tisdag, juni 13, 2006

alcohol


Det här är en flaska 96% alkohol inköpt för 60 cent på den stora livsmedelsaffären Al Campo. Vilket blir ett literpris på 2.40 euro. 96% alkohol säljs sårrenöring på apotek och affärer över hela världen och i dom flesta länder skulle ingen komma på tanken att dricka den.

I Svergie finns 96% alkohol på apoteket men det behövs recept och är en sån där grej som nästan aldrig skrivs ut annat än till läkarnas firmafester. Jag har druckit bål på 96% på ett kalas där en läkare som hade fixat spriten var med. Bålet var faktiskt helt okey.

Nu är inte jag någon expert på sårtvätt men jag har nyligen haft ett otäckt sår som blev infekterat men som håller på att läka fint tack vare dagliga tvättar med 96. Kanske hade det funkat lika bra med Apotekets alsolsprit. Men jag tycker det är lite konstigt att man kan sälja 96 i nästan hela världen utom i Sverige för då skulle folk dricka det.

Nu har jag verkligen inget större problem med den svenska alkoholpolitiken. Jag har inget emot Systembolaget men jag kommer knappast heller att gå ut och slåss på barrikaderna för Systemets bevarande om det skulle läggas ner. Jag gillar verkligen Systembolagets utbud för här i Spanien kan jag i princip bara köpa spanskt vin. Möjligen kan jag köpa dyrare viner från kända vinområden i världen i speciella vinaffärer eller på varuhus med stort sortiment. Men då är det kända champange eller något i likande prisklass.
Här i Spanien får man inte handla alkohol mellan 22-8 på affärer och mackar men man kan alltid gå till en bar och köpa para llevar , att ta med, om man är desperat.

Systembolagets öppentider kan man väl kanske ha synpunkter på men så svårt att planera sina inköp är det väl inte att det är något större hinder. Systembolagets utbud däremot är bara så fantastiskt. Jag hörde en historia om en fransman som varit på tjänsteresa till Svergie och en kväll gått ut ensam och ätit på den lokala pizzerian i stan där han var , till pizzan drack han husets röda vin som visade sig vara från Australien. När han sen kom tillbaka hem till Frankrike och talade om sin resa var det just det exotiska vinet som var det han pratade mest om.

Många utlänningar kan nog uppfatta svenskar som väldigt alkoholfixerade. Att ett svenskt medelålders par tar Volvo kombin från Värmland och rattar mer till Tyskland eller Danmark för att fylla bilen med alkohol kanske för 10000 kronor och då spara 20000 kronor ses i Central- och Syd- Europa som ett tecken på grava alkoholproblem.

Här i Spanien är det helt okey att avstå vinet till maten , ingen kommer att fråga dig varför eller tycka du är konstig men i Sverige får den som inte dricker mängder av frågor varför. Här i vinlandet Spanien finns inga vintips i dagstidningarna eller morgonTV. Vill man ha det får man läsa specialtidningar som det finns gott om. Här finns heller inga bag-in box viner , visserligen kan man köpa enliters tetrapack med vin och det finns oftast plastdunkar på några liter som i princip inte kostar något men heller inte är särskilt drickbart.

För att generalisera svenskars alkoholfixering så ska svenskar alltid köpa hem så mycket alkohol dom orkar bära när dom reser utomlands. Svenskar sitter på sina rum på hotellet och dricker medhavd sprit i tandborstglas trots att baren på hörnet är trevlig och säljer billig alkohol. Något som många utlänningar kan ha svårt att förstå.

Även om den central- och syd- europeiska barkulturen får allt mer fäste i Sverige , speciellt i dom större städerna så gäller fortfarande till viss del att många svenskar dricker för att bli fulla. Sen är det helt okey att göra och säga dumma saker på fyllan man är alltid uräktad med att man var full. Ja naturligtvis till en visst gräns , ingen ursäktar naturligtvis Hagamannens beteende på fyllan , men den som på firmafesten kallar sin chef för både det ena och det andra eller strippar kan alltid räkna med att ursäktas för att han eller hon var full.

17 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Jag tror jag döööör - bâl pâ sârsprit :-)
Tur att han inte tog fel och gjorde den pâ desivon..
Du, de där tetrapackvinerna är det nog inte mânga här som dricker heller. Möjligen ungdomar pâ strandfester för att göra calimocho.
Man använder dem däremot mycket i matlagning, väldigt mânga sâser innehâller vitt vin, t.ex.

7:01 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - ja det kanske jag borde ha skrivt att dom billiga tetrorna mest används till matlagning att och blanda calimucho eller sangria av på studentfester.

Späder du bara sårspriten så går den egentligen utmärkt att dricka och bålet var helt okey. Men idag tror jag inte att jag hade druckit något sånt.

7:06 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gillar Systembolaget, för är ganska så säker tror att utan monopolet skulle alkoholkonsumtionen öka - spriten blir ju mycket mer lättillgänglig.

Det är synd det där med svenskarnas alkoholbeteende. Generalisering, ja, men allvarligt talat så är bilden du skapar sann i många avseenden. Jag som har varit nykterist vet hur mycket frågor man får om varför man inte dricker på festen och hit och dit. Till och med när jag försökte säga på krogen att "jag kör", bara för att slippa följdfrågor, så frågade man varför jag körde. Men! Det är tröttsamt.

Det där med att åka utomlands och köpa sprit förstår jag inte heller... det lär väl bli jäkligt dyr sprit i slutändan med tanke på resan. Näe.

8:49 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja det är verkligen irriterande att folk alltid frågar varför dricker du inte ? saknar du inte det ? men en liten kan du völ ta? Nu har ju inte jag varit nykterist men jag har varit gravid och ammat två gånger och det tar ju några månader innan det syns och då fick jag såna frågor. När sen dom som frågade fick höra att jag var gravid var det mer okey för då var jag ingen "konstig" nykterist.

Jag förstår inte varför folk lägger sig i vad andra äter och dricker. Jag har ju då och då fått höra kommentarer om att jag inte äter kött.

Åka utomlands bara för att köpa alkohol är faktiskt helt obegripligt, om man inte bor vid gränsen. Visst jag generaliserar men det gör jag alltid när jag skriver att svensken är si och så , det stämmer naturligtvis inte på varje enskild individ. Men det är trist att synen på alkohol är som den är i Sverige

9:31 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är skönt att slippa Systemet. Jag glömmer alltid att gå dit när det är öppet och har inte så stora krav när det gäller utbud:) Hittar allt jag behöver och lite till på min supermarché här.

När det gäller att åka utomlands för att köpa sprit så är väl inte det något unikt för svenskar? Norrmännen åker till Sverige, svenskarna till Danmark, danskarna till Tyskland, fransmännen till Spanien osv. Fast i Spanien tar det kanske stopp? De som bor nära Andorra åker kanske dit?

Jag tycker också att det kan vara jobbigt när folk frågar varför man inte dricker. Nu är jag i och för sig inte den som brukar spotta i glaset;-) men när jag jobbade i Paris var det ofta både fördrink och vin till lunchen och det ger mig ont i huvudet framåt eftermiddagen. Då skulle alla franskgubbarna tjata på mig att jag skulle dricka och fyllde på mitt glas i smyg hela tiden. Men de ville väl kanske bara supa den unga svenska flickan under bordet. Tji fick dom;)

Men jag håller med. Svenskar är ofta rätt alkoholfixerade. En tur med Danmarksbåten är fascinerande...

10:29 em  
Blogger Thérèse said...

cocotte - javisst är det inte bara svenskar som åker utomlands för att köpa alkohol. I Spanien tar det nog stopp ;) även om jag inte vet hur det är nära gränsen till Andorra. Inbillar mig kanske men det känns som att svenska inköpsresor är vanligare och folk köper mer. Iallfall om man jämför med tyskar och fransmän.

Visst kan jag hålla med om att det är skkönt att slippa passa öppentider och att kunna handla sin vinflaska eller sina öl när man handlar mat. Men det känns inte jätteviktigt för mig att slippa Systemet.


Danmarksbåten eller Finlandsbåten är intressant. Hade varit kul att läsa något som en utlänning hade skrivit om en sån resa och kanske då inte en utlänning som bor i Sverige utan en som bara turistar där , eller ett reserepotage för en utländsk TVkanal eller tidning

Gubbarna ville nog bara supa dig full;)

10:55 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns väl mer pluring att spara för svenskarna. Och norrmännen. Priserna skiljer sig mer. Men ibland verkar ju som sagt nästan grejen "köpa-sprit-utomlands" vara större än hur mycket man egentligen "tjänar" på affären.

Ja, ett sådant reportage skulle vara kul. Jag och fransmannen var på Helsingforskryssning en gång. Han häpnade över folks fullastade, klirrande väskor och fick ont i magen av smörgåsbordet. Hihi:)

11:38 em  
Blogger Thérèse said...

Haha du får väl låta fransmannen skriva ett inlägg på din blogg om Helsingforskryssningen. Sen kan du översätt eller så får det stå på franska.

Det var väl egentligen så jag tänkte att målet med resan är att bunkara alkohol. Kanske åker fransmännen till Spanien för att göra något annat och sen köper man med sig hem.
Det kan ju vara kul att köpa med sånt som inte finns att köpa där man bor men är typiska för trakten. I Spanien skulle alla pröva Ponche Caballero

11:47 em  
Anonymous Anonym said...

Vad är det? Ponche Caballero alltså.

12:31 fm  
Blogger crrly said...

:D Skitroligt inlägg!! Hihihi.

12:41 fm  
Blogger crrly said...

Och eeh, förlåt min mindre intelligenta kommentar men jag är sååå himla trött, fattar inte vad jag gör uppe. Sorry, återkommer när jag har nåt mer substantiellt att komma med (se där, min vokabulär är inte helt eeeh, off ändå. Eller jo.)...

12:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte -en sorts spansk punch men den är inte så stark och söt som svensk punch tror den är 20-25 % alkohol och smakar inte direkt sött. Mycket godare en punch. Väldigt typiskt spanskt och serveras ofta till kaffe men funkar utmärkt att dricka som den är. Flaskan är silverfärgad med gul etikett.

En annan typisk spansk dryck (men den får du säkert tag i , i Frankrike) är torr sherry så kallad fino som ofta dricks till fisk och skaldjur eller bara som det är här

12:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Crrly - välkommmen hit , jag tycker det är kul med alla kommentarer så be inte om ursäkt utan fortsätt bara kommentera :)

12:47 fm  
Blogger Coola Morsan said...

Det är väl klart att Systembolaget är acceptabelt, om man inte lever här, utan utomlands, där man kan köpa gott öl och vin i närmsta minibutik. Om man skulle behöva. Man behöver inte ha ett lager hemma.

Här kan man inte ens köpa mellanöl i butiken, och det blir lätt så att folk tänker alkoholekonomi. Om mellanöl, starköl och folköl kostar samma köper folk starköl.

På krogen kostar en liten öl nästan som en stor, och en mellan som en stark, och då köper folk stor stark istället för kanske en liten mellan. Skatterna främjar suparbeteende.

I stugorna bränner folk sprit. På resorna är taxfreebutikerna himmelriket. Det är bunkringsbeteende.

Man har inte nån vana att slinka ner en stund på en mysig bar och byta några ord med grannarna. Det finns inga såna barer. På många orter finns kanske bara en lokal pizzeria, men långt hemifrån. Och vilka som sitter där, det vet alla. Där vill man kanske inte bli sedd..

1:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Coola Morsan - jag har bott i Sverige i hela mitt liv , här i Madrid har jag bara bott sen i slutet av förra året.
Jag har inte stört mig på Systemet i Sverige när jag bodde där men kommer väl heller inte att gråta den dag det försvinner.

Visst kan man handla i närmaste minibutik men då kanske du har 7 röda och 5 vita sorter att välja på , några spritflaskor och ett par sortes öl. Jag har inte hittat ett enda ställe som säljer min favoritwhisky i Spanien så det blir till att handla med från Sverige i sommar. Systembolgaets utbud är ju fantastiskt och når ut även i minsta lilla byhåla.

Kan hålla med om att den mysiga barkulturen som finns i Sydeuropa saknas i Sverige och att det är dyrt att dricka på krogen i Sverige. Personligen så går jag väldigt sällan på barer här i Spanien men dom finns och det är lätt att gå ner på kvartersbaren och prata med grannarna. Alla är välkomna från små barn till gamla

8:20 fm  
Blogger Coola Morsan said...

Det är sympatiskt med specialbutiker vad det än gäller, och där har väl en butikskedja motsvarande nuvarande Systembolaget en nisch, som kan konkurrera med ett bättre utbud, mer information och råd och beställningsmöjligheter.

Systemet har blivit bättre med öppettider och självplock. Tidigare var handlande en mara med oändligt köande. När jag slutar på kvällarna finns inga bolag öppna, så jag är mycket sällan kund om jag inte vet att jag ska bjuda hem folk på mat. Om jag får för mig att spontanbjuda på käk med vin en lördag eller söndag får det bli utan vin och kanske folköl.

2:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Coola Morsan - Det är klart att Systemet till viss förhindrar spontaninköp. Men mellan 10-18 på vardagar och 10-14 på lördagar kan man ju spontanhandla så mycket man vill. Men så farligt är det väl inte att planera. Jag spontanköper nästan aldrig här en lördagskväll klockan 21. Jag har några vin och några romflaskor hemma som har stått här länge om någon skulle komma över på spontan middag.

Visst har Systemet med sitt utbud och sin kunskap en nisch att fylla även om monopolet i Sverige skulle upphöra.

9:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home