tisdag, juni 27, 2006

mera problem

Det gick ju så bra att få svar på dataproblemet så jag tänkte fortsätta utnyttja er som läser här som problemlösare.
Sen i höstas har jag använt Skype och det har fungerat hur bra som helst. Nyligen laddade en person jag känner ner Skype och vi har gjort några försök att prata. Det har gått ganska dåligt för samtalet bryts hela tiden. Hittills har vi ringt upp om och om igen och visst det går men är inte särskilt kul. Det bryts ofta och ibland bara efter 30 sekunder eller 1 minut. Ingen av oss har något som helst problem när vi "skypar" med andra.
Även ljudet har varit lite konstigt , det har låtit som en fax i bakgrunden ibland och ibland har det låtit "burkigt" och långt borta.
Är det någon som har någon idé eller tips på vad som kan vara fel och vad vi ska göra åt det? För vi vill ju kunna prata med varandra och Spanien - Sverige är onödigt dyrt på vanlig telefon.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Alltså, nu kan jag ju en del om fast och mobil telefoni eftersom jag jobbar med det, men skype har jag ingen aning om hur det fungerar... bara att man pratar med varann över nätet. Men liksom, HUR, går ni via något nät (operatör?) eller är det bara via... ja, inte vet jag. För det verkar konstigt att det verkar vara mellan just er två, men att det fungerar för andra. Hade det handlat om fast/mobil telefoni eller att ni ringer genom någon operatör/nät, så kan det felanmälas, det kan ligga fel i nån växel... Men jag kanske är helt ute och cyklar med tanke på att jag inte vet hur det fungerar med skype. Sorry. ;)

6:38 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja , jag är ledsen att jag inte kan förklara hur det går till. Man ringer ju via nätet på något sätt och pratar via varandras internetuppkoppling. Det har alltid fungerat ganska bra tidigare och är GRATIS. Trevligt om man bor i utlandet och vill hålla kontakt med folk i hemlandet. Men just mellan oss två verkar sype fungera väldigt dåligt och det skulle jag gärna vilja göra nåt åt. En felanmälan kan säkert vara en bra idé men jag tänkte om det fanns några inställningar man kunde fixa till själv.

7:21 em  
Anonymous Anonym said...

Du bör säkert kontrollera så att alla inställningar är rätt (hur man nu gör), men det borde ju vara något mellan just era datorer eftersom det fungerar med andra... Jaja, hoppas nån kan svara bättre.

7:53 em  
Blogger Magnus W said...

Rent teoretiskt eftersom båda kan prata bra med andra kan det handla om uppkopplingsproblem.

Även om båda har bra uppkopplingar så är det så att det kan vara en lång väg mellan era datorer internetsträckan.
Mellan vissa svenska datorspelande ungdomar kan det vara "datavägen" bara 12 "hopp", medan det mellan andra som båda sitter i Sverige vara 30-40 "hopp".

Om du har otur med din kompis så har ni operatörer som gör att antalet "hopp" är högt, d.v.s. att internetvägen är väldigt lång. Sånt skapar längre responstider och därmed också "saktare" uppkoppling mellan varandra. Sånt är svårt att åtgärda, och specifika fall brukar internetleverantörer normalt inte titta på.

Det här är dock bara en teori. Men eftersom båda får det att fungera perfekt med andra men inte specifikt mellan er så ser jag ingen annan utväg än att det är det långa avståndet internetvägen.

Det man kan göra är också att maila Skype och fråga, jag vet inte om de besvarar sådana mail men berätta i så fall vilka internetoperatörer ni har också. Jag kan tänka mig att någon av era internetoperatörer använder sig av något från USA och att ni internetvägen kanske tar "vägen" via USA, vilket gör att det tar längre tid och hackar och blir burkigt ljud.

Lite rörig förklaring men hoppas du förstår ändå, om det stämmer är det tyvärr inte så mycket att göra åt det. Det ni kan testa är att använda en annan "röstklient", exempelvis MSN Messenger för en röstkonversation och se om det gör någon skillnad. Gör det inte det är det nog svårt att ändra på.

Glöm inte att inte ha på några filöverföringar mellan användare, nedladdningar eller annat när ni pratar, sånt drar ner på kvalité och kan bryta samtal om man inte har så bra uppkopplingar. I extrema fall med dåliga uppkopplingar kan bara surfandet göra att det inte går bra. Samtidigt borde samma saker hända när ni pratar med andra om ni utför samma saker då...

8:17 em  
Blogger Thérèse said...

magnus - 1000 tack , igår kväll kunde vi faktiskt skypa utan problem och med bra ljud , jag får väl hoppas att det blir så även i fortsättningen

7:38 em  
Anonymous Anonym said...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

9:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home