart du ska ha medalj!

Japaneseviking - Om det var överkvalifikationer eller ej men jag upplevde arbetsmarkanden i Göteborgstrakten ganska stängd för mig i somras och i höstas. Endast hemtjänsten hade jobb för mig och en till fd. Handesstudent , en annan kompis från Handels jobbade som brevbärare i nästan 2 år innan han hittade annat jobb. Maken som har en doktorsexamen i Nanovetenskap (fysik) från Chalmers upplevde också den svenska arbetsmarkanden väldigt stängd men den utlänska kändes mycket lättare. Han sökt 3 jobb i 3 olika länder och fick alla. Nästan ingen av hans kollegor från doktorandtiden är kvar i Sverige.
Medaljen är din , varsågod!

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag fick en medalj! Vad roligt. Det har jag inte fått sedan jag var omkring 15 och sprang snabbt. :) Hihi.

Kul inlägg förresten. Jag kan bli din yrkesresekompanjon. Gärna ett resemagasin, så kan jag passa på att ta snygga foton. Vi kanske skulle slå våra påsar ihop. Jag vet! Du intervjuar t.ex. lokalbefolkning och så eftersom du är så bra på språk (jag kanske kan hoppa in med någon mening på franskan där), jag fotograferar, och så skriver vi ihop! Där har vi det. :)

9:33 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha det låter jättetrevlig , du är nog hur mysig som helst att jobba med. Fast jag har svårt för alla svenska resemagasin. Vi kanske kan starta ett eget eller jobba för ett utländskt eller förbättra nåt av dom som finns ;)
Klart du ska ha medalj , jag är impad av att ni är så många som orkar läsa mina lååååååååååånga inlägg

9:43 fm  
Blogger Stefan said...

en tanke kan ju vara att kontakta någon tidning och vara "kåsör" på plats. Vet inte om du minns Ulf någonting på 80-talet. Han satt i newyork och skrev allehanda skrönor.

kanske någe för dig? Då får du deg för skrivandet/bloggandet.

9:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Har du sett att Ulrika pa backpacking.se soker folk som bor utomlands o vill skriva artiklar om dar de bor? Lonen var iofs inget man kan leva pa, men det kan ju vara kul.

9:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Stefan - visst låter det lockande att få deg för att sitta hemma och skriva. Men jag är ganska övertygad om att det inte finns en enda tidning som skulle upplåta utrymme åt mig. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet inom journalistik eller skribent området. Det enda jag har att visa upp är den här bloggen vilket jag inte tror någon tidning skulle vara intresserad av. Jag skriver här på samma sätt som jag mailar kompisar , få en idé , knackar ner den på datorn och publicerar. Skulle ni bli många läsare här eller jag skulle skriva för en tidning skulle jag behöva sitta och fila på och läsa igenom inläggen.

Tyvärr minns jag inte Ulf men du ska också ha en medalj ;)

9:55 fm  
Blogger Thérèse said...

Sofia - tack för tipset. Men även om Ulrika är jättretrevlig och gullig och Backpacking säker en jättebra sajt (jag har varit där alldeles för lite för att ha någon åsikt , borde surfa dit oftare) så är det knappast någon som mig dom söker. Jag är för gammal , mamma och bor inte i ett typiskt backpackerland. Sen vet jag inte ens om dom överhuvudtaget skulle gilla mitt sätt att skriva.

Efter att ha läst om all bloggmobbing , alla hot och elaka kommentarer som Ulrika (jag tycker verkligen det är jättetrist att hon får så mycket skit) får känns det som om backpacking.se är ett ställe som drar till sig ganska obehagliga personer så det skulle nog kännas en aning olustigt att skriva där. Även om naturligtvis majoriteten av alla som hänger på backpacking.se är normala människor. Jag har en bekant som skriver krönikor i Aftonbladet sen flera år som bara någon enstaka gång får ett otrevligt mail och aldrig dödshot. Då är ändå Aftonbladet mer läst än backpacking.se

Inte för att jag vill vara kräsen , men jag vill ha något som iallfall liknar en lön inte några hundra i månaden. Jag är ju som sagt varken skribent eller journalist och utan ska väl söka ekonomjobb till hösten. Jag är realist och inser att jag inte skriver bättre eller intressantare än dom flesta andra. Men jag är glad över varje läsare och varje kommentar här på bloggen.

10:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Att starta ett eget resemagasin vore ju det bästa. Vi säger det då? :)

11:11 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det vore det absolut och jag behöver verkligen ditt stöd i franskan. Jag visste inte vad mål hette innan jag såg det på din sida. Men jag gillar att fota så vi kan väl dela på pratandet och fotandet ;)
Sen kan det vara en idé att försöka resa någonannanstans än Frankrike ;)
För folk är så underliga att dom även vill läsa om andra länder...

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Hahaha, "skaffa ett stall av älskare".
Jag kanske kommer med en klokare kommentar när jag har läst hela inlägget, men skaffa ett stall av älskare tycker jag att du kan göra under tiden.

12:19 em  
Blogger Thérèse said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:28 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - jag tror inte att min man och mina barn är så positiva till mitt stall av älskare ... tyvärr. Men som frustrerad hemmafru måste man ju så får jag inget jobb har jag inget större val antar jag

12:30 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, visst är folk konstiga, de vill verkligen resa till andra länder än la France. Mycket mystiskt.
Jaja, vi kan ju försöka åka till nån fransk koloni i Afrika då. Så långt kan jag sträcka mig.

Hahaha.

1:19 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - så får du inte glömma franska öar i Stilla havet , Indiska Oceanen och Karibien. Franska Guayana ligger i norra sydamerika och Vietnam , Laos och Kambodja har också varit franska kolonier. I Libanon som jag inte vet om det har varit franskt ska det finnas ett stort franskt inflytande

1:22 em  
Anonymous Anonym said...

Om du gräver ut Italiens huvudstad och flyttar den till Kolahalvön så borde det logist sett bli Rom & Kolahalvön....Dit kan jag flytta och öppna en rambod som du kan få jobba i.....deal?

2:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jamen dåså, då har vi en hel del franska ställen att åka till då, så bra. ;)

2:42 em  
Anonymous Anonym said...

jag vill också vara med o starta resemagasin!!! argaste är webbsnubbe har jag läst mig till så han kan fixa sidan (hahaa se så fint jag erbjuder en för mig okänd persons känster. jag borde kanske bli nät-bordellmamma) och jag, jag kan....ehm. koka kaffe? och jag är en jävel på att baka.

2:53 em  
Anonymous Anonym said...

Känster?!?? är jag dum i huvet eller?? Tjänter menade jag såklart. va fan.

2:53 em  
Blogger Thérèse said...

Argaste - låter som en schysst deal. Fast Kolahalvön känns väl kylslaget , kan vi inte gräva upp den och flytta till Rom istället?
Vi ska gräva med en Åkerman för Komatsu grävskopor är inte lika snygga.
Du och jag i en rombod , låter som ständig fylla;)

Johanna - ja så kan vi åka till Japan också för det är ett land jag gillar trots att det inte har någon anknytning till Frankrike

Vivla - Känter eller Tjänter ? Nä jag fattar. Nätbordellmamma kan du nog tjäna ganska fett på.. Om jag får säga det själv så är jag också ganska duktig på hemsidetillverkning men klart vi ska dra in Argaste på nåt sätt. Den stora frågan är bara vem ska finansiera det hela? Kan du tänka dig att ge dig ut och förföra någon riking Virvla?

4:19 em  
Blogger Thérèse said...

Pistache - jag kan nog tänka mig att bo i Sverige. Vi flyttade till Spanien för att det inte gick att hitta jobb i Sverige. Jag har ju redan en väldigt lång utbildning , pratar flera språk , kan göra hemsidor och är fenomenal på att äta med pinnar så någonstans borde jag få jobb. Men det verkar lättare i utlandet än i Sverige tyvärr

4:21 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att virvlas förslag var skitbra! Nu har vi ju snart en hel redaktion. Therese och Johanna, och så argaste som fixar allt på webben och så virvla som kaffekokare! Helt underbart. Nån mer som vill vara med? ;)

4:29 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vill vara med! Med risk för att betoningen på Frankrike ökar ytterligare...

När det gäller att hitta svenska företag i Spanien kanske du kolla med svenska handelskammaren eller Exportrådet eller något sådant? Kanske upptäcker du någon som inte heter Frippe och spelar golf;)
Annars har jag inte jättemånga tips att komma med. Jag är ju som sagt själv lite i samma situation.

4:51 em  
Blogger Unknown said...

Vad har backpacking med bloggmobbning att göra?

4:58 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Visst är det en bra idé men jag vill ha en lön , hur fixar vi det?

Cocotte - Handelskammaren och Exportrådet finns här. Jag har tänkte på det men inte haft någon kontakt med dom än. Min son fick ju ingen skolan förrän i maj och nu är det sommarlov så jag har liksom inte kunnat söka jobb. Så har jag den där jäkla uppsatsen men den kan jag ju skriva samtidigt som jag jobbar.

Hur löser du som är i samma situation frustrationen ? Stall med älskare ? Rom? Hasch ? Bakning? Frimärkssamling? .... Vad rekommenderar du.

Ulrika - jag gissar att en del av dom som skriver elaka mail till dig hittar dig via backpacking. Det betyder ju inte att backpacking = bloggmobbing men att det hänger en och annan lustig kuf på sidan. Det gör det säkert på alla sidor och kanske på den här också vad vet jag.

5:09 em  
Blogger Unknown said...

Ja, men det har knappast med BP att göra. Det har nog snarare att göra med att jag är 24-årig kvinnlig chefredaktör. Det svider i mångas ögon.
Angående aftonbladet kan du ju läsa vad EvaEmma utsattes för när hon jobbade där:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,828177,00.html.

6:08 em  
Blogger Unknown said...

"backpacking.se är ett ställe som drar till sig ganska obehagliga personer"

Nej, våra medlemmar är inte ett dugg obehagliga. Vi har tvärtemot sjukt bra stämning.

6:21 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - det är mycket möjligt att det har med det att göra. Jag har läst om EvaEmma och många journaliset , bloggare och chefsredaktörer utsätts nog för en hel del skit. Jag känner två som skriver krönikor i Aftonbladet men den ena käner jag väldigt ytligt och vi har inte setts på flera år men ingen av dom utsatts för något likande som du.
Eftersom du skriver väldigt mycket om det här så har jag kanske fått en något mer negativ bild av backpackers medlamar och läsare än jag egentligen borde ha.

6:21 em  
Blogger Unknown said...

Jag har skrivit om mobbningen på bloggen och hur kräktrött jag är på den. Backpacking och dess medlemmar älskar jag. Visst får jag en del kassa mejl, men jag är chefredaktör, det är ganska naturligt. När jag var skribent på BP fick jag bara beundrarbrev. Mne nu är jag ansiktet utåt och då får man vänja sig.

6:27 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jag ska egentligen inte uttala mig om backpacking för jag har tittat på sidan så få gånger. Men jag läser många bloggar och du verkar vara en av dom som är absolut värst utsatt för grov mobbing. Jättetrist tycker jag naturligtvis. Varken du eller någon annan förtjänar att mobbas och jag förstår att du stängde ner dina kommentarer det hade säkert jag också gjort eller slutat blogga.
Om du säger att ni har bra stämning tror jag dig naturligtvis men att få nängder av dödshot , bli kallad hora och slyna och annat otrevligt regelbundet känns inte som någon bra stämning.
Nu handlade mitt inlägg ovan om att jag ska söka annat jobb än engelskalärare i Spanien och att jag inte vet om jag vill jobba som ekonom fast jag är utbildad till det och inte om backpacking.se. Jag har absolut inget emot diskussioner som handlar om annat än det jag skrev om , men tolka det inte som jag ogillar dig , backpacking , din blogg eller nåt annat. Det enda jag ogillar är mobbare av olika slag.

6:55 em  
Blogger Unknown said...

Men min blogg är INTE backpacking.se. Det du pratar om är saker jag får utstå på bloggen, inte på BP. Du måste skilja på mitt jobb och min fritid, för det gör jag.

"Om du säger att ni har bra stämning tror jag dig naturligtvis men att få nängder av dödshot , bli kallad hora och slyna och annat otrevligt regelbundet känns inte som någon bra stämning"

Jag har ALDRIG sagt att jag blir kallad detta på BP eller genom BP; aldrig någonsin. Däremot har jag blivit det på min blogg, vilket många andra bloggare också blir.

Och nej, ditt inlägg handlade inte om mig, men du skrev om mig i en kommentar. Och diskuterar du mig så får du förvänta dig att jag svarar.

Karolina på glamourbloggen.se, Linda Skugge på expressen.se, Ida på legallyblonde.se utstår samma sak som jag. Ska vi även skylla det på backpacking.se?

7:03 em  
Blogger Unknown said...

Jo, förresten, slyna har jag faktiskt blivit kallad två gånger genom BP, men jag har ALDRIG blivit mobbad genom den sidan. Jag gör i a f stor skillnade på mobbning och en sur sexköpare som skriver ett argt mejl om hur sur han är för att prostitution inte är lagligt.

Men om du vill tro att jag blir jättemobbad på mitt jobb så får du givetvis tro det. Synd att jag aldrig märkt det.

7:08 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Natruligtvis ska du svara. Jag tycker det är jättetråkigt att du , Linda Skugge , Glamour- Karolina och Ida blir så mobbade bara för att ni bloggar. Jag ber om ursäkt att jag har fått en felaktg syn på backpacking för jag trodde att många som mailade dig var därifrån.
Sen spelar det naturligtvis ingen roll om dom bara hittar din blogg på nätet , läser backpacking eller nåt annat. Att kalla någon hora och slyna och komma med dödshot är naturligtvis aldrig okey.

Jag svarade på Sofia som tipsade om att backpacking vill ha skribenter som bor i utlandet. Sen jag började blogga har jag kommit på hur vansinningt skojigt det är att skriva och bli läst. Jag har aldrig tidigare tänkt att jag skulle skriva något. Men jag är inte journalist eller skribent och jag letar heltidsjobb i höst. Då föreslog jag att det vore trevlig att få betalt för att skriva , blogga , prova lyxresaturanger , sova på lyxhotell , läsa och refusera bokmanus eller bara få en lön för att slöa.
Jag inser naturligtvis mina begränsingar varken backpacking eller en tidning vill betala mig för att skriva lika lite som jag lär få betalt för att äta på lyxkrogar och sova på hotell eller blogga.
Det kommer säkert att ordna sig med jobb för i Spanien uppfattar jag som att en lång universitetsutbildning som jag har ses som mera värd än i Sverige. Hur lång tid det tar har jag ingen aning om. Just nu letar jag inte utan ska börja i höst.
Naturligtvis kommer jag inte att skaffa ett stall med älskare , supa ner mig på rom eller röka jointer i parti och minut om jag inte hittar ett jobb. Men det kommer att bli frustrerande att vara arbetslös , helt klart.
Cocotte i Frankrike är lite i samma situation och skrev om det så det var därifrån jag fick inspiration till det här inlägget.

Pistache - ett stall med älskare , så min spanska blir mindre proper och lyxrestauranger låter som en bra kombination. Om Cocotte också skaffar ett stall med älskare kan vi byta nummer till våra älskare så jag får prova ett gäng franska också. Har för mig att Cocotte skrev att hon ville lära sig spanska någon gång. Här är ju ett gyllne tillfälle

7:36 em  
Blogger Unknown said...

Jag tror i ärlighetens namn att du måste tro på dig själv mer, för jag tror inte du fattar hur bra du är. Visst, du har ingen journalistutbíldning, men who cares? Du har ett fantastiskt språk, har upplevt mycket, är intelligent och kan dessutom trollbinda människor med berättelser. Vem bryr sig om en journalistutbildning då?

Jag läser dina superlånga inlägg, vilket jag aldrig pallar annars.

och jag kan hålla med om att du kanske inte passar in BP, för alla där är verkligen BACKPACKERS, men hade jag haft en restidning (vilket min förhoppning är att jag snart kommer ha) så hade jag anställt dig som skribent direkt, inget snack om saken.

Jag tycker att du är sjukt mycket bättre än sveriges journalistkår inom resbranschen, och jag tvivlar inte en sekund på att du kommer slå igenom som skribent.

7:46 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - tack det var otroligt gulligt sagt , men som sagt jag är utbildad ekonom även om jag är osäker på om det är vad jag vill jobba med. Så jag har inga "seriösa" tankar på att bli skribent egentligen , även om jag har insett hur kul jag tycker det är att skriva. Så eftersom jag inte jobbar på att bli det tvivlar jag på att jag slår igenom.
Naturligtvis vill jag gärna jobba på din resetidning ;) om jag inte hinner bli nersugen i den där romboden först , så du får se till att skaffa den snart;)
Jag är verkligen förvånad och smickrad att ni är så många som orkar läsa mina långa inlägg.
Nu ska jag plita ner två kortare som har funnits i mitt huvud hela dagen efter fotbollen. Hoppas jag för även mina korta har en tendens att bli långa

7:51 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jag vet inte om du läste det men jag sitter och tittar på fotbollen på en kinesisk stellitkanal eftersom jag inte har den spanska kanalen som sänder. Ganska kul även om jag inte förstår ett ord

7:54 em  
Blogger Unknown said...

Men jag tycker ju VERKLIGEN att du ska bli skribent. Jag ser ju redan dig som en ny stor författarinna. Jag får banne mig snabba på bossen med tidningen så att du inte hinner fly:)

Ha ha, ja jag läste det!

Nu vet inte jag om det är för att jag är ganska omogen, men låter inte kinesiska sjukt kul? Det är nånting med rosslingarna som gör att det låter lite vulgärt.

8:08 em  
Anonymous Anonym said...

Hörredu, Ulrika, nu är ju inte jag utbildad journalist, men jag har ändå pluggat journalism i två år av mina tre "mediaår" i Uppsala, och mycket inom journalistikens språk är väldigt styrt och då blir det inte intressant att läsa. Visst, en nyhetsartikel bör vara uppbyggd på ett visst sätt och så vidare, men för att skriva behöver man inte ha någon utbildning. Begåvningen har man. Och du skriver bra. Dig vill man läsa. Jag säger som Ulrika: jag orkar ju läsa dina långa inlägg! Hallå! Och uppenbarligen är det väl ganska många som gör det.

Apropå vår redaktion på vårt nya resemagasin, så är det klart att vi får lön. Vi startar ett magasin och i början blir det tjärvt (hur fan stavas det? kärvt??) med pengar, men vi får ju intäkter av sålda lösnummer, prenumerationer, annonser osv... hihi. :)

9:56 em  
Anonymous Anonym said...

I'm on it!! ;)

Nä kan du fixa hemsidan får Argaste inte vara med, varför dela vinsten med fler än man behöver? Å andra sidan kan vi kanske leja honom som skribent, han är rätt kul när han sätter den sidan till...

jävlaskit. tjänst. TJÄNST. T J Ä N S T. Se jag kan...

10:04 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - tack det var jättegulligt sagt. Men jag kommer inte att satsa på att försöka leva på att skriva. Fast visst känns det smickradne att bli kallad författarinna. Även om du och några till läser är ni relativt få men det är jättekul att ni gillar det jag skriver. Men jag är realist och vet att jag varken skriver bättre eller sämre än dom flesta andra bloggar. Så har jag ju som sagt en lång ekonomutbildning från Handels som jag har kombinerat med språk och internationella realtioner. Det borde ju kunna ge nåt jobb och det känns lättare att söka på dom meriterna än på meriten att jag skriver en blogg.

Johanna - tack det är naturligtvis alltid kul med beröm. Allt snällt ni skriver här värmer. Skulle jag bli journalist så tror jag att jag skulle behöva en sån där språkbehandlingskurs. Nu känns ju journalist som en ännu värre bransch än ekonomi när det gäller att hitta jobb. En släkting som var journalist och jobbade på några av landets större dagstidningar tröttnade faktiskt på den ständiga krisbrahschen och utbildade sig till läkare istället. Jag är ingen karriärist som känner för att bråka om varje jobb och jag är kass på att markandsföra mig själv. Vad ska man säga jag är ju så extremt vanligt , hur meriterande låter det? Okey Johanna jag tror dig klart vi tjänar pengar. Kärvt stavas det.
Jag är faktiskt förvånad att ni är så många som läser mina lååååånga inlägg.

Virvla - Argaste ska absolut vara med och skriva , du har väl läst om hans resa till Cartagena annars måste du gå in på hans blogg och söka på Cartagena. Underbar historia. USAtrippen var också en höjdare.

Japaneseviking - Att vara överkvalificerad är verkligen surt. Man hittar inget jobb och pluggar då vidare och lär sig en massa nya grejer och vips så är man överkvalificerad. Maken som har doktorerat känner verkligen av det för dom flesta företag tykcer att han är överkvalicierad och anställer hellre en civilingenjör med hans inriktning istället.

11:20 em  
Anonymous Anonym said...

Ihihihi, blanda stallen med älskare för att öva upp våra språkkunskaper. Vilken idé. Jag tar José och Juan så får du Jean-Pierre och François.

12:06 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - haha det måste vi absolut göra ;) Förena nytta med nöja. Sen jag fastnade i Amelieträsket ar jag haft en hemlig dröm om att ha ihop det med en fransman. Visserligen har jag haft det en gång för hundra år sen och jag blev alldeles knäsvag när han pratade franska med mig men det rann ut i sanden innan vi kom till Lille

12:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - jag kanske ska förklara det där med Lille , vi skulle på hans kompis bröllop där och dricka 25 årig calvados men som sagt jag kom aldrig till Lille

12:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Med tanke på vår geografiska situation behöver jag kanske några andra arbetsuppgifter än att baka och koka kaffe, Argaste är ju den ende i min stad och han har inte ens anmält sig frivilligt.

Jag funderar fortfarande på det där med nätbordellmamma men jag har ingen att sälja...

Jag har lite bloggångest just nu men kommentera verkar ju gå bra i alla fall :)
Har flyttat alla mina grejer (nästan), hyrde bil på Statoil och det var inte så fasligt dyrt. Senare ska jag till ikea o mio och boka soffa och köpa lite grejer, vad jag nu kan behöva. Man behöver ju alltid så mycket när man är på ikea...

(jag vill inget särskilt med kommentaren men du gillar ju kommentarer så du kanske blir glad ändå)

8:08 fm  
Blogger Unknown said...

Johanna: Jovisst krävs det säker journalistutbildning om man ska skriva nyheter, men det är väl knappast vad Therese skulle göra i s f? Hon är väl snarare åt krönikörhållet och där tycker inte jag att journalistutbildning krävs.

10:26 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag vill också vara med på resemagasinet! Innan du nämnde det visste jag inte vad jag skulle hitta på med mitt liv, men jag vet att jag är överkvalificerad för att köra buss i alla fall. Tack för medaljen också!

11:24 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - Du får väl annonsera på bloggen efter något att sälja. Kul att det går bra med flyttandet. Jag IKEA är farligt. Fast här i Spanien har jag inte köpt så mycket bara lite lampor och växter och sånt men jag brukar bränna mycket på svensk affären. När jag väl står där inser jag vilka delikatesser knäckebröd , lantchips (dom har inga dillchips) , pepparkakor , ahlgrens bilar och annat är.

Ulrika - fast det finns en hel del journalister som arbetar med nyhetr utan utbildning speciellt äldre kända gamla stofiler som Herman Lindqvist , Ulf Nilsson , Staffan Heimersson har inga utbildningar och har jobbat som utrikeskorrar i många år. Men det är klart skulle jag söka jobb som journalist idag när jag inte har utbildning och bara en blogg som "merit" skulle det naturligtvis inte bli napp. Arbetslösheten är ju stor inom det området. Det känns absolut säkare att satsa på ekonomijobb , något som jag dessutom är kvalificerad för.

El Mango - klart du ska vara med. Har du varit inne på saker som suger ? Där finns du omnämnd i en kommentar

12:27 em  
Blogger Unknown said...

VA? Är inte de journalister? Det hade jag ingen aning om!

Herman Lindqvist spelar visst hårt på andras planhalvor:) Historiker ( i a f på Lunds universitet) har en tendens att låta rätt missnöjda och bittra när de talar om denne man, som inte har någon utbildning i historia med sålt så bra:)

1:13 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Det är helt sant. Herman har berättat att han började jobba direkt efter gymnasiet på en tidning i dagstidning i Stockholm , jag har glömt vilken. Men hans farfar var LO-ordförande och hans pappa pressattaché på svenska ambassaden i Helisingfors vilket kan ha gett en del kontakter. Herman är alltså uppväxt i finlands huvudstad. Sen åkte han till Athen och Prag för tidningens räkning och sen tillbaka till Sverige. Valsade sen mellan olika länder och olika tidningar , Tv , radio och som frilans. Han har bott i en massa länder bl.a Japan , Thailand , Hong Kong , Egypten , Libanon mfl. Han har även bott i samma område som jag bor i nu i Madrid i början på 90-talet. Då skrev han en bok om Spaniens historia. Sen sa han upp sig , köpte hus i Paris och blörjade skriva historia på heltid.
Ulf Nilsson började som 17 åring på någon lokalpress i Halland och Staffan Heimersson har en liknade historia
Ingen av dom har ett enda universtitetspoäng.
Jag har läste historia i Uppsala när den första eller andra boken av Hermans historia kom och jag vet att alla var väldigt negativa. Trots att jag har en massa poäng i historia och arkeologi gillar jag ändå att Herman har skapat ett sånt intresse för historia för det har alltid varit mitt stora intresse. Jag har läst några av hans böcker och tycker dom är helt okey. Men en sak jag har lite svårt för är hans fixerigne vid kungarna , deras privatliv. För mig handlar historia både om kungar , borgare , bönder , tiggare , ja alla som har bott i landet och jag gillar att läsa om hur vanligt folk levde. Herman har någon gång sagt att "Sveriges historia är inte bara dess kungars utan även dess drottningars" hu.
Jag tycker om att läsa Herman men han är otroligt produktiv och det märks ibland att hans böcker är hastverk. Jag läste boken om Napoleon förra året och det är gott om upprepningar. Till slut blir man lite så här , med det sa du ju för både 3 och 10 och 14 sidor sen. JAG VET det nu. Hade han läst igenom mer noga hade det inte blivit så.
Han skriver väl böcker som jag skriver blogg ;)
Jag har faktiskt två kompisar som jobbar som journalister på mindre tidningar utan journalistutbildning. Dom har pluggat och har en examen av kurser båda två. Började frilansa när dom var arbetslösa och sen har det rullat på. Även en av duon Fredrik och Filip saknar journalistutbildning , eventullet gör båda det. Fast dom gör ju inga djuplodande nyhetsanalyser direkt.
Två (en av dom har jag inte haft kontakt med på många år , mer en kompis kompis )som jag känner lite som skriver i Aftonbladet saknar också journalistutbildning och en har t.o.m varit utrikeskorre för Aftonbladet.

1:38 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - du verkar gilla det här med stall av älskare. Har ditt jobbsöäkande äntligen fått en mening nu? glad att jag kunde hjälpa till haha vi får väl höras för ett utbyte

1:39 em  
Anonymous Anonym said...

ulrika: det var det jag menade, men jag läste mitt inlägg i efterhand och insåg att det blev lite snurrigt. Jag menar för nyhetsjournalistik kan vem som helst lära sig, för den är jäkligt platt och uppbyggd på ett sätt som man LÄR sig. Att skriva friare texter kan man göra bara man har begåvningen och jag menar att sådant skulle passa Therese.

2:10 em  
Blogger Unknown said...

Gud vad kul att du skrev att du gillade Lindqvist för att han skapat ett intresse för historia! Jag brukar säga samma sak ju!:) All ära åt superduktiga historiker, men det är så rolgit när historia når ut till allmänheten.

Jag skulle gissa att jag känner ett tiotal journalister och ingen av dem har ngn journalistutbildning. Det är ganska märkligt då samhället dräller av arbetslösa journalister. Borde inte de gå före?

2:13 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack vad gullig du är. Snart blir jag alldeles högfärdig. Men jag letar inte jobb som skribent på något sätt. Men visst vill någon betala mig fö att blogga eller hångla mot bardiskar eller nåt annat trevligt skulle jag inte tacka nej.

Ulrika - Det finns ju utbildade historiker som också säljer bra som Peter Englund och Dick Harrisson. Sen tycker jag faktiskt att man kan läsa in sig på ett ämne och skriva om det utan att behöva ha en massa universitetspoäng. Jag tycker om Hermans kåserier och historia men en del han har skrivit är ju rent srunt. Läs (inte) boken Rubinen , bara en bestsellerförfattare kan få ut sån smörja på ett förlag.

2:35 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - när det gäller jobb överhuvudtaget iallfall i Sverige så känns det som om kontakter är väldigt viktiga. Söder om Köpenhamn verkar en högskoleutbildning betyda mycket mer än i Sverige på gott och ont.

3:25 em  
Blogger Unknown said...

Ja, kontaktnät verkar vara allt här i Sverige.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men är det inte rätt stor skillnad när det gäller synen på humaniora också?
Här i Sverige ses det ju som flum, men runt medelhavet känns det mycket... finare? Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

3:56 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - på ett sätt stämmer det nog. Här har alla mycket mer koll på litteratur , konst , historia och sånt. Det är också ett vanligt samtalsämne på affärsmiddagar och annat. Kan man inte prata sånt uppfattas man nog som lite bakom av spanjorerna.
Min dotter som är 4 år och går på spanskt dagis för lära sig om konstnärer , tittat på konst och måla av och lyssna på dikter , lära sig om författare mm.
Sen är det ju inte så många som kan arbeta med humaniora här precis som i Sverige. Man kan bli lärare , forska , jobba på museum eller nåt men det är ganska begränsat.
Skillnaden är att spanska tekniker , byggarbetare , ekonomer , städerskor också är duktiga och pålästa på humaniora och det anses viktigt och fint

5:09 em  
Blogger Unknown said...

Angående journalistgrejen förresten, kollade min statistik igår. Har fått cirka 150 ansökningar den här veckan från folk som vill skriva på BP (brukar ligga på 100-200).

Har värvat... EN. Trots 5-6 journalister och två författare blev det än en gång en helt vanlig, cool tjej som var grymt bra på att skriva.

Jag fattar inte riktigt själv hur vi kan vara så eftertraktade när det gäller att skriva, men det beror väl förmodligen på antalet besökare och den grymma exponeringen om man vill slå igenom.

Men hård konkurrens är det.

6:49 em  
Anonymous Anonym said...

Kors vad många kommentarer. Dock ingen som erbjuder sig att betala för att du ska hångla upp spanjorer mot bardiskar. Konstigt.

9:56 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - usch för hård konkurrans för mig tror jag. Då känns det lättare att söka ekonomijobb.

Cocotte - jag vet , jag är chockad , det här inlägget var så långt att jag inte trodde att någon skulle orka läsa. Många medaljer får jag dela ut.
Jag är inte så kräsen så jag måste hångla med spanjorer , jag kan hångla mot bardiskar med vilka nationaliter som helst. Ska jag vara ärlig är jag nog ganska svag för blonda , blåögda svenskar.... men som sagt alla nationaliter funkar.

10:11 em  
Blogger Per said...

Åhå, så då är du och jag "buksvågrar" då? Kaptenen?

10:47 em  
Blogger Thérèse said...

Per - har du också ihop det med kaptenen?

10:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home