torsdag, juni 29, 2006

barn på bröllop

Läste i Aftonbladet om barn på bröllop. Tydligen är det något som stör många. Personligen har jag inte tänkt på det tidigare för på dom bröllop jag har varit har det funnits barn utom på mitt eget men där fanns inga gäster alls.

I mars skrev jag om två restauranger i Göteborg som har barnförbud eller iallafall hade i höstas. Den japanska restaurangen Sakura och restaurng Skojarbacken. Jag berättade det här för spanska vänner som tyckte det var helt obegripligt. I Spanien och i många andra länder är det en självklarhet att barnen är med på fester och restauranger och att man har trevligt tillsammans över generationsgränserna. Här ser man barn på så gott som alla restauranger och dom är med till sent på kvällarna , ibland ser man hur en liten somnat i någon förälders famn medans föräldrarna fortsätter sitta och prata och ha trevligt med sina vänner. Naturligtvis ska barn slippa se sina föräldrar fulla men att gå på bröllop eller restaurnag är inte samma sak som att supa sig full. Föräldrar kan ju sitta hemma och supa sig fulla också så att porta barn på restauranger och fester gör inte att barnen slipper se sina föräldrar fulla.

Även om svenska barn gernerellt har det ganska bra och tryggt men bra dagis , bra boendestandard, trygg uppväxt , materiellt sett bra så lever dom väldigt mycket i en "barnvärld" som är separerad från dom vuxnas "värld". Ser man sig om i världen är den svenska synen ganska ovanligt. Jag är nog själv väldigt kluven för visst har barn det bra i Sverige men det här att svenskar inte kan umgås med barn har jag svårt för.

I Spanien har jag aldrig träffat på någon som inte gillar barn. Det gäller inte bara människor som inte har egna barn utan även tonåringar och pensionärer busar och skrattar mot barn. Barn är välkomna överallt och får ofta mer uppmärksamhet av föräldrarna.

Även om alla som kommenterar här på bloggen är snälla och trevliga så känns det som om det inte är helt populärt att vi svenskar som bor utomlands klagar på Sverige. Så jag ska påpeka som så många gånger förr att jag gillar Sverige väldigt mycket. För några dagar sen köpte jag en flygbiljett till hemlandet och mitt plan kommer att landa 1 på natten. Tyvärr verkar jag missa sista flygbussen , annars tycker jag det låter helt underbart att åka flygbuss och från flygbussen vandra ensam på folktomma gator och öde torg. Jag blir helt euforisk när jag tänker på det. Folktomma gator , öde torg , nattkyla , kanske förfall och nergångna hus. Men eftersom det inte blir så utan taxi så kommer jag nog att ta en nattlig promenad i en sunkig del av stan vid något annat tillfälle.
Jag ska ju köra bil från Sverige till Madrid och jag blir helt euforisk när jag tänker på att köra genom det vackra svenska sommarlandskapet. Det finns så mycket jag tycker om och längtar efter i Sverige även om jag trivs mycket bra i utlandet också.

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

jaghar inget emot barnfriarestauranger. när jag väl äger min affär ska det finnas en liten, handksriven, skylt i fönstret där det står: vänligen lämna barnvagnen utanför.

om jag inte har skaffat barn vid det laget och därmed fått en annan syn på det hela förstås. för när jag får barn, då ska jag också ha företräde i köer, köra på oskyldiga människor på trotoaren som inte ler glatt mot min fula unge och ta upp hela affärer genom att envisas med att köra tvillingvagn trots att jag bara har en knodd (och sedan ta med mig tvillingvagnen in i butiken för att sedan köra över vad som månde komma i min väg samt blockera vägen för majoriteten av kunder)

6:23 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - haha du låter redan som en fullfjädrad barnvagnsterrorist!

6:30 em  
Anonymous Anonym said...

jag har många casestudies på stan...

10:32 em  
Anonymous Anonym said...

Hahaha, go, Virvla!!

Jag jobbade på ett nyöppnat café här i Falun förut. De satsade på föräldralediga. I cafét fanns (eller ja, nu är cafét etablerat, så det borde stå FINNS) en sandlåda (utan sand såklart) med massor av leksaker. Där samlas fortfarande mammor med barnvagnar, och vilken plas barnvagnarna tar och vilken skrikig miljö det är... Men, jättebra att ett sånt ställe finns, då samlas de ju i alla fall på ett ställe. :)

11:15 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna och Virvla - vad är det för attityd ? Nu ska jag gifta om mig bara för det och bjuda in massor av barn på bröllopet och ni två ska vara mina tärnor

11:52 em  
Blogger Anna Malaga said...

Hehe, jag tycker att du kan klaga på bara.
Jag tycker att jag är i min fulla rätt att klaga på något jag har kännedom om. Typ Sverige, där jag har bott i 21 år, eller Spanien där jag har bott i 16 år.
Jag har också mycket positivt att säga om båda länderna och båda är barnvänliga på sitt sätt. Bara bra att diskutera, det kan väl aldrig vara fel? Armenien har vi ju inte sagt ett knäpp om, men visst måste man få yttra sig om sitt eget land?

11:55 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - självklart , du, jag och alla andra måste väl få ha synpunkter på Sverige , Spanien , Armenien , Paraguay eller vilket land som helst. Man måste väl inte bo i ett land för att få klaga

12:13 fm  
Anonymous Anonym said...

jaaaaaaaaa jag vill vara tärna!! :)

är det inte tärnor som hjälper till att arrangera bröllopet (man kan kanske på något effektivt sätt minska antalet barn som kommer ;) eller ge öronproppar som gifts)

12:56 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - tärnorna ska ta hand om brudens barn medan hon och brudgummen hånglar mot en bardisk

1:08 fm  
Anonymous Anonym said...

attans då, nåja. jag vill vara tärna ändå *kontrollerar lagret med valium*

Får förresten inte tärnorna hångla mot bardisken? (ehm, inte med varaandra menar jag, utan med varsin kavaljer. Johanna är säkert en trevlig flicka men inte min typ...)

2:58 fm  
Blogger becka said...

Jag är nog partisk eftersom jag skaffade barn så fort jag blev "vuxen" (tjugo år)Därför har jag aldrig hunnit reflektera över att barn på restaurang skulle vara störande. MEN, jag kan förstå om folk kan uppleva det som lite hämmande. T.ex. om jag går på fest och det finns barn där känner jag inte att jag kan supa på samma sätt av hänsyn till barnet och blir nog lite hämmad i mitt supande. Jag tycker helt ärligt att barn ska slippa se fulla vuxna. Det är bara äckligt och jobbigt för dem med vinglande vuxna som nyper dem i kinderna och säger att de är "sååå söta" Dessutom tycker jag att det sänder ut signaler till barnen att för att ha riktigt skoj som vuxen så måste man dricka sprit, vilket jag tror får dem att debutera tidigare med drickandet. Så jag dricker ingen alkohol alls när mina barn är med. Men det är MIN teori och jag är övertygad om att många av er inte alls håller med. För övrigt tycker jag att Spanien överhuvudtaget verkar vara mer öppet för alla. Även hundarna tas ju med in i affärer och restauranger vilket jag tycker är trevligt men inte så käckt för allergiker kanske.

7:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Det tycker jag Therese, jag är också gärna tärna. Jag och Virvla kommer vara de snyggaste tärnorna nånsin. Hehe.

För övrigt är jag väldigt positiv till barn på restauranger och barer så länge inte föräldrarna är aspackade, sorry om det uppfattades fel. :)

8:48 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - klart du ska hångla mot bardisk , du kanske kan smyga ner det där valiumet i barnens läsk och vips sover dom sött och du kan hångla loss.

Becka - självklart ska inte barn behöva se sina föräldrar eller andra vuxna fulla. Jag skrev ett inlägg på bloggen om det här nyligen. Visst är det bra att inte dricka alls med barn fast samtidigt om man klarar att dricka lite och stoppa i tid är det inte heller någon fara att dricka med barn

Johanna - Jag håller med , så länge barnen slipper aspackade föräldrar eller andra vuxna så är det ju bara trevligt att man umgås över generationeran på restauranger och fester.

11:12 fm  
Anonymous Anonym said...

men kanske om barnen är aspackade så går det bra *funderar* de lär ju däcka. risken är iofs att de börjar kräkas men då får ju föräldrarna lite o göra plus att de med stor sannolikhet går därifrån.

hahahhaaa Therese, ja när jag är din tärna ska jag droga dina barn...

7:25 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - haha om barnen börjar kräkas är det tärnans jobb att ta hand om. Det är brudens stora dag så hon ska naturligtvis ostört få hångla mot bardisken

7:34 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - du kanske blri jättepopulär hos mina barn om du drogar dom. Då kanske dom kommer att ständigt hänga efter dig i hopp om mera droger

7:36 em  
Anonymous Anonym said...

När jag flög FlyMe från Paris till Landvetter för ett tag sedan kom jag också fram klockan ett på natten och trodde att det inte skulle finnas flygbussar men flygbussarna hade anpassat sitt schema efter FlyMes tider även om det inte stod något om det på deras hemsida. Så du kanske får åka flygbuss trots allt om du har tur...

5:24 em  
Blogger Thérèse said...

Cocotte - ja det vore ju billigare iallfall. Sista flygbussen går 1 mitt plan landar 1 så dom skulle ju kunna anpassa den sista turen lite. Hoppas

11:43 em  
Anonymous Anonym said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

4:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home