fredag, maj 26, 2006

sushi

Sushi är verkligen en av mina favoriträtter , det och stark indisk och stark kinesisk mat tror jag. Stark kinesisk mat finns faktiskt , iallfall i Kina och i kinesiska områden i Singapore , Malaysia och andra ställen med stor kinesisk befolkning.
Jag har aldrig provat att göra sushi hemma. En japan gjorde en slags sushi hemma hos oss i februari men det var inte traditionella makirullar som jag tänker på när jag tänker på sushi utan mer en sorts risröra med vinäger och alger i. Jag har många gånger tänkt att göra sushi hemma men det har inte blivit av än. Mina japanska vänner har sagt att i Japan gör man aldrig makirullar och den typen av sushi hemma utan den äter man ute eller beställer take-away och får hemkörd från sushirestaurangen.

Som tur är finns en bra japansk restaurang med underbar misosoppa och god sushi här i Alcobendas där jag bor. I söndags var vi där och åt och jag fotade lite.


Den här goda sushi bento (bento är en japansk matlåda) åt maken. Den kostade bara 10.50 € och då ingick även


ställets god misosoppa


Yong Tai från utsidan förutom japansk mat har dom även kinesisk och thailändsk och dom har gratis hemkörning för den som beställer för mer än 8 €.


Det här är färdig sushiblandning på påse att hälla i riset när man lagar sushi rissöra hemma. Sen tillsätter man bara stekt strimlat ägg och norialger som finns i den lilla burken med svart lock till vänster. Tetrapacken innehåller kalpis en mjölkdryck som påminner lite om drickyoghurt.


Mitsuya cider meets condensed milk är godare än kalpis


mix till hemgjord misosoppa , bara att slå på kokande vatten och röra om.

4 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Det bästa man kan säga om sushi bento är att det ser väldigt vackert ut.

10:28 em  
Blogger Thérèse said...

Ja lägga upp maten snyggt verkar japaneran tycka är viktigt. Fast jag förstår inte riktigt varför man får en skål ris till sushi , känns lite överflödigt. Annars är ju sushi hur gott som helst men visst japanskt käk som ruttna bönor tror jag att jag klarar mig utan.

12:15 fm  
Blogger Me said...

Hehe, du är nog mer "japanare" än vad jag är.
Ris till sushi såg väldigt fel ut. Dessutom så ser sushi i lunchbox väldigt fel ut. Men det är klart, det är fel att förvänta sig att det ska se ut som i Japan.
Maki ska inte läggas platt mot botten. De ska halv-luta mot varandra, och din vän har rätt, det är väldigt sällan man gör sushi hemma.

4:16 fm  
Blogger Thérèse said...

Japaneseviking - jag vet inte om sushikocken på stället är japan eller kines. Jag kan inte gärna gå ut i köket och fråga men det är en japansk-kinesisk restaurang. Min japanska kompis som har bott i den svenska metropolen Linköping i 1 år är väldigt känslig för sånt. Han hade ätit sushi i Stockholm och hade inte ord för hur hemskt det hade varit att kocken varit från Kina. Själv tror jag att svenskar , kineser , koreaner , spanjorer , mexikaner eller vilken nationalitet som helst kan lära sig laga sushi. Men i Japan ska det visst finnas specialutbildade sushikockar.

1:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home