fredag, juni 09, 2006

den spanska förbannelsen

Jag kan inte riktigt släppa det här med att fotbolls VM som börjar idag. Eftersom jag bor i Spanien måste jag nästan skriva om Spanien och VM. Den spanska fotbollsligan tillhör dom bästa i världen och det spanska landslaget brukar alltid vara fullt av spelare i världsklass. Ändå är det alltid något som går fel på VM och EM. Spanien är det enda land som haft VM på hemmaplan och inte gått vidare. Fotbolls VM hölls i Spanien 1982 om någon undrar.

Olika så kallade fotbollsexperter och andra har spekulerat i vad den här spanska förbannelsen beror på utan att enas om något svar. Det här skapar en frustration hos dom fotbollstokiga spanjorerna. Inför varje VM eller EM skrivs Spanien upp , "det här året är laget så bra så det måste gå bra för dom , det här året borde dom till och med kunna ta sig till final... osv..."Vi får väl se om VM 2006 blir Spaniens VM. Med Ukraina , Saudi-Arabien och Tunisien i samma grupp borde Spanien iallfall gå vidare från gruppspel. Mitt tips är att Spanien och Ukraina går vidare.

En häftig sak med fotboll är att intresset verkar vara så stort över hela världen. Jag är själv inte särskilt sportintresserad men fotboll har jag verkligen fastnat för. Dom fotbollstokiga spanjorerna har sänt inför VM sedan kl 13 idag , premiärmatchen börjar kl 18. Tyvärr har jag inte haft tid att titta men nu ska jag se Tyskland - Costa Rica

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur har jag kunnat missa att det är fotbollsäventyr på gång? Troligen på grund av att jag är en döv analfabet.

9:40 em  
Blogger Thérèse said...

u.fan - det är nästan imponerande att du har lyckats missa det ;) Det borde inte räcka med att vara döv analfabet man skulle behöva vara döv-blind analfabet utan TV som lever som en ensling

11:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home