onsdag, maj 24, 2006

mehir

I inlägget med rubriken Min plats skrev jag om Bretagne. Jag har aldrig varit där men skulle gärna vilja åka dit. Tror det skulle vara mysigt att bila runt den bretagnska kusten och övernatta i små byar.

Eftersom jag är historienörd vet jag en sak som Bretagne är känt för. Här finns många bautastenar eller mehirs som dom kallas i Bretagne. Det var här Asterix vän Obelix gick omkring och levererade bautastenar. Mehirerna höggs ut och transporterades till en plats där dom restes för cirka 6500 - 4500 år sen. Mest känt är området runt byn Carnac där det finns cirka 3000 mehirer

Nu behöver man inte bege sig till Bretagne för att se bautastenar utan dom finns i hela västeuropa även om koncentrationen av dom är särskilt stor i Bretagne. I Sverige finns berömda bautastenar i Fjärsås i Kungsbacka kommun i norra Halland. Bautastenar ska inte förväxlas med skeppsättningar eller domarringar.


Mehirer i Fjärsås


Mehirer i Carnac i Bretagne


skeppsättningen Ales Stenar i sydöstra Skåne


Obelix med bautasten

alla bilderna är från Wikipedia

5 Comments:

Blogger Lugnetetc said...

Menhirs är häftiga! De hittar man lite varstans i Frankrikes norra del, även i kyrkobyggnader. Le Mans domkyrkan har t.ex en menhir i något hörn... Lite som runstenar i Sverige...

11:36 em  
Blogger Thérèse said...

Fred - Ja mehirs är häftiga. Jag har läst någonstans om att dom ibland användes vid kyrkobyggen. Intressant. Lite som runstenar fast äldre och utan runor.

11:59 fm  
Blogger Nejma said...

*s* Och jag som läste fel först och läste Mahir. ;-) Ni vet, han den där turkiska killen, internets första stora kändis. Han med låten "I kiss you". Kommer ni ihåg honom? *asg*

/Nejma

4:08 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - haha jag såg ett program med två svenska killar som reste runt och mötte gamla avdankade kändisar och det programmet handlade om Mahir. Han var verkligen en profil. Annars kommer jag inte ihåg honom från nätet.

5:24 em  
Blogger Nejma said...

Thérèse - det programmet såg jag också! Jag tycker att Mahir är skön. *s* Fast ingen skönhet... Och hans engelska är så kul! Men det som jag gillar mest med honom är att han inte bryr sej... Han är Mahir och det är bra med det, han är som han är och är nöjd. Jag önskar vi andra kunde acceptera oss själva lika mycket, tänk vad livet skulle vara lätt då. Fast plastikkirurgerna skulle bli arbetslösa.... Stackarna! *asg*

/Nejma

7:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home