onsdag, maj 24, 2006

fosterlandet

På Aftonbladet och Expressen finns folk som får betalt för att blogga. Jag har också hört att det ska finnas någon modeblogg som får betalt. Jag skulle gärna vilja ha betlat för att blogga. Vilket skönt jobb. Eftersom varken Aftonbladet eller Expressen lär vara intresserade av att betala mig så tänkte jag att Svensk Turism eller någon likande organisation borde göra det. Ingen gör så bra reklam för Sverige i utlandet som jag.

Svenskar bosatta i utlandet verkar antingen hata eller älska Sverige. Tyvärr tycker jag dom flesta verkar tycka illa om Sverige. Ingen kan älska det så innerligt som jag. Så fort någon talar illa om Sverige försvarar jag det innerligt. Naturligtvis finns det många länder jag älskar inte bara Sverige.

Ingen huvudstad är vackrare än den svenska som flyter på vattnet. Inget är vackrare än dom milsvidda mörka skogarna som är fyllda av tusentals mytiska väsen. Fjällen med ständigt snöklädda toppar och en milsvid utsikt är bara så underbara. Att köra genom sommar Sverige och se gula rapsfält och milsvidda skogar avlösa varandra. Här och där skymtar röda stugor med vita knutar. Skärgården är så makalöst vacker att det gör ont. Jag älskar både västkustens kala , karga skärgård och den grönskande på ostkusten. Visbys vackra medeltida stadskärna med alla rosor är som en dröm. Sverige är verkligen dom tusen sjöarnas land. Jag älskar att se älvorna dansa i sjöröken en sommarkväll , att bada naken i en skogstjärn full av näckrosor. Dom svenska kusterna är underbara men vackrast av dom alla måste Höga kusten i Ångermanland vara. En gnistrande vit vinterdag är vacker som det vackraste julkort. Hösten , den vackra svenska hösten då träden glöder i olika färger och rasande höststormar drar in över landet.

Jag älskar det svenska vemodet. Kanske hänger vemodet samman med dom djupa skogarna eller så har det med den långa, kalla , mörka vintern att göra. Jag älskar det svenska informella tilltalet där alla är du. Här i Spanien går jag dagligen runt och niar folk och blir niad. Jag älskar svenskarnas artighet och vänlighet. Svenskarna är öppna för nya idéer på alla områden. I Sverige finns ett fantastiskt utbud med mat från jordens alla hörn. Jag älskar att jämställdhet mellan könen är en viktig fråga för nästan alla svenskar och något vi kommit långt med. Att dagis och barnomsorg håller hög klass Att värna dom svaga är också något svenskt som jag älskar även om det tyvärr börjar försvinna nu. Är man inte lyckad och framgångsrik slås man tyvärr ut i dagens Sverige. Men det kan vi ju tillsammans ändra på.

Svenskar är ofta väldigt allmänbildade , har bra utbildning och goda språkkunskaper. Sverige har förmodligen världens bästa TVkanal och då tänker jag naturligtvis på SVT1 och SVT2. Ingenstans är sommaren vackrare och ljusare än i Sverige. Inget folk älskar naturen såsom svenskarna vilket har gjort att Sverige är långt fram när det gäller miljö och miljötänkande. Den underbara allemansrätten som gör att vi alla kan vandra och campa var som helst i vårt vackra land.

Ni som bor i Sverige bör vara lyckliga över att få bo och leva i ett så fantastiskt land. Att jag inte bor där beror enbart på att jag och maken liksom många andra akademiker inte kunde få jobb i Sverige. Många av mina gamla kursare från Handels bor och arbetar idag utomlands på grund av att det är så svårt att få jobb i Sverige. Här i Spanien liksom i flera andra europeiska länders ses en svensk examen som en merit. Så ett tips till arbetslösa akademiker som kan eller vill flytta är att söka jobb i Europa. Det är mycket lättare att få än hemma tyvärr

Men det här var en hyllning till Sverige och svensk mentalitet som jag älskar. Mikael Wiehe har skrivt en underbar sång om Sverige. Det är en fri översättning av den amerikanska protstsångaren Woody Guthries ”This Land Is Your Land” från 1940
Mikael Wiehes sång finns på cd "En sång til modet" som kom år 2000 och det här är texten.

Refräng:
Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till Norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

1.
Med mörka skogar
och höga furor
med vita björkar
och röda stugor
med fält och åkrar
och varv och gruvor
landet, det tillhör
dej och mej

2.
Med skär och kobbar
och djupa fjärdar
med ljusa hagar
och svarta tjärnar
med sina blånande
berg i fjärran
landet, det tillhör
dej och mej

Refräng:
Det här är ditt land…

3.
Jag åkte norrut
längs Höga kusten
när skogen rodnade
Det var om hösten
Och havet glittrade
i morgonluften
i landet som tillhör
dej och mej

4.
Jag stod på toppen
av Kebnekaise
och såg på solen
som aldrig sjunker
på myr och mossar
på fjäll och forsar
och på landet som tillhör
dej och mej

Refräng:
Det här är ditt land…

5.
Jag stod där hemma
när dimman lättar
Jag stod bland rapsfält
och klara bäckar
där boken grönskar
och storken häckar
i landet som tillhör
dej och mej

6.
Det var på kvällen
Jag stod vid stranden
under Vintergatan
och Karlavagnen
Jag tog min älskade
hårt i handen
och sa, landet, det tillhör
dej och mej

Refräng:
Det här är ditt land…

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den där låten är underbar. Jag blir alldeles glad när jag hör den. Den känns så... solidarisk.

Vilken fin beskrivning av Sverige du gav, nu bara ÄLSKAR jag landet. :) (Inte för att jag ogillat det innan men i alla fall.)

8:34 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , vad glad jag blir. Den låten är jättefin , hela den skivan är väldigt bra. Solidaritet är ett ord som används för sällan idag

10:01 em  
Blogger Östermalmsräven said...

Det finns inte större natonalister än sådana som inte bor i landet. Det är lätt att tycka om något man inte har sin vardag i och som man kan komma håg med ett romantiskt skimmer.

Superlativen känns sådäääär, du har bott i Spanien länge nu va?

:-)

1:25 em  
Blogger Thérèse said...

Räven - jag har ju bara btt här sen i höstas men har haft en liten "down-period" nu med halsfluss och hemlängtan. Egentligen vill jag inte flytta tillbaka till Sverige men jag kan tänka mig att bo i ett annat land än Spanien. Jag avskyr kyla och fryser lätt så Sverige känns inte som världens bästa plats att bo på. Men visst har jag blivit mycket mer nationalistisk sen jag flyttade hit.

1:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home