onsdag, juni 21, 2006

madroño


Björnen som står på bakbenen och äter frukten från madroño eller strawberry tree (jag vet inte om trädet har ett svenskt namn , jordgubbsträd kanske...) är symbolen för staden Madrid. Statyn på bilden står på Puerta del Sol som är ett av stans mest kända torg.

Nu är det ont om björnar i Madridtrakten men en gång fanns här stora skogar där björnar , vargar , hjortar och andra djur strövade omkring. Det är lite svårt att tänka sig när man ser det kala slättlandskapet med bergen i fonden och dom många olivodlingarna.
Hur gott det är om madroño-träd kan jag inte riktigt uttala mig om men


så här ser dom ut iallfall.


Så här ser bären som sägs likna jordgubbar ut. Av bären gör man här i Madrid en sorts tung , söt ganska stark dryck som också kallas madroño. Vill man provsmaka eller köpa en snygg souvernierflaska som ser ut som statyn med björnen och trädet rekommenderar jag bar El Madroño vid Plaza de Puerta Cerrada 7 , ett stenkast från det berömda torget Plaza Mayor. Baren har dessutom goda tapas till bra priser , trevlig personal och gemytlig atmosfär. Själv har jag bara smakat madroño en gång och tyckte inte det var så där fantastiskt gott men inte heller odrickbart.

Jag har tittat på vissa träd och funderat om det kunde vara madroño men jag kan inte bestämma mig. Trots att jag har föräldrar som har sin trädgård som största intresse har inget gått i arv till mig.
Jag kan se skillnad på en älg en uggla och en björk men där någonstans går gränsen. Visst tycker jag att det är trevligt att ha lite grönt i bakgrunden när man äter middag eller tar en drink på verandan men jag förstår inte varför man ska behöva gå dit. Så skogspromenader kommer inte att stå med som intresse om jag någon gång mot förmodan skulle sätta in en kontaktannons

Spanjorerna har inte alls samma förhållande till naturen som svenskarna. Svenskarnas förhållande till naturen är närmast sakralt. Varje svensk kan namnet på skogens blommor , träd , fåglar mm. Spanjorer som inte har specialintressen säger bara bolmma , träd , fågel. Ingen spanjor plockar blommor ute på en äng och tar med hem och sätter i en vas. Blommor är något man köper i blomsterhandeln.

Jag tänkte inte så mycket på det här med naturen när jag bodde i Sverige men så här i utlandet har jag funderat en del på svenskarnas förhållande till natur och faktiskt kommit att sakna skogen. Senare i sommar när jag ska bila från Uppsala till Madrid kommer det att vara underbart att köra genom ett vackert sommar Sverige. Jag kommer att bli alldeles varm och lycklig av all skog , grönska och den rena luften.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Kul att du tog upp just detta med natur! Kom tillbaks till Barcelona idag efter att ha varit nastan 2 veckor i Sverige pa semester o jag har verkligen njutit av den underbara forsommaren! Sverige ar aldrig sa vackrt som i juni! Har cyklat pa grusvagar o luktat pa blommor sa mycket som jag har kunnat...
/Johanna

1:08 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Låter som att du har haft det bra ;) Det är precis vad jag ska göra senare i sommar hade jag tänkt. När jag bodde i Sverige tänkte jag inte så mycket på naturen men nu kan jag verkligen längta efter och sakna den.

1:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Visst saknar man naturen när man är i utlandet längre. Speciellt i storstäder där det knappt finns träd och vatten. En dunge blir ju nästan skog för parisarna. Haha.

8:39 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Mmm, jag älskar naturen och skogspromenader. Men bryr mig faktiskt inte om vad blommor och träd heter. Att det susar i bladen och luktar gott nöjer jag mig med.
Synd att naturen är sâ trist runt Madrid och att det är sâ lângt till skogen. Här har vi ju bergen precis bakom, men nu under sommaren är det för varmt att âka dit.

10:22 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag kan ju säga att Madrid är verkligen INTE parkernas stad. Fast i Alcobendas 13 km norrut där jag bor finns det gott om parker. Ett av skälen till att vi valde att bo här. Har man barn är det trevligt att det finns större grönområden där dom kan springa och leka.

Anna - Vi har ju berg här också. Väldigt höga och vackra som man ser från norra delarna av stan. Jag har bara varit uppe i bergen en gång men där finns ju skogar om abstinensen sätter in.

12:44 em  
Blogger Ataharis said...

Hahaha! Precis det här har CB kommenterat! När vi är ute o promenerar, var vi än är, så lägger jag märke till träd och blommor och växter - och han är totalt ointresserad. Han försöker väl verka lite artig sådär, men innerst inne, knappast sakralt. Inte som för mig, alls, som känner igen mig i din beskrivning!

Däremot, medan vi var i Istanbul och njöt av tulpanprakten i påskas, berättade han om parker i sin hemstad Santiago, hur kommunnen gjort ett försök att plantera ut blommor på våren, men hur alla tanter gått dit och plockat dem. Alla blommor! Det skulle väl inte vi svenskar göra, plocka blommor i en park?

3:48 em  
Blogger Thérèse said...

Trulsa - det är faktiskt samma sak här. Alcobendas norr om Madrid där jag bor är känd som "rosornas stad" Här växter otroligt mycket rosor i parkerna och naturligtvis ser man alltid tanter som plockar dom.

10:40 em  
Anonymous Anonym said...

åååå jordgubbsträd vad underbart det låter! kan man äta själva frukten?

1:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - jag vet inte , jag har bara druckit den och det var väl så där

1:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home