torsdag, juni 08, 2006

vatten

För nästan en månad sen skrev jag om vatten Jag ville berätta att kranvatten söder om Skåne faktiskt kan vara både gott och drickbart. Det känns väldigt gammaldags och förlegat att inte kunna dricka vatten när man reser i Västeuropa. Så var inte rädda att smaka kranvatten om ni reser i Västeuropa. Det är inte farligt och gillar man inte smaken på den plats man är får man väl försöka köpa vatten på flaska som man gillar smaken på annars får man väl dricka annat än vatten.

Visst ska man vara försiktig med vad man äter och dricker i vissa länder. När jag var 22 år fick jag en amöba från kranvatten i utlandet och det var inte kul , man blir verkligen sjuk och symptomen är verkligen otrevlig. Inget jag vill vara med om igen. Men det är ju inget man behöver vara orolig för i Sverige eller i Västeuropa. Det finns säkert många länder utanför Europa där vattnet också går att dricka utan risk.


Även dom här kranarna som står lite överallt i Madrid är ofarliga att dricka ur. Den här ligger i närheten av min dotters dagis och har alltid så fruktansvärt kallt och gott vatten. Nu är det riktigt varmt här sällan under 25-30 någon tid på dygnet. Idag på eftermiddagen sto termometern på 43 grader. Man dricker väldigt mycket när det är så här varmt och så gott som alla madridbor går runt med en vattenflaska i handen.

5 Comments:

Blogger Blancaflor said...

Oj vad varmt! Här är det bara 25-26 grader.

12:59 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor - jag vet :/ Jag klippte mig för några dagar sen och frisören sa till mig att när det är varmt i Madrid är det verkligen varmt. När det är kallt är det verkligen kallt. Ni har ett mycket bättre och jämnare klimat nere hos dig

1:04 em  
Blogger Thérèse said...

Frisören var oerhört intresserad av det svenska klimatet , speciellt kylan. Hur kallt blir det när det är som kallast? Kan man gå ut då? kan man köra bil då? Hon var väldigt fascinerad.

1:58 em  
Blogger Nejma said...

Vi har nog haft runt 30 grader idag tror jag. HURRA! Just nu (vid midnatt) har vi 23 grader, det känns lite svalt.... Och vi som planerar att fira julen i Sverige i år, jag kommer att FRYSA IHJÄL!!! *s*

/Nejma

1:17 fm  
Blogger Thérèse said...

Det var svalare här i går också och på kvällen natten kom ett rejält åskväder och mycket regn. Jätteskönt!
Vi kommer inte att åka till Sverige på julen , jag känner att efter att ha bott större delen av mitt liv i Sverige har jag fått min livstidsdos snö och kyla. Möjligen blir det ett besök i augusti

11:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home