fredag, juni 09, 2006

copa mundial

Copa mundial är spanska och betyder Världs cupen och syftar på fotbolls VM som börjar idag och jag ser verkligen fram mot det.
Här finns knappast annan sport än forboll så det är onödigt att säga fotbolls-vm det räcker med vm. I TVsporten eller sporttidningar handla alltid 95 % om fotboll och på resterande 5 % kläms övrig sport in. Här är inte folk lite ljummet fotbollsintressade utan det är en verklig passion. Det gäller alla ung som gammal , man som kvinna , högsta chefen likväl som tiggaren ja klass , kön , ålder är oväsentligt alla spanjorer älskar fotboll. Ofta när jag säger att jag är svensk är Henrik Larsson det första jag får höra och då bor jag ändå i Madrid och inte i Barcelona där Larsson har spelat. Spanjorer brukar också känna till Fredrik Ljungberg , Zlatan Ibrahimovic och en svenskar som har spelat i Spanien som till exempel Olof Mellberg som spelade i Santander i norr Spanien för några år sen



Nu har brasilianarna i min stad börjat bli lite kaxiga och hängt upp flagga. Jag tror nog att det blir Brasilien som tar det. Men jag skulle kunna tänka mig att slänga in en tysk brasklapp och möjligen en fransk och kanske ,kanske en argentinsk också.

Det kommer inte att vara många matcher jag kommer att missa. Nästan en hel månad med flera förhoppningsvis bra matcher på TV varje kväll. En tomhet brukar faktiskt infinna sig efter finalen är spelad och man inser att man får vänta 4 år på nästa VM eller 2 år till nästa EM. Maken har till och med gjort en beräkning på Sveriges väg till guld. Sverig kommer då att vinna gruppen och sen möta Costa Rica , Portugal , Spanien (möjligen Brasilien istället) och Tyskland. Visst det är trevligt att vara tillsammans med en optimistisk människa men jag har nog svårt att tro på den här glädjekalkylen.


Den här lilla baren ligger i mina kvarter. Ägaren är totalt fotbollstokig och alltid lite småfull , ibland jättefull , så där finns en storbildsskärm och folk i kvarteret samlas för att titta på fotboll. Ägaren är väldigt mysig för han bjuder alltid barnen på hur mycket chips dom vill och ibland glass , han pratar och skojar väldigt mycket med dom.

Det är kul att gå ut och se matcher på barer här eftersom folk är så otroligt engagerade och i allmänhet också har ett något hetare temprament än svenskar. Vilket inte minst visar sig i fotbollssammanhang. Jag pluggade spanska i Cadiz sommaren 2000 och såg då så gott som alla EM-matcherna på en bar där. En del matcher kommer jag säkert att se på baren här även om jag kommer att se dom flesta hemma.

Att vara så totalt engagerad i fotboll skildrar Nick Hornbys bok Fever Pitch bra. Fever Pitch har också blivit en bra film. Författaren är sjukligt fotbollstokig och ett hängivet Arsenal-fan. Han har svarade på en fråga om sin handkappade som en gång med orden "Fotbollen är motvikten till smärtan och sorgen".

Jag uppskattar att det i år går i Tyskland för då sänds matcherna på tider som känns okey för oss här i Europa. 1994 när det gick i USA gick väl an att sitta sent på nätterna och titta men förra VM som gick i Japan och Sydkorea var ingen höjdare tidsmässigt med matcher på morgonen och förmiddagen. Man ska ju hels kunna komma hem från jobb sätta sig i soffan med en kall öl och kolla VM. Nästa VM går i Sydafrika och det blir också bra tidsmässigt för Sydafrika är en timme före Sverige och Spanien. Efter det är inte bestämt men det ryktas om att något land i Latinamerika ska ha det.

Imorgon spelar Sverige sin första match mot Trinidad Tobago och den borde vi absolut vinna trots en skadad målvakt. Ikväll är det öppningsmatch mellan Tyskland och Costa Rica och jag ska göra mig fin och tvätta håret innan. Kanske blir det rent av en hårinpackning dagen till ära.

11 Comments:

Blogger Unknown said...

Okej, nu är jag seeeen, men minns du att vi pratade om Linda Rosings barn? Nu har jag luskat! Hon har en 15-årig tjej som inte vill ha någon kontakt med henne, och en 10-årig son som bor med henne.

Okänslig som jag är så måste jag säga att jag förstår dottern. GUD vad pinsamt om min mamma hållt på sådär.

12:50 em  
Blogger Blancaflor said...

Jag ääälskar fotbolls-VM! Om Sverige vinner gruppen och far möta Tyskland I Tyskaland. Gud förbjude... :)

12:58 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Men hon har kontakt med sonen? Är dottern 15 måste hon väl ha varit 11-12-13 när Linda var med i Big Brother. Kan inte ha varit kul. Tänk vad hon kan ha fått höra i skolan.
Egentligen tycker jag synd om Linda för hon verkar väldigt förvirrad och olycklig och söker uppmärksamhet och bekräftelse på ett nästan sjukligt sätt. Men det är faktiskt oansvarigt att låsa in sig i Big Brother huset utan kontakt med barnen i månader och festa och ha sex framför kameran.

Andra föräldrar festa och har sex men inte så barne och deras kompisar kan titta på. Andra föräldra har oftast kontakt med sina barn varje dag eller iallfall varje vecka och åker man bort kan man ringa och prata. Något som ju inte går om man är inlåst i ett hus. Jag tycker nog att dom på kanal 5 borde tänka sig för innan dom tar in folk som har barn. Iallfall för barnens skull.

1:00 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor- Visst vore det härligt , men jag är tveksam ;) Fast drömma får man ju.
Bra att du ääälska VM annars skulle det nog vara lite jobbigt att bo i Spanien den här månaden ;)

1:01 em  
Blogger Unknown said...

Ja, sonen bor med henne! Hon har ensam vårdnad. Dotter bor dock hos pappan efter Big Brohter. Hon var bara 12 år när Linda var med och blev enormt mobbad i skolan efter det, så hon flyttade. Linda har gjort några konstiga utfall i pressen där hon bett dottern att flytta hem igen, vilket lär vara det motsatta till vad dottern vill.

Jag tyckte synd om Linda förut, men jag gör det inte längre. Vet inte varför, men det känns som om hon gått till överdrift.

1:10 em  
Blogger Thérèse said...

Pistache - ja det är kul att gå till någon bar och titta fotboll eller sitta många hemma hos någon. Blir en annan stämning då än när man sitter ensam eller med familjen hemma. Att sitta och kolla Sverige -Danmark i Turkiet på ett ställe med hälften svenskar hälften danskar lät ju helt underbart.

Ulrika - stackars dotter , hoppas hon har en bra pappa. Jag har i och för sig aldrig tyckt att Linda verkar särskilt smart men att i pressen be dottern flytta när dottern är besviken på hur mamma har uppträtt i press och TV till henne låter ju helt otroligt korkat. Visst har hon gått till överdrift.

Jag har så svårt att förstå att tidningarna fortfarnade skriver om henne och att folk är intresserade av att läsa. Även om jag är ointresserad kan jag förstå att senaste big brother stjärna kan vara något som intresserar folk som följt programmet men Linda var ju med för flera år sen.

4:22 em  
Blogger Per said...

Här är VM-laatarna sammanställda:

http://wm.kavalkad.se

Sedan har jag gjort en modell av hur sannorlikhetsfördelningen av vinnaren i VM ser ut. Den är baserad pa en vikt-modell (snarare massa skulle jag använda som fysiker, men skit samma nu). Beroende pa hur "tungt" ett lagt i förhallande till det andra kan man beräkna sannoliheten att det ena laget vinner over det andra:

P(a>b) = 100 * Ma/(Ma+Mb) (%)

Exempel: Ma=M_BRA=16.5 och Mb=M_GER=10 ger P(BRA>GER) = 62.3%. Vikterna kan estimneras ur statistik pa nätet. Nagra axplock är:

M_BRA=16.5
M_GER=10 (referenspunkt)
M_ENG=10
M_ITA=10
M_SWE=5.9

4:42 em  
Blogger Thérèse said...

Per - var är Frankrike ? Dom har ett bra lag och borde vara mer favorittippade än England och Italien trots Cissés benbrott

6:19 em  
Blogger Per said...

Det var bara ett urval (=axplock). Argentina saknas osv, men frankrike hade något lägre P(GER>FRA)=60.4%, dvs Frankrike loosar en aningen över tyskland.

8:24 em  
Blogger Nejma said...

Och Spanien, Per? Vinner vi i år, statistiskt sett? Det vore liksom på tiden....

/Nejma

1:13 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - det vore verkligen på tiden... Jag vet inte vad det är med spanjorerna , har dom svårt för lagspel?

1:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home