onsdag, juni 28, 2006

taxi

Något som alltid stör mig är när folk vinner mycket pengar men inte gör nåt för dom. I TV4 kan man se folk sitta och skrapa trisslotter i direktsänding. När Bengt Magnusson sen frågar vad ska du göra för dom 3 miljonerna och den nyblivna miljonären svarar, nja ingenting tror jag , ha dom på banken , ja vi kanske ska måla om garaget också men annars inget särskilt , svärmor ska få några tulpanlökar till sina balkonglådor för det var hon som köpte lotten. Det är ju så sjukt provocernade att såna männsikor vinner pengar. Nästan alla som skrapar lotter i TV4 verkar vara såna. En annan märklig sak är att det så gott som aldrig är någon under 65 år som skapar i TV4. Har triss någon bestämmelse att bara pensionärer får vinna pengar eller är det bara pensionärer som får köpa trisslotter?

Nästan ännu värre är det att höra om dom som vunnit sjukt mycket pengar säga , nä jag ska nog jobba kvar på mitt jobb på ett elektriskt lager , det skulle vara tråkgt att inte ha nåt att göra. Inte ha nåt att göra? Det finns ju hur många grejer som helst man kan göra som är roligare än att jobba. Det är ett hån mot alla oss som är löneslavar och hatar våra jobb.

Som motvikt till det här tänkte jag berätta om en historia som jag läste i en tidning för ganska många år sen. En medelålders tungt alkoholiserad finsk man i Norrköping vann pengar på en trisslott. Han hade inte varit i Finland på många år så han bestämde sig för att åka och hälsa på sin pappa som bodde i en liten by en bra bit norr om polcirkeln. Pappan uppe i norra Finland fyllde dessutom år så ett besök passade ju bra.
Trissvinnaren gick in på Systembolaget och bunkade inför resan norrut sen beställde han en taxi och bad den köra honom till pappan i norra Finland. Nu minns jag inte resans pris men dyrt blev det och hela trissvinsten brändes på taxiresan och bunkringen på Systembolaget. Taxichaffören fick förresten också vara med och äta tårta på pappans födelsedagskalas.

16 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Ja, jösses, vilken fantasi dessa människor måste ha om de inte kan fylla sina dagar utan att ta emot order från en typ som inte bryr sig ett skvatt om dem.
Vad hade du själv gjort?
Jag hade gjort följande om jag hade vunnit en stor vinst (inte nöodvändingtvis i denna ordning)
*Köpt villa i Malaga, liten lägenhet i Paris och sommarhus i Sverige.
*Köpt en segelbåt
*Rest jorden runt och tagit lååång tid på mig och hälsat på vänner.
*Bjudit vänner på fest och skickat presenter till andra utan att berätta vem det var från
*Delat ut till familjen
*Skaffat fler fadderbarn
*Satt in en summa till sonen
*Festat på stan och hånglat mot en bardisk

11:34 em  
Anonymous Anonym said...

Hånglat mot bardisk är något som återkommer på din blogg, Therese. Undrar varför... ;)

Det var en kul historia. Eller ja, jag hade nog fått ganska mycket ångest om jag brände allt på taxi.

Jag förstår folk som vill fortsätta jobba. Det är socialt att jobba. Om man inte vill/intehar möjlighet på annat sätt än pga pengar att resa, eller göra nåt annat, så förstår jag mkt väl att man vill jobba. Däremot skulle jag gå ner i tid... :)

11:40 em  
Blogger Thérèse said...

anna - Instämmer nog i det du har skrivit. Chansen att jag vinner en massa pengar är minimal eftersom jag aldrig spelar eller köper lotter. Kanske skulle jag våga mig på en ONCE , dom lär ju ha höga vinster.

Johanna - Ja , jag hade också fått kraftig ångest av att bränna allt på taxi. Jag hade tagit tåget till Finland. Jobba behöver man väl inte för att vara social. Man kan ju också jobba ideellt.
Hångel mot bardiskar är underskattat

12:11 fm  
Blogger Nejma said...

En charmig liten historia trots allt. Inte för att jag hade pallat att bränna så mycket pengar på taxi, men gulligt att han faktiskt tänkte på sin gamla pappa.

Skulle jag vinna en massa pengar är taxi definitivt inget mina pengar skulle gå till.*s* Nä, jag är mer inne på Annas spår. Om jag vann snuskigt mycket pengar skulle jag nog:
- Köpa en stor bit mark med egen strand här i norra Marocko och bygga ett hus så stort att alla mina släktingar & vänner som ville komma på besök alltid hade plats & kunde stanna så länge dom ville. En stooor trädgård är ett annat krav.
- En lägenhet i Granada, fast helst en carmen i Albaicín.
- "Pensionera" maken så han kunde flytta ner hit och starta ett företag tillsammans
- Ge mej ut på en långresa på minst 1 år och stanna en tid på alla dom platser jag drömmer om att besöka
- Satt in en hel del pengar på killarnas universitetskonton
- Startat en skola för gatubarn
- Ägnat mej att skriva böcker & jobba ideellt

Hånglat mot en bardisk har jag redan gjort en massa gånger, så det målet har jag redan uppnått. *s*

/Nejma

2:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - bra grejer , jag skulle säkert kunna göra alla utom att starta företag med maken.
Hångla mot bardiskar kan man göra även om man har dålig ekonomi , tro mig jag vet

4:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, "svärmor ska få några tulpanlökar till sina balkonglådor för det var hon som köpte lotten". Vilken fest!
De vågar kanske inte riktigt sitta och säga att de vill göra en massa av rädsla för att det ska sticka i ögonen på andra. Eller så är de helt enkelt nöjda med vad de har.

Om jag vann en massa skulle jag nog köpa ett halvslitet hotell på den franska landsbygden, rusta upp det, marknadsföra det i Sverige och leva lycklig i alla mina dar. Och skaffa barn. Och resa jorden runt. Fast inte nödvändigtvis i den ordningen.
Hotellet ska självklart ha en bar där alla intresserade svenskor kan komma och hångla upp lokalbefolkningen mot bardisken.

9:03 fm  
Blogger Me said...

Jag hade nog flyttat utomlands. Men vänta nu..., eftersom jag redan är utflyttad så skulle jag kanske flytta hem i stället. Använda pengarna till att betala svenska skatter kanske.
Sluta jobba vore ändå det första jag skulle göra.

10:33 fm  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - Du mailar väl när du har skaffat ditt hotell? Jag tar första bästa plan! Hångel mot en bardisk med en fransman kan jag som bekant inte motstå

Japanese - Flytta hem känns väl sådär ... betala svenska skatter haha det roligaste man kan göra för en storvinst. Du kanske skulle kunna anställa någon som hjälpte dig att få balkonglådorna okey. Du har större möjlighet än mig att vinna iallfall för jag spelar inte på Lotto eller nåt annat

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skriver en kommentar här i bloggen när hotellet är öppnat och hångelbaren inredd.

Jag köpte faktiskt en skraplott häromdagen. Vann 2 euro! Jag har inte löst in min jättevinst än men jag kommer nog investera de pengarna i en hångelvänlig bardisk. Många droppar små...

1:47 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - jaså , ingen personlig inbjudan ... Nåja jag ska vara som en hök kommentarerna så jag inte missar. Sen tar jag första plan norrut , hånglar mot din bardisk och dricker rom och cola
Grattis till storvinsten!
Jag blir ju nästan lite sugen själv att köpa en skraplott

5:02 em  
Blogger becka said...

Jag är en drömmare av stora mått och köper lotter alldeles för ofta, vinner gör jag typ aldrig. För nåt år sen gick jag och fästmannen på en riktig blåsning. Man fick en kupong för att gå till affären och få en massa tjugan-lotter (skrap-lott som triss) för en liten peng, typ tio spänn. Detta gjorde vi och blev överlyckliga eftersom det var vinst på ca fyra av fem lotter. Efter det trodde vi naivt nog att det var en toppenlott och köpte den hela tiden och rekommenderade den för alla. Till slut gick det upp för oss att vi blivit utsatta för världens enklaste affärsknep; öppningserbjudande med fullt av vinster vilket får kunden att bli fast. Det måste helt enkelt vart fejk för vi har ALDRIG vunnit på tjugan-lotter sen dess.
Nu får du inte skicka torpeder på mig Thérèse; men jag skulle ALDRIG sluta jobba bara för att jag vann pengar. Jag vill ha den typen av struktur, är jag ledig för mycket när barnen är i skolan och fätmannen på sjön så fastnar jag bara framför datorn och kommer ingen vart. Jag skulle vilja jobba typ tre, fyra stycken fyra,fem-timmarspass i veckan. För en lott-vinst skulle jag; *betala av mina studielån och huslån
*hjälpa min mamma ekonomiskt så hon hade råd att bo kvar i sin lägenhet
*köpa en stor härlig segelbåt
*skänka sjukt mycket till välgörenhet och regnskogsbevarande
*köpa äckligt mycket kläder (förlåt min ytlighet haha)
*sätta in mer pengar i mina barns lägenhetsfond
Shit, jag hade nog behövt vinna tio miljoner, helst nu tack:-)

7:02 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - jag skickar ingen torped , inte ens Pricken. Du hade också bra saker på din lista som alla andra

11:08 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Kan man se TV4 i Spanien?

Håller med om att det är riktigt provocerande med såna människor som inte vill göra nåt för pengarna. Varför spelar de då, undrar man.

Hade det inte varit smartare både tidsmässigt och prismässigt att flyga i stället för att åka taxi till Finland? Eller tåg om han var flygrädd.

12:28 fm  
Blogger Thérèse said...

El Mango - Nej man kan inte se någon svensk kanal i Spanien men jag bodde ju i Sverige fram till november så jag har sett lottskrap i TV4. Man kan köpa SVT Utland eller nåt sånt , dyrt.
Fast på svt.se kan man se många program i efterhand.
Håller med om att en taxi till Finland inte var det smartaste sättet att bränna vinsten men , men

1:15 fm  
Blogger Thérèse said...

Även om det inte var det smartaste eller något jag skulle ha gjort var det ändå ganska kul. Roligare än någon som köper tulpanlökar till svärmors balkonglådor

1:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Really amazing! Useful information. All the best.
»

9:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home